Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om et Personligt ejet mindre virksomhed (PMV)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 18
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle!

Jeg har tænkt mig at starte en mindre virksomhed men har nogen spørgsmål som jeg håber en af jer erfarende iværksatter kan give mig et svar til.

1. Hvis jeg sælger et produkt som er fritaget fra moms, så skal jeg have et PMV fordi jeg jo ikke kommer over moms grænsen eller?

2. Må en PMV sælge finansielle ydelser altså noget i form af lån med mere? (Bare et generelt spørgsmål jeg udnrede mig over)

3. Skal en webshop har en ansvarforsikring, eller gælder den kun når man personlig ødelægger noget?

Tusind tak hvis nogen gider at svare på det :)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Leon21:


1. Hvis jeg sælger et produkt som er fritaget fra moms, så skal jeg have et PMV fordi jeg jo ikke kommer over moms grænsen eller?

Det er korrekt du ikke skal momsregistreres hvis ikke du sælger nogen momspligtige varer eller ydelser.

Du skal dog være opmærksom på lønsumsafgift, hvilket de fleste som er fritaget for moms skal afregne.

Leon21:


2. Må en PMV sælge finansielle ydelser altså noget i form af lån med mere? (Bare et generelt spørgsmål jeg udnrede mig over)

Med mindre det er en udlånsvirksomhed, så hører udlån til privatpersonen og ikke i en PMV.

Leon21:
 

3. Skal en webshop har en ansvarforsikring, eller gælder den kun når man personlig ødelægger noget?

En virksomhed der driver en webshop skal ikke have en ansvarsforsikring. Men bare fordi man ikke skal kan en eller anden form for erhvervsforsikring måske  være smart alligevel. 

Tilmeldt 23. May 18
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hjalp allerede en del! tusind tak for det

Hvilke forsikringer ville en webshop typisk have? Eller ville være smart at have? 

Tak! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Leon21:
1. Hvis jeg sælger et produkt som er fritaget fra moms, så skal jeg have et PMV fordi jeg jo ikke kommer over moms grænsen eller? 

jeg kender ikke mange produkter som er fritaget for moms - ydelser måske - og så er man ofte lønsumspligtig og det kan man ikke være i et PMV - 

Leon21:

2. Må en PMV sælge finansielle ydelser altså noget i form af lån med mere? (Bare et generelt spørgsmål jeg udnrede mig over)
Lånevirksomhed - udlån og indlån vil som udgangspunkt kræve finanstilsynsgodkendelse og sikkerheder som slet ikke bare nærmer sig mulige i et PMV

Leon21:
3. Skal en webshop har en ansvarforsikring, eller gælder den kun når man personlig ødelægger noget?
Hvis produktet kan skade køberne så vil en produktansvarsforsikring kunne være aktuel men ellers er det ikke pligt til forsikringer i personlig virksomhed - kun i selskabsform hvor arbejdsskadeforsikring af ejer er lovpligtig - her kort om div erhvervsforsikringer http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/erhvervsforsikringer-kort-fortalt.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 18
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var en store hjælp, men jeg forstårer ikke rigtig hvad du mener med svaret til det første spørgsmål? Mener du at jeg ikke kan oprette et PMV hvis jeg er lønsumspligtig eller mener du at jeg ikke behøver at betale lønsumsafgift og hvis ikke, hvorfor?

I forhold til svar nummer 2. Men ville det være omfattet af alle sektor i finansverden. Ville salg af valuta også kræve godkendelse af finanstilsynet?

Tusind tak for dette fantastisk svar!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

PMV kan ikke bruge hvis man har moms ellere lønsumspligt efter de beløbsgrænser der gælder

Til 2 ja formentlig - og hvidvask godkendelse osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 18
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja okay, mange tak! Beløbsgænsen ligger ved 50.000kr ikke sandt? Hvis virksomheden nu tjener under det, ville det være fint med en PMV ikke?

Ville alle andre virksomhedsformer være okay?

Mvh. Leon
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Grænsen for moms ligger der hvor du kan se du VIL komme over 50.000 kr på en hvilken som helst 12 mdr periode = normalt når du med lidt vækst rammer 4000 per måned - ellers kan du få moms + bod for alt inden registrering.

PMV kan ikke registreres for nogen pligter - alle andre virksomhedsformer og selskaber kan

overvej stæret at sætte dig ind i både PMV, enkeltmands (S samt selskabern IVS og ApS lige fra stiftelse til alt det andet du bør vide, så du ikke kommer galt af sted - http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 18
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for det kommentar, det er stadigvæk lidt svært at forstå men jer prøver at sætte mig ind i det ;)
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)