Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

facebook billeder og rettigheder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

hey,

Hvad gør at en person kan ligge et billede ud af mig på facebook, uden at havde fået lov?

hvad står der i deres Eula, omkring det?

Og hvem er det egentlig der har ansvaret for billederne når de er lagt ud, og fx personen på billedet melder det?

Fra København N
Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener. 

Er det en person, som har taget og derefter offentliggjort et billede af dig på facebook. I så fald vil jeg mene, at det er den danske lov om publicering af billeder, der gælder. Den siger, at man gerne må offentliggøre billeder af personer uden tilladelse fra dem, hvis billedet har fokus på en situation, men ikke, hvis der er fokus på personen. 

For eksempel må man gerne uden tilladelse offentliggøre et billede af folk der sidder og hyler i Tivolis rutschebane, cykler gennem byen eller går i demonstration, men ikke portrætbilleder af de samme personer. 

Hvis det er et billede, du selv har lagt på facebook og de så bruger i en anden sammenhæng, så har du givet dem tilladelse til, da du oprettede en profil. I deres EULA står: 

"you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it."

jakobhorn.dk/ - Inspiration til kommunikation og marketing for små virksomheder og organisationer.

Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

hey,

tak for det hurtige svar, det var til stor hjælp.

men hvis jeg ligger et portrætbilled ud af en ven uden at havde fået lov.

hvem har så ansvaret, hvis han melder/sagsøger? er det facebook eller mig der får problemer?

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

så er det ham der har lagt det ud. Når du lægger et billede på bekræfter du at du har rettigheder til billedet og ikke krænker 3. mand. Ellers ville facebook også være i konstant problemer.

Det nemmeste er hvis man så kan få personen til at fjerne det frivilligt, for facebook er så vidt jeg ved ikke særligt hurtige til at gøre sådan noget. De er generelt svære at få kontakt til og jeg kunne forestille mig at der så skal noget bevisførelse til for at få dem til at fjerne det.

 

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jesperFG:

... Ellers ville facebook også være i konstant problemer.

Kort og kontant sagt.

Det plejer at være det udgangspunkt jeg tager fat i, når folk spørger mig om Facebook har (og ta'r) rettighederne til det man lægger op.

"Er det noget med at man giver rettighederne til sine billeder til Facebook?"

- til det bliver mit svar:
"Ja, og mit gæt er at det er en formulering de er nødt til at bruge for at advokater ikke kan kravle op i dem, og flå alle millionerne ud af den meget smertefulde vej. Facebook skriver det IKKE, fordi de har tænkt sig at bruge dit, i al beskedenhed, meget smukke billede fra din ferie på Kreta."

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)