Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bor i udlandet, stifter dansk ApS med eller uden holding?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Har søgt på forum på denne problemstiling, men har intet kunne finde.

Jeg bor i Schweiz, og skal til at starte firma med en partner som bor i DK. For at undgå bøvl med SKAT vælger vi at lave firmaet i DK. Det skal være et ApS. Vi ejer 50/50.

SKAT har bekræftet, at jeg ikke er personligt skattepligtig til DK mere. Der er en dobbeltbeskatningsoverenskomst imellem DK og Schweiz. Jeg har ikke andre erhvervsaktiviteter i DK end det firma der skal startes nu. Vi kommer til at have kunder i hele verden, men flest i Danmark (online virksomhed).

Som bosat i udlandet kan jeg ikke helt gennemskue de skattemæssige konsekvenser af at starte et holdingselskab i DK. Det giver nok ikke mening at investere i værdipapirer igennem holdingsselskabet, med det udbytte jeg akkumulerer fra driftsselskabet, da jeg kan tage pengene ud af holding og sende til Schweiz hvor kapitalgevinst ikke beskattes.

Men vil der være nogle former for ting jeg skal tænke over ift. SKAT i Danmark når jeg bor i udlandet og har et drifts- og holdingsselskab i Danmark, som jeg trækker penge ud fra?

Jeg regner både med at få løn i driftselskabet og udbytte, som flyttes til holdingselskabet.

Håber nogle kan hjælpe.
Tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke ringe til SKAT - om noget skriv- men gå til en revisor. Der er klar risiko for at du vil være dansk skattepligtig af løn fra selskabet når det drives fra Danmark og du er ejer
Holding vil blive lagerbeskatte af aktier og værdipapirer med 22% og derefter 27/42% udbytteskat som dog så kan dobbeltbeskatning udlignes formentlig.

Regn med bank er en udfordring når du har selskab i DK men bor uden for
Dit holding skal have dansk adresse (evt bemandet kontor hotel eller hos drift selskabet)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)