Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Giver det virkelig mening at bruge en revisor?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Som ny iværksætter, er jeg ved at lave årsregnskab for allerførste gang.

På iværksætter kurser, anbefaler de altid at man skal bruge en revisor da de fleste ikke kan finde ud af det selv (ifølge dem).

Dog har jeg svært ved at retfærdiggøre udgiften overfor mig selv?

Min mand er uddannet Cand. Oecon., så har har ret meget styr på økonomien. Dog kender han selvfølgelig ikke alle regler...

Men han har lavet et Excel ark til mig hvor jeg bogfører alt. Og det føles som om det er nok? Men jeg undrer mig om der er noget som jeg går glip af, eller ikke forstår, siden så mange bruger både et decideret regnskabs program samt en revisor?

Det eneste område hvor jeg er i tvivl er ift. de ting som jeg kan trække fra (en masse rejseudgifter ifm. videreuddannelse, samt diverse kurser). Men kan man mon betale en revisor i et par timer bare for at få svar på disse ting?

På forhånd mange tak for jeres svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

fiameg:
Det eneste område hvor jeg er i tvivl er ift. de ting som jeg kan trække fra (en masse rejseudgifter ifm. videreuddannelse, samt diverse kurser). Men kan man mon betale en revisor i et par timer bare for at få svar på disse ting?

Det man man sagtens. Der er kun fradrag, hvis kurser er ren nødvendig opfølgning på eksisterende uddannelse - f.eks uddannet frisør i update af hårfarvning - aldig for videreuddannelse og så heller for rejser eller andet i den forbindelse, så det er da et klart punkt at få gennemgået - og jeg ville som tro der kunne være mange andre. Om det så er en egentlig revisor eller en regnskabsperson der er stærk i skat - er ikke afgørende

fiameg:
han har lavet et Excel ark til mig hvor jeg bogfører alt
det er en elendig ide - brug et regnskabsprogram - f.eks www.dinero.dk  hvor du får dobbelt bogholderi - god sporing af transaktioner som skat kan li det og moms meget bedre https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/excel-er-ikke-godt-som-regnskabsprogram.html 

Overvej at bruge lidt småpenge på ebog eller paperback - letlæste INTRODUKTION TIL REGNSKAB som link og FRADRAG 2018 som link som har alle hovedregler - også uddannelse mere detaljeret og mere end 70 helt konkrete fradrag forklaret 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit hurtige svar!! Jeg skal nok investere i dine bøger, tak for linket :)

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dette:

Cookie - John Hannover:
aldig for videreuddannelse og så heller for rejser eller andet i den forbindelse

Mener du at der sjældent er fradrag for rejseudgifter ifm. videreuddannelse? Eller at rejseudgifter generelt er svære at få fradrag til? For jeg har haft en del... :-/

Vh Fia

Tilmeldt 4. Nov 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Og lige et spørgsmål til: Vedr. mine tvivl omkring fradrag, giver det mening at bruge SKATs gratis tilbud om vejledingsmøde i stedet for at betale en revisor?

På forhånd tak! :)

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke indholdet af SKAT's vejledningsmøde, men det er som regel en god idé at få lidt opstartshjælp af en regnskabskyndig. Om det så er SKAT eller en anden professionel er sådan set lige gyldigt.

Dette behøver ikke at være en registreret eller statsautoriseret revisor (de eneste med autorisation).

Revisor er ikke en beskyttet titel, det er noget alle kan kalde sig.

Du kan også benytte dig af en bogholder med god erfaring, spørg evt. i dit eget netværk om der er en der kan lægge øre til dig en halv, til en hel times tid. Ofte er det gratis og godt givet ud.

såfremt du har oprettet en virksomhed med revisionspligt, så er der ingen vej uden om - men det er de færreste der har brug for "revisionspligt" i en ny virksomhed, uanset konstellation (hobbyvirksomhed, enkeltmand, IVS, APS eller lignende).

Ofte kan en erfaren bogholder bære dig langt af vejen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine fradrag for videre uddannelse bør du gå til en bogholder/regnskabskyndig/revisor - frit valg med-  jeg tvivler lidt på fradraget

Skats rådgivningsmøde er ikke egnet til individuelle spørgsmål - de er langt mest til generelle spørgmål i det hele taget - og skal man have råd, så skal det være skriftligt - ellers er det helt værdiløst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

fiameg:

Tusind tak for dit hurtige svar!! Jeg skal nok investere i dine bøger, tak for linket :)

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dette:

Cookie - John Hannover:
aldig for videreuddannelse og så heller for rejser eller andet i den forbindelse

Mener du at der sjældent er fradrag for rejseudgifter ifm. videreuddannelse? Eller at rejseudgifter generelt er svære at få fradrag til? For jeg har haft en del... :-/

Vh Fia

Det som John nævner er, at hvis du driver din virksomhed i personligt regi (enkeltmandsvirksomhed), så har du kun fradrag for kurser der vedligeholder din allerede erhvervede faglige viden.

Videreuddannelse og uddannelse indenfor nye områder kan du ikke få fradrag for.

Hvis du ikke har fradrag for selve kurset, har du heller ikke fradrag for rejseudgifterne i forbindelse med kurset/uddannelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

fiameg:

Tusind tak for dit hurtige svar!! Jeg skal nok investere i dine bøger, tak for linket :)

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dette:

Cookie - John Hannover:
aldig for videreuddannelse og så heller for rejser eller andet i den forbindelse

Mener du at der sjældent er fradrag for rejseudgifter ifm. videreuddannelse? Eller at rejseudgifter generelt er svære at få fradrag til? For jeg har haft en del... :-/

Vh Fia

Der er ikke fradrag for udgifter til videreuddannelse og dermed heller ikke fradrag for rejse. Kun nødvendig update af EKSISTERENDE uddannelse som eks uddannet frisør der tager kursus i ny viden om hårfarvning. Ikke for egentlig videreuddannelse og så slet ikke for de rejser eller andet der hører til det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej fiameg
Som det fremgår af dit indlæg, er dit firma lille og måske også af begrænset kompleksitet.
Hvis du og din mand er rimeligt veluddannede, og - vigtigst af alt- har den fornødne tid, kan I sagtens selv udarbejde et årsregnskab.
I skal blot sætte jer ind i bl.a. bogføringslov, årsregnskabslov og diverse skattelove.
Med sund fornuft kommer I langt..., og man kan så vidt jeg ved godt være heldig stadig at træffe en skattemedarbejder pr. telefon.
Jeg synes dog I burde overveje at udskifte jeres Excel-ark med et regulært regnskabssystem - fx. Svensmarke regnskab, som også er baseret på Excel, men
er udviklet som et regulært bogføringssystem - det er gratis og kan fåes ved henvendelse via www.svensmarke.com.
vh. Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Fra Viborg
Tilmeldt 30. Nov 10
Indlæg ialt: 393
Fra  www.byplakat.com Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min erfaring er at det godt kan betale sig at indvolvere en revisor. I mange tilfælde vil udgiften til revisor tjene sig ind af sig selv ved hjælp af revisorens viden mht optimering af årsregnskabet. Med mindre man selvfølgelig vurderer at man selv har styr på alle regler vedr emnet.....

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)