Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervskørekort/vognmandstilladelse til private sightseeing ture?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Jul 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil gerne starte en virksomhed, som tilbyder private sightseeing ture til turister.

Tjenesten skal sælges via egen hjemmeside samt portaler som Viator, Getyourguide o.lign.

Er der nogen der ved om man skal have et erhvervskørekort og/eller vognmands tilladelse for at tilbyde dette? Kræves der nogle specielle forsikringer?

Der er ikke tale om limosinekørsel eller taxa kørsel, men guidet sightseeing til fods, med kørsel mellem de forskellige stop.

Jeg har ledt og ledt på google, men har ikke fundet nogle klare svar nogle steder.

Kørsel foregår i en normal personbil evt lejet minibus (9 personer inkl chauffør). Virksomhedsform er ApS.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe.

På forhånd tak :)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

DetErBareMig2018:
Kørsel foregår i en normal personbil evt lejet minibus (9 personer inkl chauffør).

Det er noget du får penge for, så skal du have erhvervskørekort og dermed også vognmandstilladelse:

"Skal du køre bus i erhvervsmæssig sammenhæng, kræver det en vognmandsuddannelse samt en tilladelse. Tilladelsen udstedes af Trafikstyrelsen og er gældende til national kørsel i Danmark og international kørsel indenfor EU. Tilladelsen er gældende i 10 år, hvorefter den skal fornyes".

Tilmeldt 18. Jul 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Køretøjer med kapacitet på under 10 personer er per definition en personbil.

Har netop talt med en bekendt som har et booking bureau for bands. De kører deres bands rundt i minibus med kapacitet på 9 personer. De skal ikke have vognmands tilladelse eller erhvervskørekort, da deres primære produkt ikke er transport.

I dette tilfælde er det primære produkt sightseeing og ikke transport. Så jeg tænker det samme gør sig gældene her?

Tilbyder man derimod f.eks. transfer fra lufthavn til hotel, víl det primære produkt være transportvirksomhed og vil derfor kræve erhvervskørekort og vognmands tilladelse. (tænker jeg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det burde Rigspolitiet kunne svare på.

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

DetErBareMig2018:
Køretøjer med kapacitet på under 10 personer er per definition en personbil.

De fleste taxa'er er også under 10 personer.

Det betragtes som transport, når du får betaling for det.

Bemærk: Alle Taxa'er, sygetransporter mv., der har en nummerplade med XX 98.XXX, eller XX 99.XXX, er modtages der betaling.

Enig med Ravn, kontakt færdselsstyrelsen, de burde kunne give et svar og få det gerne på skrift, så du har din ryg fri. Sommetider gradbøjes regler afh. hvem du taler med.

Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Grænsen for hvornår et køretøj betegnes som en bus går ved 9 siddepladser incl førersædet.

Tilmeldt 18. Jul 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres bud!

Jeg har talt med trafik styrelsen. De meldte ud det ikke hørte under "taxa loven" og der derfor ikke skal søges vognmands tilladelse.

Mht erhvervskørekort, mente de ikke man skulle bruge dette, men henviste til borgerservice, da trafikstyrelsen kun står for erhvervskørekort til taxa, limosinekørsel og sygetransport.

Borgerservice var usikre på hvorvidt man skulle bruge et erhvervskørekort. Deres umiddelbare bud var nej, men de tilbød at undersøge det i dybden og vende tilbage til mig omkring dette, hvilket jeg nu afventer.
Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

estorm:
Du skal køre med personer du ikke har nogen forudgående relation til mod et vederlag.

Det anførte jeg tidligere.

"Det betragtes som transport, når du får betaling for det". Skulle dog have stået erhverv i stedet for transport!

Til trådstarter: Hvis de instanser, du har talt med, mener noget andet: SÅ FÅ DET PÅ SKRIFT. Så "Vlado", eller en de andre betjente ikke sætter en kæp i hjulet for en af dine ture :).

Tilmeldt 18. Jul 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har talt med trafikstyrelsen, som har meddelt det ikke hører under vognmandskørsel, da vi ikke sælger transport, men sightseeing.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)