Hej Amino'er Vi har på det sidste oplevet en del transportskader på stykgodsforsendelser (med en speditør). Varen ser ikke beskadiget ud ved modtagelsen hos kunden (kassen er intakt), men når kommer efterfølgende åbner pakken, er indholdet (fx glas) ødelagt. Speditøren har nu afvist alle reklamationer, da pakken er "modtaget uden forbehold fra kunden". Det lyder lidt på mig som en måde at frasige sig erstatning. For ifølge kunderne er der blot tale om en ganske alm. overdragelsesforretning, hvor en chauffør stiller en pakke, og så går igen - uden nogle instrukser om hverken det ene eller andet. Kan man som fragtfirma frasige sig sådanne skader? Deres chauffører har ikke tid til at vente på, at kunderne pakker varerne ud. Vi kunne selvfølgelig bare vælge et andet fragtfirma (og det overvejer vi også nu) - men hvordan er juraen. Nogle, der ved det? :) Pft. |
umiddelbart vil det, at kassen er uskadt - men indholdet gået i stykker, med stor sandsynlighed føre til, at man vil bedømme, at varen ikke har været tilstrækkeligt solidt indpakket inde i kassen. Du har jo ikke en kinamands chance for at påvise, at transporten har skadet noget, når kassen er intakt.
vh John H