i debat

Det nye ord "købsfacilitering" eller "Så Køb Da Den Cykel

Kender du det?
Du er i dialog med en potentiel kunde. Du har afdækket hans behov og hans problem. 
Du har fået ham til at sige “ja” til, at du har forstået hans behov eller hans problem. 
Du har præsenteret ham for løsningen på hans behov og problem, og han har sagt “ja” til at dit produkt, er løsningen på behovet og problemet. 
Du har fremlagt din pris, og han har sagt “ja” til, at prisen er indenfor hans budget.

Så skulle salget være hjemme. 

Alt hvad du som sælger har lært er, at når kunden har givet accept på behov/problem, accept på, at din løsning er den rette, og accepteret din pris, så er salget i hus!

Desværre oplever du alligevel, at nogle kunder siger “ja, men jeg skal lige tænke over det” eller “jeg tager det op med bestyrelsen / chefen / konen” eller endnu værre “ringe efter jul / påske / sommer”. Når en kunde siger, at han skal “vente” eller “tænke over det” bliver salget 19 ud af 20 gange aldrig til noget.

Du har som sælger måske lært, at du skal lave “indvendingsbehandling” når kunden tøver eller viser modstand. Det ærgerlige er bare, at kunden ingen indvendinger har, han vil bare gerne vente med beslutningen.

Så du venter og venter, og du ringer til kunden, og du sender e-mails i et væk. Når du er ved at være desparat for at få en beslutning, sender du et revideret tilbud (lavere pris). Du fortæller dig selv OG din chef han kommer, det er helt sikkert, han har sagt ja, han skal bare lige afvente det og det...”.

På et eller andet tidspunkt “glemmer” du ham, du tager ham ud af din pipeline med hovedrysten. Hvis du er meget selvbevidst, tænker du hvad gjorde jeg forkert, hvad gik der galt? og efter en tid acceptere du bare, at kunder er dumme og at svaret på “hvorfor?” - blæser i vinden.

Er kunder dumme?
Kunder er ikke dumme - kunder er mennesker, grupper og organisationer, der skal tage en beslutning. Du er selv kunde, og det er helt sikkert, at du selv har “ventet” med en købsbeslutningen på et eller andet tidspunkt. 

Betyder det så at sælgere er dumme?
Nej, vi er som sælgere uvidende om det der ligger til grund for, at både vi selv, og vores kunder sommetider siger jeg venter lige”. Det på trods af at vi har behovet og pengene.

Vi har i SalgsPiloteren over 30 års erfaring (vi startede i en tidlig alder) med salg. Vi har gjort det til vores levevej, at hjælpe dig og andre med at blive bedre til at sælge, kommunikere og forhandle. Alligevel havde vi indtil for nylig intet godt svar på al det ovenstående. Det har vi nu!

At købe er en beslutning om forandring. 

At købe er langt større end det problem/behov købet løser for dig, eller den pris du betaler. Når du køber, introducerer du en forandring i dit “system”, og dit køb er påvirket af en masse elementer, der intet har med selve købet af produktet eller prisen at gøre.

Det der kommer nu, er en helt anden måde at tænke på, end du som sælger er vant til.
Det er som vi er skitsofrene når det gælder køb og salg. Når du skal sælger tænker du på een måde, og når du skal købe tænker du på en helt anden måde.

Det illustreres bedst med et eksempel.

Så køb da den cykel!
Du sælger cykler. (hvis du har forstand på cykler, så ignorer min uvidenhed og se eksemplet, i steder for min manglende viden om cykler) Der kommer en person ind i din butik og han står og kigger på en racercykel. Han er midt i 30´erne, og han har lidt mave, og ligner alt andet end en, der ofte cykler. Du taler med ham, og bruger alle de salgsteknikker, du har lært (hos SalgsPiloterne):

Dig: hvad er vigtig for dig, når du skal have en ny cykel?

Kunden: Tjaa.. den skal være god at cykel på og den skal være af en god kvalitet.

Dig: Super! Vi har kun gode cykler og altid i god kvalitet... Er der andre ting, der er vigtige?

Kunden: Jo, den skal ikke veje alverden, og så skal den kunne kører stærkt!

Dig: God at cykle på, god kvalitet, lille vægt og kunne kører stærkt. Er der andre ting?

Kunden: Nææ, det er vist det!

Dig: Hvad vil du bruge din nye cykel til? motion, transport eller sjov?

Kunden: Nææ, jeg vil gerne tabe mig, så jeg vil gerne motionere mere!

Dig: Hvor vil du motionere? På landevej eller i skoven?

Kunden: Landevej, jeg gider ikke at cykle i skoven!

Dig: Kanon, hvad er du parat til at investere i, at komme i god form på din nye cykel?

Kunden: Øøhh det ved jeg ikke 3-4.000 kr

Dig: Udemærket, så du leder efter en cykel af god kvalitet, der er god at cykle på, der har en lille vægt, der kan kører stærkt og til landevej og som koster 3-4.000 kr, er det rigtig?

Kunden: Ja, det er rigtigt!

Dig: Nu skal du se, vi har   

Model XX1, den koster kun 2.500 kr. det er en racercykel, den har 10 gear, den vejer 6 kilo, har et ok sæde, og er en god begynder cykel.

vi har også

Model XY2, den koster 3.500 kr. det er en solid racercykel, den har 12 gear, vejer 4 kilo, har et professionel sæde og er en fremragende cykel for pengene.

og vi har naturligvis

Model YZ3, den koster 4.500 kr. og er en semi prof cykel, den har 15 gear, vejer 3 kilo, har et super godt sæde, cykelcomputer, triathlon styr og er den bedste cykel i din prisklasse.

Hvilken model skal jeg gøre klar til dig? 

Kunden: Øøh det vil jeg lige tænke over, tak for din hjælp.

Dig: Hvad?? Er der noget galt med de cykler jeg har fundet til dig?

Kunden: Øøh nej nej de er super fine, jeg skal bare lige tænke over det!

Dig: Tænke over hvad?

Kunden: Farveller!

Hvad sker der?
Om du sælger cykler, konsulentbistand, bamser eller biler, så er eksemplet ofte det vi oplever - SELV når vi bruger alle de teknikker, du har lært (hos SalgsPiloterne).

Lad os vende situationen om og gøre dig til kunden i samme situation...
Du går forbi en cykelhandler. Du har længe gerne villet tabe dig, og du har flere gang tænkt, at du burde starte på at motionere og cykling er ikke så hårdt som at løbe. Så du går ind i butikken og ser dig lidt omkring, det kunne jo være...

Butikssælgeren kommer hen til dig og stiller dig en masse spørgsmål. Du svarer det bedste du kan på alt, og pludselig står han med 3 forskellige cykler, du skal vælge imellem. 

Du var faktisk interesseret i at starte med at cykle, men nu hvor du skal til at vælge, kommer du i tvivl. Du kan ikke overskue, at beslutte dig til en bestemt cykel lige nu, du føler, at sælgeren presser dig, og du skynder dig at sige tak for snakken og småløber ud af butikken.

Hvad skete der? Det er sikkert en lige så stor en hemmelighed for dig som for sælgeren.

Her er svaret.

  1.  Hvis du var seriøst interesseret i at tabe dig, var du begyndt.

  2.  Du har allerede brugt penge på en ny elektrisk hæksaks i denne måned

  3.  Du er ikke sikker på, om du får cyklet på den nye cykel

  4.  Du aner ikke, hvad din partner siger til at du “bare lige” køber en cykel

  5.  Du har faktisk en gammel cykel ude i garagen - den kunne du jo støve af og bruge

  6.  Du burde købe en ny vandhane til gæstetoilettet, i stedet for den gamle, der er i stykker

  7.  Hvis du skal have en ny cykel, så burde du måske cykle på arbejde på den, og det er en racercykel måske ikke den rigtig til

Købet af cyklen er påvirket af en masse ting, der INTET har med selve cyklen, sælgeren eller prisen at gøre.

Denne indre dialog foregår i dig på det bevidste og underbevidste plan. 

Hvis du siger nej tak, så har du ikke alene spildt din tid, du har også spildt sælgerens tid. Du har indrømmet, at du ikke er SÅ interesseret i at tabe dig. At du måske ikke har råd og faktisk skal afklare med partneren derhjemme, om det er OK. Det er en masse tanker, der er alt andet end rare, og derfor undgår du at bliver 100% bevidst om dem, hvorfor du fortæller dig selv og sælgeren, at du skal tænke over det.

Som sælger gjorde du det lige efter bogen. Som køber gjorde du det lige efter den adfærd vi har, når vi skal tage beslutninger om en forandring.

Købsfacilitering
Købsfacilitering er en metode, der hjælper med at træffe en beslutning. En beslutning om enten at købe eller at lade være med at købe! Det er den nye måde ikke at sælge på, og er udviklet af Sharon Drew Morgen, og vi i SalgsPiloterne er stolte af, at være de eneste i Danmark der kan tilbyde dig at lære metoden.

Hvad nu hvis du som cykelsælger have brugt købsfaciliterende spørgsmål på kunden, inden du begyndte at bruge de fantastiske salgsteknikker, du har lært (hos SalgsPiloterne)?

Så ville du har stillet ham spørgsmål a la disse:

  1.  Hvornår ved du, at du er parat til at cykle, for at tabe dig.
    Hvis du var seriøst interesseret i at tabe dig, var du begyndt

  2.  Hvornår ved du, at du er klar til at investere i en ny cykel
    Du har allerede brugt penge på en ny elektrisk hæksaks i denne måned

  3.  Hvad vil få dig til at bruge din nye cykel, og hvordan kan du sikre dig, at du gør det
    Du er ikke sikker på, om du nu også får cyklet på den nye cykel

  4.  Hvem påvirker din beslutning om at bruge penge på en ny cykel, og hvordan får du accept fra dem
    Du aner ikke hvad din partner siger til at du “bare lige” køber en cykel

  5.  Har du en cykel du bruger nu?
    Du har faktisk en gammel cykel ude i garagen, den kunne du jo støve af og bruge

  6.  Er der noget andet, du burde bruge energi og resurser på, inden du køber en ny cykel
    Du burde købe en ny vandhane til gæstetoilettet, i stedet for den gamle, der er i stykker

  7.  Hvornår ved du at det er den rigtige cykel, til alle din cykel-behov
    Hvis du skal have en ny cykel, så burde du måske cykle på arbejde på den, og det er en racercykel måske ikke den rigtig til

Det er HELT rigtigt set, at metoden KAN lede din kunde til, at sige “nej” lang tid før, du overhovedet har præsenteret dine cykler for ham. Pointen er, at han bliver afklaret om det, der påvirker hans forandring, og at du hjælper ham til en beslutning.

Det vigtigste for en sælger er at hjælpe kunden med, at få overblik over det der i hans “system” sætter ham i stand til at BESLUTTE om han skal købe en ny cykel.

Når han er afklaret, siger han enten “ja” og du har et salg... der iøvrigt er mindre prisfølsom end ellers, og hvis han siger “nej” har du hjulpet ham. 
Mennesker du hjælper, har sympati for dig, og sympati er det første skridt til det næste salg. Så siger han “nej”, vil han sikkert kommer til dig når har er klar til at købe en cykel. Du har før hjulpet ham til gode beslutninger.

Det er essensen i købsfacilitering at gøre det lettere for kunden at få overblik over de faktorer, der vil påvirke hans køb i positiv eller negativ retning.

Du skal NATURLIGVIS stadig sælge dit produkt, købsfacilitering er det første skridt, det andet er de salgs- eller ordreteknikker du kender og som er effektive... når kunden er klar til en beslutning!

Det virker, det er effektivt, og du kan kun lære det hos SalgsPiloterne. Se mere her

...og ja, jeg købte en ny vandhane til gæstetoilettet, og fik en snak med hende derhjemme, om at købe en cykel til foråret.

Al det gode til dig og dine
SalgsPilot Tony