Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Krifa Erhverv Pitch, elevatortale – kært barn har mange navne

Pitch, elevatortale – kært barn har mange navne

1.904 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 October 2016

De første ord. Indledningen. Budskabet kogt ned til essens. Vedkommende og aktuelt. Interessant.

Har jeg allerede mistet dig?

 

For selvstændige er det vigtigt at have et godt pitch – elevatortale. Denne lille ”snak” kan skabe indgangen til modparten og i sidste ende betyde salg eller samarbejde.

 

Et klart budskab er vigtigt for et godt pitch. Et budskab, som giver tilhøreren indtryk af, at du har en løsning – på modtagerens problem eller behov. Det er vigtigt, at dit kernebudskab – behov og løsning – står helt klart for modtageren, sådan at det også kan lagres i deres hukommelse.

 

Investor, kunde eller mormor

Det gode pitch skal tilpasses den, der skal være modtager af det. Hvis du søger en investor, skal du sætte dig i investorens sted. Dit pitch skal svare på de spørgsmål, som investorer har.

Hvis det derimod er en potentiel kunde, din tale henvender sig til, er elementer som forretningsmodel, salgstal og budget fuldstændig ligegyldige.

Den ”kommende” kunde skal i stedet høre om fordelene ved at købe dit produkt eller din service. Hvordan det er anderledes, og hvorfor det er bedre end de andre produkter på markedet.

Mormor – ja, hun har vist mest brug for at høre, at det går dig godt. I hendes øjne er du jo noget stort allerede J

 

Tre ”pitchy” tip:

Tip 1: Skab et klart og værdiskabende budskab – hellere et simpelt budskab, som kan uddybes, end et komplekst budskab, som er uforståeligt.

 

Tip 2: Tænk på én bestemt modtager, når du laver dit pitch. Det kan være en potentiel kunde. Sæt dig i dine kunders sted og prøv at forestille dig, hvad de har brug for at vide for at forstå din idé. Først da bliver den interessant og overbevisende.

Husk – hvis du forsøger at ramme hele verden med din tale –rammer du ingen!

 

Tip 3: Slut dit pitch af med noget, der kræver handling fra din modtager. Det kan være at slutte en handel eller måske bare at bede om feedback eller skabe kontakt til andre interesserede. Lad ikke dit pitch fuse ud i ingenting. En afslutning skal kræve en respons fra din modtager.

 

Nettet hjælper

Du kan få hjælp flere steder. Et fantastisk lille pitchværktøj kan du finde på Pitcherifics hjemmeside. Her kan du hurtigt, let (og gratis) lave et stærkt pitch uden at være ekspert på forhånd.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jan skriver Skriv dig op