Nu vil jeg ikke bruge endnu et indlæg på, at forklare hvordan ytringsfriheden fungerer på nettet, da der allerede er mange gode indlæg i tråden, der beskriver netop dette.
Man må jo gerne ytre sin mening offentligt, men skal selvfølgelig tage ansvar for det man siger. Anklager jeg en anden person for at være racist, tyv, svindler eller i seng med konkurrenten, mod eventuelle klausuler, bliver jeg nødt til at bevise min påstand, da min udtalelse kan skade modtagerens image, og kan give både negativ omtale, fjendtligt netværk og omsætningstab for ham/hende. Hvis ikke min udtalelse er sand, er det helt bestemt ikke fair overfor modparten, som derfor har ret til at søge om erstatningstab eller gå andre juridiske veje, for at få opvejet den skade man kan have påført dem.
Sørg nu bare for at sige præcist det I mener, og hav styr på korrektheden af det I siger, så garderer I jer mod sager som dem parterapeuten har været ude for. At fortælle en anden iværksætter at "Du er ikke rigtig klog", kan opfattes som en humoristisk udmelding som indikator på, at man måske ikke tror at iværksætterens projekt vil blive en success. Vælger man i stedet at fortælle en iværksætter at han er "et fjols der tror han kan svindle sig til alt", er dette en beskyldning, der kan frarøve iværksætteren netværksmuligheder og resultere i tabt omsætning, hvis hans projekt allerede fungerer som en etableret virksomhed.
Det gælder beskyldninger som alt andet. Et sjovt eksempel kunne være, da ge.tt (som jeg i øvrigt synes er et super spændende initiativ) annoncerede at deres online tjenestes brugertal var fordoblet 36 gange på en uge. Det er selvfølgelig en uskyldig fejl, da dette er mere end 9 gange jordens befolkning (selv hvis vi starter fra tallet 1), men i andre tilfælde kan en ukorrekt udtalelse om f.eks. en konkurrents omsætningstal eller referencer, have langt mere betydelige konsekvenser, og virksomheden det drejer sig om, kan lide både tab i omsætning, brandværdi, troværdighed osv.
Budskabet med dette indlæg er derfor, at vi bare skal sørge for at vise hinanden respekt. Smiler du til mig, smiler jeg igen, og hvis du synes at jeg bør stoppe med at lukke l**t ud, så sig det på en venlig måde, så jeg kan efterkomme dit ønske med en ligeså venlig tone, hvilket dermed garderer os begge mod dårlig omtale og sager på halsen.
Det er ikke rocket-science, bare et bibelsk budskab. Og nu venter jeg spændt på at se om der følges op med et indlæg om at jeg bare skal lukke munden.