Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et bearbejdet spiritus produkt og tilladelse til at sælge dette i Danmark

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde regler for godkendelse af salg af et spiritusprodukt jeg selv fremstiller.

Produktet er forskellige Lemonchello varianter, efter gamle familieopskrifter fra italien.

Selve spiritussen er 95 % ren spiritus, der sælges på flasker i butikker  og supermarkeder i Italien. Herefter fragter jeg spiritussen til Danmark og mixer det med jf. de gamle italienske familieopskrifter med citron, vand, sukker, vanilie og/eller mælk i forskellige mængder. (jeg gætter på at alkoholprocenten efter tilsætning er nede på ca. 60-70 %, men det må testes)

Jeg laver flere forskellige Lemonchello bl.a. en hel speciel frossen Lemonchello Crema, der har haft stor succes hos alle dem der har smagt mine produkter og alle vil meget gerne købe flere flasker af mig.

Dette har jeg gjort et par år og jeg er blevet opfordret til mange gange om at forsøge at sælge Lemonchelloen mere kommercielt.

Jeg indfører altså alkoholen til Danmark, fortynder med den med forskellige økologiske produkter , mælk og vand og vil gerne have tilladelse til at sælge spiritussen, der nu er "bearbejdet"

Der er sikkert et hav af regler, men jeg kan ikke lige finde ud af, hvor jeg egentligt skal starte og så komme videre.

Mh.

Italien

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SKAT for alle afgifterne ved importen af alkoholen og din lokale fødevareregion for reglerne omkring fremstilling.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:46

Start med at ringe til Skat i morgen, de kan helt sikkert hjælpe dig. Og så skal du registreres for afgiften osv osv

Men kanon projekt - held og lykke med det.

Skriv ikke for meget mere om processen, der skulle nødigt være nogen der stjal din idé.

Måske det skal patenteres, ring til kundeservicewww.pvst.dk i morgen - de er utroligt behjælpelige.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:47

Henrik Krogh:
SKAT for alle afgifterne ved importen af alkoholen og din lokale fødevareregion for reglerne omkring fremstilling.

Damn du er for hurtig hehe

Køb ren argan olie her

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 05:05

Held og lykke med ideen!

Vil forresten tro at den 95% spiritus, hvis den er neutral, også vil kunne blive populær blandt folk der laver deres egen kryddersnaps. Brøndum er jo ikke neutral, og det der bliver solgt som banderolleret finsprit i specialhandlerne bliver solgt til en al for høj pris.

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 16:08

Så er jeg igang og der mange hensyn at tage især i forhold til produktionen, men det er ikke umuligt.

Jeg er igang med at søge de relevante tilladelser, såsom CVR-nr., autorisation til at drive fødevarevirksomhed (detail/engros), mærkningsbekendtgørelse osv.

Jeg har læst i en anden tråd, at det kunne være en god ide, at producere fra et allerede godkendt køkken af hensyn til egenkontrollen, da kravene til indretning af lokaler og egenkontrol af disse er temmelig skrappe. Da det samtidig kun drejer sig om  2-3 dage over en periode på 2-3 måneder, at et køkken skal bruges, tror jeg, at det bedre kan betale sig at betale en symbolsk leje for et meget beskedent brug af at godkendt køkken.

Jeg skal kun bruge et komfur til at varme nogle ingredienser op på, hvorefter de blandes og hældes på flasker.

Tak til jer, der forløbig har svaret på mit første indlæg. Hvis I eller andre har mere viden eller relevant information I mener at jeg kan gøre brug af så tøv ikke med at svare :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 16:41

Hej Italien

Spændende projekt, men der er lige nogle ting du skal overveje før du går i gang.

Skal der forarbejdes spiritus i Danmark skal SKAT have en sikkerghedsstillelse på 250.000 kr.

Du skal have levnedsmiddelgodkente produktionsforhold.  Men hvad mange glemmer er at når man arbejder med sprit/ alkohol er der tale om en bandfarlige / eksplosive væske  hvilket betyder at dine forhold skal være indrettet til at overholde det nye Atex direktiv.   http://www.ds.dk/da-DK/Omraader/ATEX/Sider/default.aspx og du skal have godkendelse fra bandvæsenet.

En noget billigere løsning kunne være at du fik lave dine produkter som private label hos en der i forvejen producere alkoholiske drikke f.eks snaps.

Har du brug for yderlige oplysninger er du velkommen til at kontakte mig. 

Mvh

Ravn 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 16:47

Lagersalg123 - JEN:

Måske det skal patenteres, ring til kundeservice på www.pvst.dk i morgen - de er utroligt behjælpelige.

Sådan et produkt kan ikke patenteres da der ingen opfinderhøjde er i et sådan produkt.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:17

Du skal nok være heldig, hvis du kan finde et produktionskøkken, hvor du kan leje ind. Egenkontrollen gælder jo også der, og det betyder, at indehaveren af køkkenet skal have fuldstændig styr på ALLE fødevarer, der kommer ind i virksomheden (uanset, om han bruger dem eller ej), så han skal også have sporbarhed på alt, hvad du bringer ind.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 10:32

Hej igen

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)