Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nemkonto og enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 02:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! Jeg står i denne situation at jeg har en enkeltsmandsvirksomhed, har dog ikke solgt noget endnu. Men efter reglerne så må man gerne bruge sin private konto som "virksomhedskonto" når det er enkeltmandsvirksomhed (bankerne vil ikke have det). Men hvis man f.eks. skal have udbetalt penge fra skat, som f.eks. moms, så siger de at man skal have en nemkonto registeret til sin virksomhedskonto, er man ikke tvunget til at betale banken til at få oprettet en virksomhedskonto så? Eller er jeg gal på den.

Mvh. Davinci

Tilmeldt 13. Oct 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 02:46
Hvor mange stjerner giver du? :

" Derfor skal alle virksomheder uanset størrelse, som har CVR-nummer, også have en NemKonto. Når din virksomhed har fået et CVR-nummer, skal du indberette en NemKonto i dit pengeinstitut." Fyndet fra nemkontos hjemmeside (må ikke poste url her)

Men er dette ikke det samme som at oprette en virksomhedskonto? Banken ville da nok ikke gå med til at registere min private nemkonto til min virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

jo det er dit cvr der skal tilknyttes en konto

vh  john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

daVinci1997:

" Derfor skal alle virksomheder uanset størrelse, som har CVR-nummer, også have en NemKonto. Når din virksomhed har fået et CVR-nummer, skal du indberette en NemKonto i dit pengeinstitut." Fyndet fra nemkontos hjemmeside (må ikke poste url her)

Men er dette ikke det samme som at oprette en virksomhedskonto? Banken ville da nok ikke gå med til at registere min private nemkonto til min virksomhed?

Udgangspunktet er, at der lovmæssigt ikke er et krav fra lovgiver om, at enkeltmandsvirksomheden skal have en erhvervskonto.

De fleste banker vil dog ikke tilknytte en NemKonto for en virksomhed til en privatkonto, så kravet kommer fra dem.

Jeg har fx en privat konto tilknyttet som NemKonto til min enkeltmandsvirksomhed, da jeg har kunnet aftale dette med min egen bank.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:
Udgangspunktet er, at der lovmæssigt ikke er et krav fra lovgiver om, at enkeltmandsvirksomheden skal have en erhvervskonto


Bare for god odens skyld.

Loven taler ikke om erhvervskonti overhovedet . hverken for det ene eller andet - det er alene skattemæssigt at der ikke er krav om særskilt økonomi i personlig virksomhed hvor pengene privat og firma er samme sag - Skattemæssigt må du ikke få penge ind på en privat konto hvis du driver selskab, men det er ren skattelov

Loven siger dog, at du uanset personlig virksomhed eller selskab - SKAL have en nemkonto tilknyttet dit CVR inden første betalingskontakt med det offentlige, så nemkonto loven kræver CVR tilknyttet uanset firmaform.

Vi helt enig om, at det siger banker idag generelt nej til at knytte til en personlig konto da deres KYC og hvidvaskkontrol kan blive helt umulig hvis man blander

Har man som du har et specielt godt forhold til din bank kan man både være heldig at få lov at bruge en konto uden at betale - både til personlig virksomhed og selskaber.- Jeg har erhvervskonto til ApS uden at betale noget gebyr, så helt enig i man jo kan prøve at forhandle - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 22. Jan 23
Indlæg ialt: 5
Fra  Express Yourself Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
det er helt korrekt at det rent lovgivning ikke er et krav at man skal haver en erhvervskonto men alle banker på kræver det fordi de skal kunne dokumenter hvor alle penge kommer fra, desværre hos Danske Bank måtte jeg smide 2000 i oprettelse samt det snart koster 139 kr pr mdr. så ca. 1700 i års udgifter til bankkonto'en alene det er lidt surt men thats the game desværre.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)