Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab: Ejerskab - Investering - Aktier konvertering - Revision

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har et Holdingselskab hvor der er kommet et pænt udbytte, da jeg ejer aktier i en virksomhed hvor jeg er ansat.

Ejerskab: Mit holdingselskab er et IVS, men skal efter udbytte ændres til APS. Jeg står som 100% ejer, men jeg kunne godt tænkt mig at få mine sønner på 16 år og 18 år ind i selskabet, hvis det giver mening med på sigt arv og hvis jeg allerede nu kunne supplere deres studieliv med et lille årlig udbytte på 20.000,--30.000,- pr. år hvis det er lovligt?
Har læst mig til at en mulighed måske kunne være med B-Aktier så de ikke lige vælter mig af pinden og skal vurdere alle beslutninger :-)

Investering: Kan jeg allerede nu investere i andre virksomheder gennem mit holdingselskab? F.eks. i en vens tømrer virksomhed som helt sikkert vil blive en god forretning eller i mine sønners E-com virksomhed hvor de godt kunne bruge mindre midler 10-20.000,-?
Jeg er 50 år nu og håber at jeg kan trappe ned når jeg bliver 60 år og måske leve af en hobby gennem mit holdingselskab. Men hvad er muligt, på det tidspunkt vil der være +10-15 mio. Jeg er klar over at et holdingselskab ikke kan drive drift med moms osv. Kan jeg f.eks. oprette et selskab hvor jeg sælger luksus biler, da det har min interesse. Måske selskaber ikke giver det store overskud, men jeg har det sjovt og tager ud og finder fede biler og kører i dem som firmabiler? Alternativt opretter mit eget vinfirma, giver mig selv løn og rejser rundt i verden for at købe god vin?
Er disse muligheder indenfor grænserne og en måde så jeg ikke skal brændbeskattes, da jeg ikke lige står og mangler pengene?

Aktier konvertering: Mine nuværende aktier skal sælges/konverteres til et samlet selvskab, hvor fem virksomheder ligges sammen og går efter en børsnotering. Alle virksomheder er i høj vækst og vores valuetion er høj og bevirker at jeg får en andel der bliver 8-10 gange større end hvad jeg har i dag, men det er selvfølgelig altid en joker. Er der specielle skatte regler omkring sådan en konvertering?

Revision: Jeg bør nok søge en god revisor der ved noget om ovenstående og som ikke tager overpriser for rådgivning til en fuldstændig uerfaren. Nogle bud på en eller hvad må man give hvis det er en der skal forestå ændring af selvskab og rådgivning/revision af ovenstående?

Hilsen

Den uerfaren

P.S. Ønsker meget gerne kommentar fra John Hannover, da jeg virkelig respekterer hans kommentar til andre :-) Men meget gerne også kommentar fra andre :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

danj:
Ejerskab: Mit holdingselskab er et IVS, men skal efter udbytte ændres til APS. Jeg står som 100% ejer, men jeg kunne godt tænkt mig at få mine sønner på 16 år og 18 år ind i selskabet, hvis det giver mening med på sigt arv og hvis jeg allerede nu kunne supplere deres studieliv med et lille årlig udbytte på 20.000,--30.000,- pr. år hvis det er lovligt?

Har læst mig til at en mulighed måske kunne være med B-Aktier så de ikke lige vælter mig af pinden og skal vurdere alle beslutninger :-)

det er muligt - det er dog vigtigt at den pris de giver for aktien ved indgang i selskabet- er korrekt markedspris så der ikke bliver tale om gave

danj:
an jeg allerede nu investere i andre virksomheder gennem mit holdingselskab? F.eks. i en vens tømrer virksomhed som helt sikkert vil blive en god forretning eller i mine sønners E-com virksomhed hvor de godt kunne bruge mindre midler 10-20.000,-?
  Til sønner vil lån ikke være lovligt - det er aktionærlån - du kan købe anparter i deres selskab, men det giver jo kun dem personligt penge

danj:
Kan jeg f.eks. oprette et selskab hvor jeg sælger luksus biler, da det har min interesse. Måske selskaber ikke giver det store overskud, men jeg har det sjovt og tager ud og finder fede biler og kører i dem som firmabiler? Alternativt opretter mit eget vinfirma, giver mig selv løn og rejser rundt i verden for at købe god vin?
  forudsætning er her - at det klart er med overskud for øje. Skat vil ikke betale dine fornøjelse, hverken med biler eller vin, så det skal være for ren forretning - ellers forkastes

danj:
Aktier konvertering: Mine nuværende aktier skal sælges/konverteres til et samlet selvskab, hvor fem virksomheder ligges sammen og går efter en børsnotering. Alle virksomheder er i høj vækst og vores valuetion er høj og bevirker at jeg får en andel der bliver 8-10 gange større end hvad jeg har i dag, men det er selvfølgelig altid en joker. Er der specielle skatte regler omkring sådan en konvertering?

Ikke som jeg ser det for dig - ud over ved senere salg hvor din stigning jo giver skat - men med den viden skal det med i prisen når du sælger til sønner og anden nær familie

Det her er altsammen noget hvor jeg tør anbefale Bent Zimmermann - han kan de områder rigtigt godt - og er fair-  Hils fra mig hvis du kontakter ham http://skattekonsulenterne.dk/  og JA du bør klart finde råd hos nogen - men håber da også andre Aminoer - og der er mange med mere viden end jeg-  svarer ind - så kom frisk gutter :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :





Jeg er enig med John


Til punktet vedr. revisor, så er det nok en ekstra fordel at vælge en som har en enten god skattekompentence, eller har en god skatteafdeling bag sig. Revisor er ikke altid lig med skatteekspert :) 


Da det lyder som om du har mange spændende projekter på tegnebrættet, så er det helt essentielt at du får det korrekte setup fra start, så du ikke ender i uføre hos skattemyndighederne. 


De store revisionshuse PwC, KPMG, EY og Deloitte er selvfølgelig noget dyre, men de er også meget kvalitetsbevidste og har alle sammen særskilte skatteafdelinger som de rådføre sig med. Du kan evt kontakte en af dem og tage en uforpligtende snak, og et estimat på pris.


Jeg er selv "vokset op" i en af disse, og så dyre er de heller ikke ifht. andre og man tager kvailiteten med i ligningen.


 


Vh


Mathias



Tilmeldt 24. Nov 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mathias

Tusinde tak for dit råd, det er et helt nyt område for mig, så det giver god mening med nogle med solid skatte erfaring/skattekompentence.

Mvh.

Dan
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)