Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab med momspligtig aktivitet - Er det problemfyldt?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et ApS som er holdingselskab for investeringer i en række virksomheder. Ejerandelen er for alle selskaber mindre end 10%.

I forbindelse med disse investeringer sker der ofte at jeg opfordres til at lave konsulentarbejde for disse virksomheder eller for virksomheder jeg overveje at investerer i. Konsulentarbejdet består i rådgivning omkring virksomhedsdrift, strategi mv. Dette kan få et omfang af 100-300.000 kr pr år og er derfor momspligtigt aktivitet.

Spørgsmål er nu: Skal jeg momsregistrerer mit holdningselskab og bare køre konsulent arbejdet ind over eller lave et datterselskab (ApS) og holde mit holdingselskab rent for aktivitet som man normalt gør med et holdingselskab?

Jeg synes det er lidt overkill at lave et datterselskab og parkere 40.000 kr (startkapital) i det datterselska, og 2 stk regnskab, sambeskatning mv., for blot at lave lidt konsulentarbejde i firmaregi.

Jeg er ikke bekymret for konkurs/tab med sådan mit datterselskab (da det er ren timebetaling).

Kan nogen af jer se en problemstilling i at have aktivitet i mit holdingselskab?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det at fakturere relaterede selskaber man er medejer i fra eget selskab kan være meget problemfyldt, hvis ikke man generelt lever af ren rådgivning og har en del kunder uden for egen egerkreds - det kan være meget skattedyr - du skriver der ikke er risiko for tab og ren timebetaling er det er total klare typiske punkter der = de SKAL betale dig som løn med skattetræk

Går du galt kan skat ende over 100% (skat vil også se på at der ikke er betaling for arbejde i de under 10% du ejer)
Jeg ville gå til en god revisor og få bedømt, eller bindenede svar fra skat

Du kan godt momsreg holding - eneste hage er at købsmoms så skal fordeles efter om de hører til holding adm eller konsulentdelen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
John, tak for super relevant input.

Konstellationen med holding+driftselskab (datterselskab) er jo ofte for at sikre pengetanken (holding) mod tab/konkurs i driftselskabet. Men det argument er ikke stærkt i mit tilfælde da konsulentarbejde primært har den risiko (mulighed for tab) at en kunde ikke betaler regningen. Så det var min point omkring tab.

Men du har en god point, med at hvis mine kunder overvejende er virksomheder som jeg er medejer af, så kan der opstår en problemstilling med skat. Det kendte jeg ikke helt til. Konsulentarbejdet kan også være for virksomheder som jeg sidder i bestyrelse eller advisory board for. Der er flere "kunder". Og konsulentarbejdet er bibeskæftigelse da jeg har fuldtidsarbejde ved siden af.


Vil du mene at problemstillingen er mere løst ved at oprettet et momsregistreret datterselskab som driftselskab som har "konsulent og rådgivning" som hovedbeskæftigelse. - eller er problemstillingen forsat den samme?



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin52:
Men det argument er ikke stærkt i mit tilfælde da konsulentarbejde primært har den risiko (mulighed for tab) at en kunde ikke betaler regningen. Så det var min point omkring tab.
Det er jo netop præcis som det er for en lønmodtager og bekræfter, at det er hvad du så nok er - Ikke at få sin løn er alles risiko i princippet. Du må se linket fra tidl og der skal vurderes samlet, men din beskrivelse er IKKE tegn på selvstændig. 

Hvis du har andre kunder i samme rådgivning ville det være andet - uanset fra hvilket selskab du rådgav -

Som eksempel er bestyrelseshonorar i dag alm løn med a skattetræk pligt for udbetaler
Kun meget få kan fakturere best honorar, - nemlig i princip advokater o.l. som alene sidder i bestyrelsen kva deres proff rådgivningsvirksomhed som advokat

Jeg ville ikke turde det du påtænker uden bindende svar fra skat, men få det belyst af en god revisor eller skatterådgiver der vil tage lidt ansvar for svaret skriftligt - det kan være meget dyrt hvis skat mener det er ulovligt udbytte uden skat osv. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)