Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

investering i lejlighed(er)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 3. Oct 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skam en opsparing så der er mulighed for udbetalingen. 

Men ellers tak for opbakningen, det sætter jeg stor pris på.

Og uden at være negativ eller noget, så det du vælger at citere et et eksempel. :-)

Fortsat god aften.

Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Grundlæggende er det ikke nemt at opnå finansiering når formålet er udlejning.

Alt afhængigt af, hvornår ejendommen er opført kan der være begrænsninger for, hvor meget du kan opkræve i husleje. Typisk kan man som udlejer opkræve "det lejedes værdi", som er en sammenligningsleje mod den omkostningsbestemte husleje jf. boligregulseringslovens regler. Markedsleje (aftalt leje) kan man kun opkræve i nyere ejendomme.

Hvis du blot skal købe en lejlighed til udlejning kan du enten bruge kapitalafkast ordningen eller virksomhedsbeskatningsordningen. Giver det et underskud kan du bruge underskuddet skattemæssigt i dine øvrige indtægter. Hvis du om x-antal år, når du skal sælge lejligheden, sælger med en avance, så skal du betale avanceskat men du vil ikke kunne modregne et eventuelt tab i øvrig indkomst. Derfor skal du heller ikke betale løbende værdibeskatning (i modsætning til, hvad der er skrevet ovenfor i denne tråd).

Dvs. du kan ikke altid forvente at du kan få dækket dine udgifter inkl. finansieringsudgifter. Husk at finansieringsomkostningen også omfatter afvikling på lånet (eller lånene).

Man kan investere i ejendomme ud fra forskellige indgangsvinkler, fx.:

1) Enten fordi du har en masse fri likviditet, og altså ikke skal ud og låne. i så fald er et afkast på helt ned til 2-3 procent bedre end, hvad man kan opnå ved at sætte pengene i banken. Måske endda et afkast på nul procent kunne være tilfredsstillende hvis ejendommen stiger i værdi.

2) man har tilgang til billig finansiering og den pågældende udlejnings-case generer et fornuftigt cash-flow.

3) man køber ejendommen til en fornuftig pris med en åbenlys upside.

4) Gearet investeringsstragi: Hvis man køber finansiereret så er man ude i en gearet investering. En gearet investering er positiv når aktivet (ejendommen) stiger i værdi men gør meget ondt hvis aktivet falder i værdi.

Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Går selv og roder lidt med ejendomme. Startede for 4 år siden og er efterhånden oppe på ca. 11.000 kvm. Et mix af bolig og erhverv, med geografisk spredning. Der er ingen facitliste til at investere i ejendomme - og man kan spørge sig selv hvad forskellen er på at investere og at spekulere i ejendomme..... ?? Nogle går efter potentialet i en værdi-/prisstigning, nogle efter det løbende afkast, andre igen efter en kombination at de 2. Hvis du køber en lejlighed/ejendom i fx Kbh eller Århus, er det løbende afkast på "driften" så lille at du kun skal investere hvis du tror på en værdistigning på lejligheden/ejendommen. Investerer du derimod i en mindre by - fx Sønderjylland eller på Lolland - ja, så skal det løbende afkast på driften være stort/højt, da du næppe kan forvente nogen særlig værdistigning. Nogle investerer udelukkende i erhverv (som så igen kan deles op), andre udelukkende i boliger. Mellem disse 2 "yderpunkter" har jeg valgt at investere. Jeg har ingen "ufravigelige regler", men går efter at den enkelte investering skal kunne tjene sig selv hjem indenfor en periode på 10 år. Jeg har ejendomme med god beliggenhed i attraktive byer hvor de 10 år akkurat kan overholdes, men jeg har også en ejendom med større usikkerhed på fremtidsudsigterne - der er tilbagebetalingstiden bare afstemt herefter (4 år). Der skal helst være en ret høj sikkerhed for at ejendommen også har en berettigelse i markedet om 10 år (kunne fx aldrig finde på at investere i en discount-butik, da den meget vel kan vise sig at være "out of marked" om 10 år), der skal på en geografisk lokation være en lejeindtægt i niveau 1 mio. kr. og endelig skal ejendommens stand være rimelig - da prisen på en totalrenovering er for høj i forhold til hvad man kan få/købe en renoveret ejendom til......

Uanset om man er 23 år, grøn og med begrænset kapital eller man er 40 år, erfaren og har penge på lommen - så skal man have lov til at have sine drømme og (om muligt) føre dem ud i livet. Forskellen på dig og mig er måske i virkeligheden kun alderen.... Jeg har også været 23 år og stået i dine sko. Heldigvis var der en som hjalp mig med at komme i gang.... Mit råd til dig er:

1: Tænk god rigtig godt om. Hvad er det du vil investere i - hvad er din profil. Lav et simpelt regneark hvor du har et driftbudget med en tilhørende balance. Fremskriv din balance med 10 års drift. Ved at ændre på parametrene får du hurtigst en fornemmelse af hvor "sårbar" du er overfor ændringer. Det kunne være renten +/- 1%, en uforudset udgift til vedligehold, 2 mdr. tomgang etc. Der findes ingen facitliste, men du kan forberede dig selv på forskellige scenarier.

2: Vær tålmodig - vent til det helt rigtige byder sig til. Hellere sige NEJ end få købt noget lort fordi man har for travlt med at komme i gang. Vær omvendt også klar til at slå til når du har den helt rigtige mavefornemmelse - det er mega surt at se en god handel forsvinde fordi man var for langsom. Du kan kun investere dine penge en gang, og din investering skal helst give et afkast der gør dig i stand til at lave den næste investering. "Pisser du ved siden af spanden" slutter forløbet forbandet hurtigt.

Rigtig god fornøjelse

Med venlig hilsen

 

Købmanden 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Banker & kreditforeninger er enormt uvillige til at belåne udlejningsejendomme. Du skal kunne stille med de 20 % selv og allerhelst have et regnskab, (ja regnskab fra sidste års drift) der viser at en belåning med fastforrentet obligation med afdrag giver et likviditets overskud.

Det er egen erfaring, er ved at omlægge et lån til 8 blokke i Århus, og kreditforeningerne er ikke just imødekommende.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)