Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Acceptabelt forhold mellem indtægter og udgifter set i SKATs øjne

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med CVR. I løbet af året 2021 har jeg haft en omsætning på ca. 20.000 kroner. Indtægterne stammer fra konsulent arbejde, og jeg har derfor stort set ikke haft nogle udgifter. Overskuddet ligger derfor på ca. 19.000 kroner. Jeg har ikke haft behov for at udbetale nogen løn til mig selv.

Spørgsmålet er nu, hvad siger SKAT, hvis jeg eksempelvis købte en ny laptop til firmaet, til 18.000 kroner? (jeg er godt klar over at denne ikke må bruges privat).

Ville de kunne sige at det ikke hang sammen at købe udstyr for stort set hele sin omsætning? Altså kunne de spørge hvorfor man driver virksomheden hvis ikke der er noget privat udbetalt profit.

I løbet af 2022 håber jeg på at kunne tjene noget mere, og indtjeningen ville kunne bringe proportionerne i orden. Jeg vil bare helst gerne købe den i dette regnskabsår 2021.

Hvad tænker I?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat kan ikke blande sig i dit resultat. Du kan, som eneste aktiv købe computer og have hjemme og bruge del privat - men dit momsfradrag må ikke være fuldt, hvis maskinen står hjemme. Her vil de fleste med fornuft kunne tage halvt momsfradrag blot og resten som udgift

Maskinen skal så, selv om den er straksafskrevet høre til firmaet og lukker du eller omdanner, skal den ud igen med momd

Du synes ikke helt at være med på beskatning som enkeltmands. Dine hævninger privat er fuldtstændigt ligegyldige skattemæssigt, det er ikke udgifter men mellemregninger i status http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html

Hvis du som konsulent ikke har flere kunder og skat kan se dig som faktisk ansat, der bare sender faktura, så kan konstruktionen forkastes og computer ikke bare trækkes fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. May 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for  det hurtige svar.

Okay, så momsfradraget skal være halvt, men ellers må jeg tage fuldt fradrag af selve prisen?

Mit spørgsmål gik også lidt på det i forhold til at det kan være svært at forsvare hvorfor en enkeltmandsvirksomhed har købt 10 computere i løbet af året. (Mon du bruger dem alle i driften, eller giver du dem til dine børn og bekendte kunne SKAT tænke i dette tilfælde).

Der gælder ikke noget ligende i mit tilfælde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

KaareH:
Okay, så momsfradraget skal være halvt, men ellers må jeg tage fuldt fradrag af selve prisen?
ja det godkender skat som udgangspunkt når den står hjemme

Du har ret i at 10 computere til EN mand ikke ville kunne forsvares-  men om DU køber EN til 10 eller 20 t kr - eller bor på dangleterre ved kundebesøg i KBH, blander skat sig ikke i. du betaler jo også selv de 60% af udgiften ved alm skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du har ret i at 10 computere til EN mand ikke ville kunne forsvares-

Det er jo ikke antallet men anvendelsen der er det afgørende.

Tilmeldt 12. May 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er godt at høre.

Ved I noget om, når nu den står i privat hjem og der kun er halvt momsfradrag, om den normalt vil være dækket under privat indboforsikring? Jeg synes det halve momsfradrag på en eller anden måde antyder at computeren ikke er 100% virksomhedens ejendom, men også delt en smule med privaten.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

KaareH:
vil være dækket under privat indboforsikring

spørg din forsikring

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)