Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dødsfald + urimelig boligforening Hjælp!

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lige haft et dødsfald i familien, problemet er nu at 3 måneder efter personen gik bort har vi fået en regning fra udlejeren.

Denne person har boet i lejligheden i 40 år, så i sagens natur var der en del ting der skulle laves ved lejligheden, vi har så fået en regning på 60.000kr (hvilket svare til 15 måneders husleje!).

Spørgsmålet er om de har ret til det? for det første er det efter 3 måneder? jeg tror ikke vi meldte nogle proklama, men boligforeningen har vidst det i over 3 måneder, nr 2 er man så ikke dækket til en hvis grænse efter 40 år?

Håber dette indlæg er skrevet det rigtige sted under konkurs.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Den bedste til at svare på det spørgsmål, er sådan set skifteretten.

Hvis der ikke er indrykket proklama, kunne det tyde på, at afdøde ikke havde nogen penge? Hvis hans/hendes formue endte med at være under 40.000, når begravelsesregningen er betalt, kan huslejeren ikke kræve nogen betaling af de efterladte. Han må tilbageholde et evt. indskud, han har stående, men kan derudover altså ikke forlange at få betaling for hverken husleje eller istandsættelse.

Anderledes ser det ud, hvis der HAR været indrykket præklusivt proklama. Det vil i sig selv være en indikation på, at der har været midler i boet. Altså at formuen har været større end de omtalte 40.000. Så har udlejer haft en frist til at stille sit krav til boet. Hvis det er sket indefor fristen, har han ret til husleje i opsigelsesperioden.

Om en udlejer også har ret til at kræve penge for istandsættelse af lejligheden, når den har været beboet i så mange år, kan jeg desværre ikke svare sikkert på, for det ved jeg ikke noget om. 

Men som sagt, skifteretten kan fortælle jer, om I overhovedet skal betale noget eller ej. Så må det blive en sag for nogen, der kender lejeloven at svare på, hvor stort beløbet kan blive.

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med af interresse, men ville da mene at i løbet af 40 år er der sparet penge til vedligeholdelse,slid og renoveringsarbejde(gøre boligen mere moderne)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her er i hvert fald et link, der efter min mening siger, at:

1. udlejer skal fremsætte sit krav meget hurtigt after aflevering af nøglen (og det kan der vel være lidt tvivl om)

2. at udlejer ikke kan fremsætte krav om istandsættelse ved almindelig slid og ælde.

http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=12

Men lejeloven er jeg som sagt ikke inde i.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det udlejede skal afleveres i samme stand, ud over almendelig slitage.. (og det må jo være en del på 40 år)  Derudover har udlejer pligt til at afsætte en procent sats af lejen på en veligeholdelseskonto, dette beløb skal trækkes fra på istandsættelsen. (og med mindre lejligheden er renoveret fornylig må der jo stå temmelig mange penge på den konto.

Fra Taastrup
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kender ikke noget til Jura hvad det her angår, men jeg kan fortælle hvad jeg oplevede da min onkel døde

Jeg ringede til boligselskabet og sagde sårn og sårn og fik af vide at vi/jeg skulle sende en opsigelse på lejligheden, hvilket jeg ikke gjorde af rent dovenskab

Det tænkte jeg så ikke videre over indtil jeg snakkede med en fra skifte retten, der sagde at det måtte jeg endelig ikke gøre fordi man på den måde kan risikere at hænge på regningen for renoveringen, og det vidste de tydeligvis godt hos boligselskabet.

Da jeg var ude for aflevere nøglen fordi de blev ret så pigefornærmet, da jeg sagde at det havde jeg fået af vide af skifteretten at jeg ikke skulle aflevere en opsigelse på lejligheden

NB! Man kan heller ikke opsige en lejlighed der er lejet i andet navn, ikke engang ved død.

Som jeg forstod det fra skifteretten kan familie IKKE hænge på regningen, de kan gøre krav i boet lige som alle andre

Jeg hørte aldrig fra boligselskabet igen.

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead.

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

inkognito10:

Vi har lige haft et dødsfald i familien, problemet er nu at 3 måneder efter personen gik bort har vi fået en regning fra udlejeren.

Denne person har boet i lejligheden i 40 år, så i sagens natur var der en del ting der skulle laves ved lejligheden, vi har så fået en regning på 60.000kr (hvilket svare til 15 måneders husleje!).

Spørgsmålet er om de har ret til det? for det første er det efter 3 måneder? jeg tror ikke vi meldte nogle proklama, men boligforeningen har vidst det i over 3 måneder, nr 2 er man så ikke dækket til en hvis grænse efter 40 år?

Håber dette indlæg er skrevet det rigtige sted under konkurs.

Hvem har skifteretten sat som bobestyrer?

For kravet fra boligforeningen skal jo ind i bobehandlingen, og hvis ikke der er noget i boet, så er det meget simpelt. Få evt. fat i en advokat eller kontakt en jurist hos skifteretten. Hvis der er penge i boet og kravet stilles, så skal kravet jo legitimeres og dette sker vel ved at sende opgørelser og så kan I vel bestride kravet hvis ikke det hænger sammen. I kan vel også få indblik i hvor meget der stod på den lovpligtige vedligeholdelseskonto. Som det nævnes er det ikke småbeløb efter 40 år, det kan snildt være flere hundrede tusinde, men om der er en snedig vej udenom for anvendelsen af disse midler og derved blot sende regningen videre, det ved jeg ikke noget om.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jan

du/I må sammen med skiftretten ha' bestemt om boet behandles som bobestyrerbo eller privat skifte med en kontaktperson til skifteretten.

Hvis du er i tvivl, så tal med skifteretten om boets behandlingsmåde og hvem der så skal tjekke regningen etc.

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg bliver nødt til at oprette en profil, blot for at italesætte Thomas' indlæg, for det er ganske enkelt ikke korrekt.

Jo, du kan godt opsige en lejlighed der er lejet i et andet navn. Men det kræver en skifteretsattest, som udpeger dig som den der tager hånd om afviklingen af dødsboet. Desuden tjener skifteretsattesten også et andet vigtigt formål. Såfremt dødsboet ikke har ret mange værdier, kan det være at skiftet sker som et "boudlæg". Det går også under øgenavnet "begravelsesudlæg". Det er når et bo er under "bagatelgrænsen", for hvad man med rimelighed kan forvente skal have en rigtig bobestyrer (eventuelt en advokat) da de tilbageværende værdier så hurtigt vil blive spist. Der fokuserer man på at der skal være penge til begravelsen, og alle andre med et tilgodehavende - eksempelvis boligselskabet - må vinke farvel til deres tilgodehavende, da skyldneren er død. Du påtager dig altså som bobestyrer ved et boudlæg at stå for at tømme boligen, og stå for begravelsen. Du påtager dig sågar at betale for begravelsen, også selv om boet ikke har penge nok til at dække alle udgifterne. Men der ophører dine forpligtelser! Du skal ikke betale for noget som helst andet. Hverken leje i opsigelsesperioden eller istandsættelse. Ikke engang i tilfælde af hvad der i lejekontrakten betegnes som misligholdelse. Der er (næsten) ingenting i boet, og det er derfor opgjort som boudlæg/begravelsesudlæg. Bemærk dog, at et eventuelt indskud kan blive tilbageholdt af boligselskabet, for at modregne et eventuelt tilgodehavende for hhv. leje i opsigelsesperioden samt istandsættelse, og det er de i deres gode ret til. Så indskud må du regne med at vinke farvel til. Men ikke mere end det.

Jeg gætter på at du må have hørt forkert, når du skriver at skifteretten sagde at du ikke måtte opsige lejemålet. Jeg gætter på at de har sagt, at du ikke skal gøre det før du har modtaget skifteretsattesten. Dels fordi det reelt først er der du har lov til at gøre det på afdødes vegne, og dels fordi boligselskabet så samtidig kan få klarlagt hvorvidt de selv kommer til at dække eventuelle udgifter.

Og jeg kan godt forstå at de blev tøsefornærmede over slet ikke at få en opsigelse. Det gør ikke deres arbejde lettere, mht at få igangsat istandsættelse, så boligen kan blive udlejet igen. Det gør at den kommer til at stå tom i længere tid. Det er reelt tabte penge for dem. Det er bare ikke god stil, hvis man er ligeglad med den slags hensyn.

Hvis der viser sig at være flere værdier i boet, skal der ske en rigtig optælling af værdier, og laves proklama, så eventuelle personer eller virksomheder med et tilgodehavende, har en chance for at få en del eller hele deres tilgodehavende udbetalt af boet. Men det er et helt andet kapitel.

Tilmeldt 28. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Steenb - du lader til at vide alt om det jeg ingenting ved noget om.
Jeg har forsøgt at spørge LLO i dag men da jeg ikke er medlem vil de ikke svare på spørgsmål.
Min far er død for 20 dage siden og jeg står med hans lejlighed nu.
Vil du gide besvare et par spørgsmål for mig ? HVIS du gider, er der så en måde jeg kan kontakte dig på?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)