Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

afskrive ubetalte fakturaer <3000

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver en mindre psykologvirksomhed, hvor jeg selv laver regnskabet. Enkelte af mine klienter er kommet ude af stand til at betale deres egenandel (men hvor de har fået tilskud af sygesikringen) eller er måske ikke dukket op anden gang, hvor de har skullet betale for den første gang. Da der er tale om småbeløb (ca. 300 kr) samt ca 3000 kr i alt per år, har jeg bare ladet være med at bogføre det ubetalte - dvs set den som penge ikke tjent. I visse tilfælde har jeg dog forsøgt mig med en faktura, men da det ofte er folk med en svag økonomi, har det været det.

Nu er jeg dog blevet bekendt med, at jeg måske gør dette forkert. At man faktisk skal indberette det som indtjening til skat - og så senere kan afskrive det?

Er der nogen, som kan forklare mig, hvordan jeg nemmest gør dette?

Mvh

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Du skal have din advokat eller et inkassofirma til at rykke debitor for at kunne afsrkive. Derudover mener jeg der skal gå et år før man kan afskrive tabet.

Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar :)

Det lyder dog som om, det vil blive noget dyrere end de reelle beløb, der er tale om. Det er da lidt uretfærdigt, at man skal betale skat af noget, man ikke har tjent? Der er ikke andre måder? Har hørt nogle tale om kreditnota - kan man bruge det?

Har også hørt at skat har en grænse for praksis på området ved 3000 kr, men hvad angår denne grænse?

Igen tak for hjælpen :)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa.

Så vidt jeg ved er grænsen på 3.000 for hvad man må afskrive uden at følge kravet helt til dørs... d.v.s. gøre ALT hvad der står i ens magt for at inddrive pengene, herunder fuld inkassoprocess, fogedkrav m.v.

Og ja, det er surt at man skal betale skat af penge man ikke har tjent, men "sådan er reglerne".

Du må gerne lave en kreditnota på noget du ikke har leveret, - men har du leveret, så fanger bordet.

Man må formode at skat tidligere har haft problemer med at folk alt for flittigt nedskrev reelle krav for at minimere den nært forestående skatte/momsbillet, - og derfor har været nødt til at lave et meget klart og præcist skel for hvornår penge er tabt og hvornår de er udestående.

Udover at det er ret bebyrdende for virksomhedernes likviditet, - så er det også et irritationsmoment at der skabes større afstand mellem den skattemæssige balance og virkeligheden, - men hvad kan man stille op?

Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Tak for det uddybende svar - og du har ret, regler er selvfølgelig på grund af et reelt behov, men vil altid ramme nogle andre lidt uheldigt. Fx små virksomheder med mange små honorarer som jeg. 

Men jeg blev lidt klogere - mange tak for det :)

Vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Olsen:
Så vidt jeg ved er grænsen på 3.000 for hvad man må afskrive uden at følge kravet helt til dørs... d.v.s. gøre ALT hvad der står i ens magt for at inddrive pengene, herunder fuld inkassoprocess, fogedkrav m.v.

Gammel praksis som er blevet ændret.

SKAT accepterer nu, at der kan foretages nedskrivning selv om uerholdeligheden ikke er konstateret ved eksempelvis forgæves udlæg. Det er nu nok at fordringen efter en konkret vurdering anses for at være hel eller delvis uerholdelighed.

/Henrik Koudahl

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej henrik

Valgmuligheden om at nedskrive tilgodehavender efter lagerprincip gælder alene selskaber mener jeg. Vi snakker skattemæssigt her selvfølgelig.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Såvel momsmæssigt som skattemæssigt vil tab på tilgodehavender under 3.000 kr. (inkl. moms) sædvanligvis blive godkendt som fradragsberettiget, hvis kunden forgæves har været rykket for betaling. Denne praksis gælder både for selskaber og personligt erhvervsdrivende.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)