Jeg har en Facebook fan side, med snart 900 "synes godt om" fans og dem er jeg selvfølgelig utrolig glad for. Jeg har skaffet mine likes via min webshop, venner, bekendte og deres venner samt igennem div. konkurrencer..
Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen har et bud på, hvordan man egentlig rent professionelt vedligeholder og opdatere sådan en Facebook gruppe, så ens fans ikke bliver træt af en eller evt. forlader gruppen og for den sags skyld hvordan man evt. skaffer flere salg.
På nuværende tidspunkt kører jeg med en fast konkurrence hver Søndag, hvor folk der trykker "synes godt om" min konkurrence-opdatering deltager i konkurrencen om gratis produkter og det har jeg stor succes med. Derudover poster jeg div. nyheder, tilbud & rabatkoder. Selvfølgelig spammer jeg ikke mine fans ( tror jeg da :) )
Men skal jeg gøre det anderledes?
Jeg håber på noget input fra nogle erfarne facebookere :) Hav en fed søndag.
Jeg er ikke med på hvor det sociale er i din beskrivelse? Hvor er interaktionen med dine fans ?
Martin Jensen:
hvor folk der trykker "synes godt om" min konkurrence-opdatering deltager i konkurrencen om gratis produkter og det har jeg stor succes med.
Hvis du måler succes i antallet af "synes godt om", så har du nok ret - men på mig virker det som om at du lige nu er den dreng i skolegården som deler slik ud for at få venner; gæt hvad der sker når du holder op med at dele ud? Ved at lave konkurrencer får du folk som vil deltage i konkurrencer.
Det sider der har størst succes på Facebook - og sociale medier generelt - er dem der har skabt noget som fans kan være fælles om. De kan være fælles om et produkt eller et brand: Se fx Starbucks Nogle af de succesfulde danske tilstedeværelser på FB er heller ikke virksomheden selv - det er et sjovt markedsføringstiltag. Der er ingen der gider at være fan af wupti.com men Wupti-Peder gider folk godt.
Jeg har knap 1400 fans på siden for min kommende bog. De har fået uddrag fra bogen, nyheder og en mulighed for at se med bag kulissen. Jeg får tilbagemeldinger (fx fik jeg forslag til justering af bogens omslag) og opmuntring. Formålet med siden er ikke at sælge bøger - det er at være i dialog med brugerne. Det giver mig et rum til at tale om noget om interesserer mig; soldaterlivet som udsendt.
Du har ret, det kan godt virke sådan .. Men umiddelbart virker det udemærket og det generere også nogle salg.
Jeg har bemærket at de fleste webshops kører deres grupper som jeg kører min og det er en god måde at komme ud blandt alle de unge.
Nu driver jeg en Webshop og mit formål er at få god omtale og få fans til at huske min webshop og selvfølgelig at generer nogle salg. Jeg ønsker at gøre mine kunder glade for de produkter de køber.
Vores sider er vidt forskellige, det er svært at sammeligne.
Jeg har bemærket at de fleste webshops kører deres grupper som jeg kører min og det er en god måde at komme ud blandt alle de unge.
Well - den der går i andres fodspor kommer som bekendt aldrig foran :)
En tanke: Kunne du etablere sig selv som en kapacitet inden for viden om kasketter. Starte en blog om kasketter, deres historie, berømte kasketter, værd at vide ved valg af kasketter osv. På din Facebook side kunne I diskutere kasketter - deres pasform, opfordre brugerne til dialog om kasketter mv. Det tror jeg ville batte.
Jeg har en god kammerat som sælger biler - han vil gerne tale om biler, han har givet mig rigtig gode fif hver gang jeg har overvejet at købe bil. Jeg ved at jeg kan købe en ved ham, men hans passion er bilen. Ikke hvor jeg køber den. Er det sandsynligt at jeg køber min bil ved ham fordi vi nu har en relation? I høj grad. Lad os vende den rundt; hver gang vi mødes vil han kun tale om et tilbud på en ny bil som han har til salg. Sandsynigheden for at vi ses lige så ofte er nul. Jeg gider det ikke.
Wupti.com er også en webshop. De har valgt en anden tilgang end den traditionelle - det vinder de på.
Og læg evt. vejen forbi Thomas Bigum her. Han deler gratis fif ud på din facebookside. Han har inspireret mig til meget af det jeg laver.
Desuden kan bogen "The thank you economy" af Gary Vaynerchuk klart anbefales. Hvis du ikke kender ham så har han skabt et kæmpe følgeskab omkring sin webshop, som sælger vin. Ikke ved at pushe tilbud med ved at være passioneret om produkterne og fortælle om dem.
Bruger min facebook side til at fortælle nyheder om produkter tilbud, og forsøger også at få en dialog om ideer til nye produkter, syntes det fungerer meget fint.
Det optimale ville være at kunne skabe en dialog også fan'sene imellem det er dog ikke rigtigt lykkes.