Skal en grafisk opgave sendes til udlandet?

Jeg sidder i mange funktioner. Både som reklamebureau for den lille kunde som freelancer for bureauet med de rigtig store kunder. Opgaverne spænder også bredt – men der er en overvejende del af større rapporter og bøger, da min styrke ligger i hurtighed og perfektionisme i udarbejdelsen af disse. Derfor sidder jeg også med årsrapporter, både fra scratch, men ofte også som rentegningsfunktion eller for at foretage korrekturrettelser og sikre, at skidtet bliver godt og rigtigt i sidste ende.

Nogle af disse rapporter sendes af min kunde til Indien for at blive sat op. Og med al respekt for inderne, så ved jeg, at kunden har måttet opdrage en del på dem … og de udnytter heller ikke alle de funktioner, der er i Indesign, hvilket så til sidst medfører, at mit arbejde faktisk bliver mere besværligt, og jeg ender med at bruge mere tid på i dette tilfælde korrekturrettelser og færdiggørelse, end hvis jeg selv havde siddet med opgaven fra starten af.

Eksempelvis kan man auto-generere en indholdsfortegnelse i Indesign, så man ikke skal sidde og lave denne manuelt og tjekke op ekstra gange på, om den nu også stemmer overens med det faktiske. Dette kan dog kun lade sig gøre, hvis dokumentet er forberedt til det fra starten af, og der skal gerne tages visse hensyn, og nogle gange vil det være rart at kommunikere direkte med kunden også, inden man går i gang. Hvad man så ikke altid får lov til, fordi man kun er en enkelt del af produktionen.

Man skal selvfølgelig spare, hvor man kan, og hvor det er hensigtsmæssigt. Men nogle gange går besparelsen op i hat og briller – og besvær i sidste ende. Og en dansk årsrapport skal gerne gennem danske hænder på et eller andet tidspunkt i processen.

Published 24-06-2009 09:57afsandfær-andersen

Kommentarer

#Peter Skouhussaid on den 24-06-2009 kl. 13:55

Hvis Inderne kan leverer varen så komme de til at lave de næste rapporter, hvis ikke så stopper det. Hvis jeg var grafikker i DK ville jeg specialiserer mig på et eller andet som kræver Danske sprogfærdigheder. Det gør at jeg ikke bliver ud konkurreret af en Inder, Filippiner eller Thai.

Med 1902 Express er vi begyndt at leverer grafik, og det er flot. I Næste uge er vi bedre end sidste uge, om 3 måneder er vi lige så gode som i Danmark. Om 6 måneder er vi bedre end en Dansk grafikker fordi vores grafik er lige så flot men det laves for DKK 125 i timen.

Som man har set på film så bliver folk i Indiske centers trænet i at tale med Amerikansk accent. Hos 1902 gør vi det sammen, dog ikke med accent træning men i stedet med design træning ved at vise billeder af Dansk design. Dette er en PH lampe den er flot fordi....dette er en Arne Jacobsen stol, den er flot fordi...og dette kære hr. designer er et Dansk website det er flot fordi.

Syntes en Filippiner at det vi laver i Danmark er flot..næææ sikkert ikke altid, men de ved at hvis vi skal have tilfredse kunder, så skal vi leverer det som kunderne vil have. Gør vi ikke det så har vi intet arbejde, hvis intet arbejde vi har så får vi ingen ris på bordet.  

så hvorvidt en Inder kan auto-generere en indholdsfortegnelse er totalt ligegydigt i det lange løb. Det som er vigtigt er at finde ud af hvordan man kan arbejde sammen med Inderen.

Det er lidt hårdt sat op, men i bund og grund så hænger det sammen på den måde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 24-06-2009 kl. 14:05

Det kan du have ret i ved visse opgaver – ved andre kan det aldrig betale sig at uddelegere opgaven til Østen, da det kan medføre så megen bøvl, at kunden er tabt. Det har jeg også set.

Den største kunst er til stadighed at levere det, kunden ønsker. Det gælder for både danskere som asiater. Derfor eksisterer jeg også om 5 år. Og så fordi jeg er hurtig.

Det med indholdsfortegnelsen var også blot et eksempel. I visse tilfælde er den ekstrem vigtig, og ved at den laves automatisk, risikerer man ikke fejl ved sidehenvisningerne, og man er sikker på, alle navne stemmer overens. Det samme gælder alle andre index, der måtte ønskes lavet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 24-06-2009 kl. 14:23

Jeg glemte at tilføje, at jeg i tidens løb har siddet med opgaver til afrikanske organisationer, hvor vi har tænkt, at det virkede fuldkommen sindssygt, at afrikanere (for lånte penge endda) kom til dyre Danmark for at få lavet grafisk materiale.

Svaret var, at de ikke andre steder kunne finde den samme effektivitet, vedholdenhed og opdragende effekt, der gjorde, at rapporterne rent faktisk også blev færdige til tiden :D

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 24-06-2009 kl. 15:19

Jeg tror ikke rigtigt på outshoring, har set det i effekt i en række store virksomheder i mine konsulent dage, og selvom jeg er sikker på at der nok skal findes succes historier, så er jeg har de steder jeg har været aldrig mødt nogen der kunne fremvise et succesfuldt projekt.

Tilgengæld har jeg (og flere jeg kender) tjent rigtigt gode penge på at rydde op efter outshoring leverandører.

Jeg tror problemet ved det arbejde de fleste konsulenter og designere laver er at det er 60% forståelse af kundens problemstilling og herefter 40 % faglighed.

I fremtiden tror jeg at vigtighed af forståelsen af kundensproblemstilling bliver større endnu. I takt med at de værktøjer vi bruger bliver mere og mere effektive.

F.eks. skal der jo ikke laves flere årsrapporter, fordi Adobe frigiver en ny version af InDesign der tillader dig at arbejde endnu hurtigere.

Så det er ikke inderne eller kineserne vil skal være bange for, det er maskinerne og udviklingen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 25-06-2009 kl. 03:12

@Sandfær-andersen Jeg håber for dig at du har ret, dog ville jeg fokusere på de ting hvor jeg ved jeg ingen konkurrence får som f.eks ting der kræve sproglig forståelse (hvad end det så er) de andre ting kan og vil med tiden bliver outsouced. Du har 100% ret i at der er lavet mange fejl i ting som er outsourced og der bliver stadigvæk lavet mange fejl, men firmaer i min ende af verdenen suger viden til sig og de bliver bedre og bedre hver evig eneste dag.   Ved 1902 har vi i snit 1 udvikler som ikke laver andet end at udvikler interne systemer til at forbedrer processer og den måde vi gør tingene på. Med tiden bliver vi rigtig rigtig gode…og så har vi forsøgt at lære projekt leder at tal Dansk (det gik dog op i hat og briller i første omgang) men pointen er at vi hele tiden forbedrer os og det samme gør XYZ company i Indien.

@Lundsby Jeg er fuldstændig uenig med dig og jeg er i stand til at fremvise succes historier, prøv at se på www.1902software.dk/index.php der har vi 15 kunde udtagelser, og alt er lavet i Manila. Herudover har vi 50 andre tilfredse kunder som bare ikke vil have offentliggjort at de outsoucer. Videre man skal være rigtig bange for Kineserne, Inderne og andre lavløns lande. De kommer og de kommer hurtigt, de har alt at vinde og intet at tabe… vi i vesten har i sammenligning med dem intet at vinde og alt at tabe!

En grafiker eller IT udvikler i Indien, Filippinerne eller Grønland er nøjagtigt lige så dygtigt og hurtig som hans kollega i Danmark når forudsætningerne er de samme.  Det som vi i lavtløns lande fokusere 85% af vores tid på er ikke at forbedrer udviklernes IT viden, nej det er i stedet at få styr på kommunikationen mellem kunden og os. Når vi har styr på det så er det nemlig ligegyldigt om tingen laves i Manila eller Slagelse, det eneste som så tæller, er kreativitet og pris.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 25-06-2009 kl. 09:02

Der vil altid være arbejde til danske grafikere. Du kan ikke sammenligne en maniler eller anden asiat med en dansker, når det gælder at være dansk, tænke dansk, arbejde dansk … Det kan da godt være, der vil være færre i fremtiden, men helt forsvinde gør de ikke. Desuden vil der altid være den lille kunde, som vil bruge 'naboen' til arbejdet, og den store kunde, som gerne vil have den tætte kontakt og helst sidde på skødet af grafikeren.

Både du, Peter, som Lundsby har ret. Selvfølgelig vil nogle ting blive outsourcet, men andre ting vil aldrig være egnede til det.

Det var også det oprindelige budskab, at ikke alt er egnet til at blive outsourcet, og nogle gange koster det for meget i den sidste ende. Min kunde har også brugt et portugisisk firma til et par opgaver. Den første opgave klarede de over al forventning, den anden brugte jeg 80-90 timer på at rydde op efter dem.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 25-06-2009 kl. 10:05

Desuden handler et godt samarbejde også rigtig rigtig meget om god kemi. Hvis ikke kemien stemmer overens, vil man som grafiker ikke virkelig kunne stille kunden tilfreds, og dermed vil kunden ikke vende tilbage næste gang.

Den afrikanske kunde, jeg omtalte tidligere, lavede vi første gang rapport for tilbage i 2003 – de kommer stadig hvert år på trods af priserne i Danmark. Vi er ikke kun dyre, vi kan også noget, andre ikke kan.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 25-06-2009 kl. 11:01

@sanfær-andersen selvfølgelig vil der altid være arbejde til Danske grafikker - de gode af dem - det jeg siger er bare at de ting som kan outsources de bliver det også. Hvis nu 1902 kan lave et eller andet til DKK 125 i timen lige så godt som en grafiker der koster DKK 550 i timen så er det ikke svært at regne ud hvem der løber med jobbet. Og, det er det jeg ville forberede mig på hvis jeg var grafiker.

Men ja du har fuldstændig ret når du siger at ikke alt egnes til outsoucing, og det må så gælde om at finde ud af hvad det er og så blive specialist på det felt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 25-06-2009 kl. 12:37

@Skouhus:

Som sagt så tror jeg bestemt der findes succes historier med offshoring, men jeg tror også der er langt imellem. Men det er da godt at du har nogle tilfredse kunder.

Men du skriver, når du skriver at det eneste der tæller er pris og kreativitet, hvilket jeg mener er helt forkert.

Den første forudsætning for at kunne hjælpe kunden, er at forstå vedkomnes forretning og situation, den væsentligste udfordring ved udvikling og design er stadig at finde frem til hvad der skal bygges jvnf. evt. bogen Mythical Man Month.

Jeg tror helt klart på at offshoring har en lys fremtid, f.eks. firmaer som CapGemini der ca. 40.000 mand i Indien tror jeg for udnytte offshoring godt, de bruger danske konsulenter til at sikre sig at det er det rigtige system der bliver bygget, og så kan de trække på inderne, når der er brug for vilkelig meget tungt kodearbejde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Helle - houseofkids.dksaid on den 25-06-2009 kl. 16:54

Helt naivt.... så synes jeg bare at vi skal holde opgaverne i Danmark. Trykkerierne ligger øde hen, og forlagene sender flere og flere opgaver til udlandet. Det er sgu da trist.... hvis vi skal holde hjulene i gang herhjemme, så må vi altså til at købe flere dansk producerede varer. Men jeg ved jo godt at sådan fungerer det ikke i virkeligheden - og at udviklingen går den vej, fri konkurrence, etc.

Så hvis jeg nu ser bort fra at jeg helst vil holde alt indenfor Danmarks grænser :·) - kunne det så være en ide at specialisere sig i at være mellemled mellem den danske kunde og den indiske leverandør? Du kender teknikker, programmer og hvad der kan lade sig gøre osv. Den viden vil du kunne bruge for at få mest muligt ud af indernes arbejde. Og du vil kunne få betaling for det, da din danske kunde så ikke skal bruge tid på det. Bare en tanke :·)

Mange hilsener Helle

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 25-06-2009 kl. 16:59

Det er nok for naivt at tro, at opgaverne kan holdes helt i Danmark. Derfor skal vi netop specialisere os – og derfor arbejder mange virksomheder mere og mere med udvikling, da det er danskernes styrke.

Jeg har dog, som nævnt, også fundet min styrke gennem tiden og konstateret, at også udenlandske kunder lægger deres opgaver i Danmark nogle gange – pga vores effektivitet og høje viden.

Når det gælder grafiske værktøjer og programmer er vi foran i brugen af disse i Danmark. Bare nedenfor grænsen, i Tyskland, er de ikke nær så langt fremme, hvad det gælder. Og USA, hvor de fleste programmer udvikles, følger heller ikke med.

Men det er jo netop pga vores høje lønninger og priser, at vi tvinger os selv til at blive effektive og specialiserede, og det er netop vores styrke, at vi ikke er bange for det frie marked …

Men jo, jeg køber da også dansk-producerede fødevarer så vidt muligt. Der ER forskel.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 25-06-2009 kl. 19:27

Jeg er lidt uening med dig i hvad vi skal satse på, mit bud ville være at vi skal forbedre vores kommunikations og person-til-person kompetencer.

Det handler om at kunden, typisk tror de ved hvad de vil havde, men i virkeligheden ikke ved hvad der er bedst for dem.

Jeg stødte på eksemplet igår hvor jeg snakkede med nogle der havde fået udarbejdet et logo. Designeren havde spurgt dem om hvilket bil mærke deres virksomhed var, og efter noget tid var de blevet enige om at de var enten Audi eller Mercedes.

Så kiggede designeren på dem, og spurgt om de ikke mere var en Mini og det vidste de begge var sandt. Det blev udgangspunktet for det arbejde som blev leveret, som de var væsentligt mere tilfredse med en hvis de havde bedt et offshoring design firma om at bruge 1000 timer på at få dem til at ligne Mercedes.

Det er det vi som danskere kan, og det er det vi skal blive endnu bedre til at levere.

IMHO

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 26-06-2009 kl. 02:43

@ Lundsby Nu kommer det an på hvordan man definer kreativitet, min definition at en person/virksomhed har:

1. Evnen til nyskabelse, idérigdom,

2. Evnen til at gøre ideer til virkelighed

3. Evnen til at kombinere eksisterende viden på en ny måde

(ovenstående er taget fra Wikipedia)

Og en Filippiner / Inder eller Pakistaner er nøjagtigt lige så kreativ som Jens fra Herning NÅR de får friheden og bliver ledet rigtigt.

Dansker ansatte i virksomheden, helt klart en fordel, jeg ville selv være noget tilbageholdende med at outsource til en virksomhed uden at der er en Dansker ansat.

@ Helle – houseofkids.dk Fri konkurrence med alle dets minusser og fejl er vejen frem. At lave samarbejde er helt klart en mulighed, det er der mange som gør inden for IT allerede, nogle er kan få det til at virke andre kan ikke, men helt klart en god mulighed.

Det med kreativitet og stille spørgsmål til kunderne således man kan finde ud af hvad der er det rigtige til en kunde det kan læres. Helt lav praktisk så er vi p.t. ved at lave en stribe tjeklister til web og logo design. De tjeklister dækker 80% af det vi skal vide og det man skal spørge om resten er så op til projektlederen… and trust me, when I tell you that we will get this to work….

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 26-06-2009 kl. 17:45

Lige en ting til...

1902 Software har netop lagt sidste hånd på www.adstrument.com som er et glimrende eksempel på et outsoucing projekt som er gået virkelig godt hvor både kunde og leverandør har lavet en ordentlig forrentning.

Herudover bør man som reklame bureau have en profil på www.adstrument.com.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 27-06-2009 kl. 14:26

@Peter: Du skulle helt klart læse bogen creative man, den vil nok overbevise dig om at der i høj grad er sammenhæng imellem kreativitet ihvertfald hvis man kigger på verdens historien indtil nu.

Nu nævner du selv adstrument.com som en glad kunde, og det er selvfølgeligt godt at hører at du har glade kunder. Men faktisk er deres side, et rigtigt godt eksempel til at illustrerer min pointe om at udvikling og maskiner vil gøre at der procentuelt bruges på selve implementingen og mere på at finde ud af hvad der skal bygges.

Sagen at den at sitet faktisk passer ind under vores designpakke koncept, dvs. at designeren kan lave den 100 % uden at kode, den slags leverer vi igennem design partnere for 5.000 kr.

Nu ved jeg ikke hvad kunden har givet for løsningen, men hvis det er under 5.000 kr. så må jeg tilbage til tegnebrættet, og finde en måde at speede processen endnu mere op på.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 27-06-2009 kl. 14:35

Btw: Flash komponenten har vi ikke i vores system og den ville vi nok få bygget af nogle vietnamesere som vi har kontakt til de har hidtil været uhørt billige og med tilfredstillende kvalitet.

Dette ville selvfølgelig ikke koste kunden noget!

Så det er bestemt ikke fordi jeg har noget imod offshoring. Men jeg tror kun på det hvis man er 100 % procent sikker på hvad der skal bygges.

Jeg ville aldrig turde købe grafisk design, hos jer fordi det er jeg simplethen ikke kvalificeret til.

Men jeg ville ikke havde noget imod at købe .Net udvikling hos jer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 27-06-2009 kl. 17:29

@ Lundsby Grunden til at jeg nævner Adstrument er et det lige er åbnet op Torsdag i denne uge.

www.adstrument.com en hel del mere end bare de 5 sider du ser, hvis du prøver at oprette en konto vil du se hvad jeg mener. Du vil have adgang til omkring 25% af systemet med en gratis konto. Adstrument med alle dets funktioner kan kun laves på en måde... og det er programmering. Da vi startede ud med Adstrument i December 08' blev der lavet en nøjagtig plan, uden den ville vi aldrig havde fået det system færdigt :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 28-06-2009 kl. 12:47

@Peter Jeg har prøvet oprette os som agency, men det virker ikke med den der autocomplete list, der sker ihvertfald ikke noget og når jeg udfylder med fritekst for jeg en error saving record. Jeg bruger firefox på en vista.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 28-06-2009 kl. 13:29

@ Lundsby .. hmm det var dat meget mærkeligt, men jeg sætter stor pris på at du lige gør mig opmærksom på problemet således vi kan få det bragt i orden.  Vi skal jo have tilfredse kunder … og der er kun en vej frem, tingene skal virke. Jeg vil sætte enorm stor pris på hvis du kan give lidt mere info om fejlen eller hvis du gider prøve igen, du kan bare sende mig en mail på peter.skouhus@1902software.com

Hvis du klikke på følgende link så kan du se en Screencast hvor jeg selv opretter et agency med Firefox på Vista, og det køre som det skal.

Link til 2 min film som viser hvordan man opretter en profil: screencast.com/.../DwDvBUQJN8H

Fortsat god Søndag!

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 30-06-2009 kl. 11:58

Hej Peter

Nu virkede det, ganske vidst på en anden maskine, jeg kom nok til at indtaste noget forkert i city/country, og så gik den i udu. Så autocomplete menuen aldrig kom frem.

Jeg kunne ikke finde nogle js fejl på siden til at forklarer det. Tilgengæld var der massere af interne flash fejl.

(Iøvrigt burde i nok kigge lidt på ASP.Net MVC, det gør det meget lettere at løse opgaver som adstrumt, og samtidigt bliver resultatet som en god del bedre).

Jeg må medgive at løsningen ikke passer ind under vores designpakke, men det er faktisk den type løsning som vi håber på at kunne lave 100 % via drag-n-drop, men der er vi ikke endnu, men det kommer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 30-06-2009 kl. 12:08

Dette er ikke for at være uforskammet, men jeg kunne godt tænke mig, om I kunne flytte jeres diskussion til mail eller andet … venligst. :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Peter Skouhussaid on den 30-06-2009 kl. 15:05

Lad os stoppe diskussionen som sandfær-andersen beder os om. Men mange tak for hjælpen, det er godt vi har folk som oprigtig ønsker at hjælpe her på Amino, jeg sætter enormt stor pris på din hjælp.

Er kommentaren brugbar? 0 0
#Lundsbysaid on den 30-06-2009 kl. 15:12

Okay

Er kommentaren brugbar? 0 0
#sandfær-andersensaid on den 27-07-2009 kl. 13:09

Som slutkommentar vil jeg tilføje, at det er endt med, jeg sidder med hele rapporten fra A-Z næste år.

Er kommentaren brugbar? 0 0