Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Flyer - et effektivt medie

13.689 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 August 2010

En flyer er en lille reklame bestående af et enkelt ark.
Hvis du bruger den rigtigt, kan den være et rigtig godt medie for dine salgsbudskaber.


Hvordan ser min flyer ud?
En flyer er trykt på ét ark.
Den simple flyer er en almindelig fotokopi. Du finder den tit i vinduesviskeren, hvis du parkerer i et turistområde i Sydeuropa.
Den overdrevet fine flyer er trykt med fire farver + guld på beggesider på specialpapir. Den slags får du oftest med i posen, når du køber specialprodukter i på "finere" steder.

De mindste flyers er omtrent i postkortstørrelse (A6). En meget populær flyerstørrelse er 1/3 A4, som passer i en M65 kuvert. Flyers kan også være i A5, ½ A4 på langs, eller endda A4. Hvis din flyer skal være større end det, skal du have en speciel grund til det.

Din flyers udseende skal understrege det signal, du gerne vil sende:
Vil du f.eks. sælge økologisk fåremælk, må den gerne være trykt på mat, gråt papir:
Vil du lokke mig ind på et diskotek, skal der være stærk fokus på inspirerende billedmateriale - eller gratis drinks.
Sælger du eksklusive ure, er din flyer nok mere diskret og handler om service og tilbehør - desuden er den måske trykt med guld på matsort karton.

Hvad egner en flyer sig til?
En flyer er velegnet til at formidle et kort og klart budskab.
Den er især velegnet til buskaber, som læseren skal reagere hurtigt på.
Enkelte flyers egner sig til at havne på folks opslagstavler, men her er andre medier (f.eks. køleskabsmagneter med tryk) ofte mere egnede.

Fordele ved flyers:
Der er en række fordele ved flyermediet:

  1. Du kan nøjes med at producere det antal, du regner med at få brug for, hvilket gør mediet billigt.
  2. Du kan ofte distribuere dem til en meget præcist afgrænset målgruppe, hvilket gør mediet billigt i forhold til responsen.
  3. Du kan let lave en kupon til respons.
  4. Du kan meget let måle responsen.

Ad 1.
Lad dig ikke friste til at lave for mange. Fordelen ved flyeren er netop, at du kan lave noget ultraaktuelt. Hvis du selv printer dine flyers, betaler du jo kun for præcis det antal, du laver. Hvis du får trykt dine flyers på et trykkeri, vil du ofte opleve, at stykprisen falder drastisk, i takt med at du får lavet flere. Du skal selvfølgelig sørge for at få nok, men flyers, der ender deres tilværelse i en papircontainer, fordi du ikke nåede at få dem delt ud, gør ingen gavn.

Ad 2.
Du kan dele flyers ud i et afgrænset område - f.eks. et kvarter i byen eller et helt sommerhusområde. Hvis du har en stille periode, kan du selv tage turen, eller du kan hyre nogle knægte til det.
Måske har du dine flyers med på messe. På den måde kan de, der ikke når at snakke med dig, alligevel få et indtryk af din virksomhed og et godt messetilbud.
Flyers er geniale som kuvertfyld. Hvis du stadig sender fakturaer ud med posten, så put en aktuel flyer i hver kuvert. Folk, der modtager fakturaer fra dig, er vant til at handle med dig og har mindre skepsis overfor at reagere end andre.
Uanset, om du har en fysisk butik eller en webshop, så sørg for at sende en flyer med hver vare, der forlader butikken. Igen er målgruppen folk, der i forvejen har vist butikken deres tillid, og derfor har lettere ved at acceptere et godt tilbud.
Hvis du bruger folks vinduesviskere, skal du sikre dig, at du har fået lov af P-pladsens ejer og af arrangøren, hvis det sker i forbindelse med et arrangement. Du bør desuden være klar til at rydde flyers op fra P-pladsen, når bilerne er kørt. Regn med stort spild ved denne metode, men hvis du har et konkret, aktuelt tilbud - f.eks. happy hour på et værtshus efter en koncert, er det en effektiv metode.

Ad 3.
En god måde at få respons på en flyer på er ved at lave en kupon. Lav gerne en konkurrence, som har direkte relevans i den situation, hvor flyeren modtages, og hvor præmien giver reel værdi til vinderen. Husk, at folk ikke afleverer en kupon, uden at du motiverer dem til det.

Ad 4.
Del din flyer ud i en situation, hvor du normalt gør ingenting. Så vil du kunne måle responsen i antallet af henvendelser.
Hvis du laver en kupon, kan du måle responsen ved at tælle kuponer.
Hvis du laver et "her og nu-tilbud", kan du tælle "solgte enheder".

Flyerens indhold:
Flyerens indhold minder meget om salgsbrevet, men regn ikke med, at modtageren gider læse så meget. Derfor er det vigtigt med billedmateriale til blikfang og kraftigt fokus på modtagerhandlnig (det sidste A i AIDA-modellen).
Brug gerne bydeform, men tilpas i øvrigt sproget til virksomhedens image.
Husk tydelige kontaktoplysninger - ellers er din flyer værdiløs.

Flyers som skal gemmes:
Hvis du vil lave en flyer, som folk skal gemme, må du give dem en rigtig god grund til dette.
Måske en 7 cifret rabatkode, som er trykt nederst på flyeren, kan få nogen til at gemme din flyer?
Måske en dejlig, overskuelig kalender (i givet fald skal den udsendes allersenest midt i oktober)?
En rigtig god vittighedstegning eller et overraskende foto (og mindre fokus på action) kan også få folk til at gemme din flyer.
En fysisk butik kan måske få stamkunder til at gemme åbningstiderne eller tidspunkterne for de næste arrangementer.
Under alle omstændigheder har skal den være trykt på min. 250 g papir. - ellers ryger den næsten helt sikkert automatisk ud.

Hvis du laver din flyer som profilark for din virksomhed, så del altid et visitkort ud sammen med den. Det har langt større chance for at blive gemt.
Skriv da kort og klart på forsiden og måske grundigere på bagsiden.

Flyv højt.
Held og lykke med flyvningen. Måske kan en flyer blive din virksomheds redning.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op