Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Transportskade - hvem dækker?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Vi har på det sidste oplevet en del transportskader på stykgodsforsendelser (med en speditør).

Varen ser ikke beskadiget ud ved modtagelsen hos kunden (kassen er intakt), men når kommer efterfølgende åbner pakken, er indholdet (fx glas) ødelagt.

Speditøren har nu afvist alle reklamationer, da pakken er "modtaget uden forbehold fra kunden".

Det lyder lidt på mig som en måde at frasige sig erstatning. For ifølge kunderne er der blot tale om en ganske alm. overdragelsesforretning, hvor en chauffør stiller en pakke, og så går igen - uden nogle instrukser om hverken det ene eller andet.

Kan man som fragtfirma frasige sig sådanne skader? Deres chauffører har ikke tid til at vente på, at kunderne pakker varerne ud.

Vi kunne selvfølgelig bare vælge et andet fragtfirma (og det overvejer vi også nu) - men hvordan er juraen. Nogle, der ved det? :)

Pft.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

umiddelbart vil det, at kassen er uskadt - men indholdet gået i stykker,  med stor sandsynlighed føre til, at man vil bedømme, at varen ikke har været tilstrækkeligt solidt indpakket inde i kassen. Du har jo ikke en kinamands chance for at påvise, at transporten har skadet noget, når kassen er intakt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Varen er rigtig godt emballeret. Men der tale om store spejle, så det er selvfølgelig lidt mere skrøbeligt end så meget andet.

Men det er ej heller emballeringen speditøren afviser sagen med. 

Mvh.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad vil du aldrig få nogen særlig erstatning fra speditøren, I henhold til CMR reglerne vil du max kunne få 8,33 SDR.

SDR = Special Drawing Rights  1 SDR er pt. 8,83 DKK  Dvs. at du max kan få 73,55 DKK / kg gods i erstatning.

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke så meget beløbet - det er mere princippet i det. Hvis en speditør kan frasige sig erstatningspligt i sådan et tilfælde, så sender vi jo egentlig alt vores god uden forsikring, så længe de bare kan skynde sig at stille det hos kunden og smutte igen.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Om de må stille godset eller ej kommer jo an på hvad der er aftalt. Prøv at se i CMR reglerne, her burde du kunne finde svaret.

Er det et princip du vil kaste nogle penge efter, kan du spørge hos Iuno law som har specialt i transport jura. prøv at tal med Aage Krog, han vil med sikkerhed kunne svare dig meget hurtigt. (formodentlig uden betaling)

https://dk.iuno.law/transport/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

RoomForMore.dk:

Det er ikke så meget beløbet - det er mere princippet i det. Hvis en speditør kan frasige sig erstatningspligt i sådan et tilfælde, så sender vi jo egentlig alt vores god uden forsikring, så længe de bare kan skynde sig at stille det hos kunden og smutte igen.

det vil afhænge af aftalen om gods må stilles eller skal kvitteres for, men hvis der ikke er skade på emballage af nogen art, så vil det jo være svært at bevise, at du ikke alligevel har pakket uforsvarligt så spejlet kan stå og rykke eller få pres. Så tror jeg der skal være special aftale om speciel forsigtig behandling af glas osv i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 5. Jan 21
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal lægge grundlaget for dit kontraktforhold.

Grundlæggende, hvis emballagen er ubeskadiget, og kunden har accepteret den uden forbehold, er dette ikke længere et problem for speditøren, men for kunden.

Ved transport af glas skal dette tydeligt angives med særlig identifikation og undgåelse i forsendelsesdokumenterne.

En løsning til en sådan følsom transport er transport med stødfølere. Derefter kan du bevise, at skaden opstod under transporten og skal erstattes af en speditør. Her skal du rette op med et foto / en video, at der ikke var nogen skader, når du pakker varerne.

De fleste stykgod-netværk udelukker fuldstændigt sådan skade i deres kontrakter.

Vi har en kunde, der importerer møbler med glasdøre fra Italien, skader på glasdele opstår igen og igen, selvom emballagen er absolut ubeskadiget. Kun med sensorer kunne vi finde ud af, at skaden altid sker med afsenderen i Tyskland. Gennem målrettede drøftelser kunne skaden kompenseres af hans partner i Tyskland.

Transport costs audit for all Amino members free of charge. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)