Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af I/S til Enkeltmansvirksomhed og udbetaling af 50% af firmaets aktiver

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Fra  KB medier YouMe Shopping Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino folk.

Jeg har brug for jeres hjælp. Desværre kan min partner i vores I/S firma ikke længere stå til rådighed og vil derfor gerne ud af firmaet.

Desværre er vi nystartede (1år) og har derfor af gode årsager ikke prøvet at lave sådan en handling før og derfor står vi med nogle spørgsmål som vi ikke kan besvare.

Jeg har fundet frem til at jeg selvfølgelig skal lave en indberetning til CVR og at der nu kun er én ejer og at selvskabet skal ændres til en enkelmandsvirksomhed.

Jeg har snakket med banken om at få fjernet min partnes fuldmagt fra kontoerne.

Er der andet rent administrativt som jeg skal sørge for?

Som aftalt i vores I/S kontrakt, har min partner ret til 50% af firmaet.
Det har vi så gjort op i penge, som han selvfølgelig skal have udbetalt.

Hvordan laver jeg sådan en udbetaling til ham.Hvordan er skattereglerne, både for ham og for mit firma mht. til sådan en udbetaling? (Hvordan skrives det ind i regnskabet?)

 

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Salg af I/S-andel anses for afståelse af virksomhed. Han skal beskattes efter almindelig skattelovgivning (undtagelse succession) når aktiver overdrages altså avance/tab på aktiver efter underliggende lovgivning for disse. Hvis Han har evt. opsparet overskud skal han beskattes af denne.

Du overtager så den fulde værdi af aktiverne ifølge kontrakten og kan afskrive herpå i din personlige skat

Men der er mange aspekter så kontakt evt. revisor

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med TD.

Angående salget, så husk også lige at få det på skrift - en mundtlig aftale er jo ikke meget værd i praksis.

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)