Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er hhv. provisionsløn og bonus pensions- og ferie-berettiget?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg står, som virksomhed, og skal lave en lønmodtagerkontrakt med en ny ansat. Tanken er at lave en provisionslønnet kontrakt; altså en lav fast månedsløn, med en høj provisionsløn, der er afhængig af hvor mange timer vi i fællesskab kan sælge konsulentens timer til kunder.

For at dette regnestykke skal være korrekt, er det vigtigt ikke at overse evt. lønmodtagerkrav til hhv. pension og feriepenge.

I mine tidligere lønmodtagerjobs var "BONUS" aldrig pensionspligtigt, hvorfor lønmodtageren ikke fik et pensionstillæg.

Spørgsmål:

Medarbejderen modtager 20.000 kr. i fast månedsløn; dette er "emne" for løn under sygdom, grundlag for pension og feriepenge.
Medarbejdere får så knoklet sig til en provisionsløn, der svarer til 20.000 kr. ekstra om måneden (set over et år).

* Er virksomheden forpligtet til at beregne nogle "ekstra" ting af provisionsdelen, såsom pension eller feriepenge?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er pligter, en anden er rettigheder og endelig er der glæde.

Hvis du  gerne vil have en medarbejder, som ikke føler at hans arbejdsgiver er nærig og som gerne vil have mulighed for at få en god opsparing til pension, så sørg for at strikke pakken således sammen, at bruttolønnen (fast løn+bonus+provision) er grundlag for både pension og feriepenge.

Man ender altid med at sparke sig selv i rumpen, når man laver løsninger, der kun har ensidige fordele.

Du vil jo gerne have stor omsætning etc, men hvorfor så ikke gøre alt for at medarbejderen rent faktisk gider løbe ekstra stærkt for at få det sidste med?

Uden at kende juraen, så er jeg sikker på, at feriepenge beregnes af hele beløbet og ikke kun den faste del, men da man selv kan aftale omkring pensionen, så kan du med garanti skrive dig ud af det i kontrakten.

Jeg har selv ansatte - og jeg kunne på ingen måde drømme om at "snyde" dem for deres pension. Sæt dig selv i personens sted, når du laver kontrakten.

Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Dette har absolut intet at gøre med at snyde nogen.
Pointen er, at hvis jeg laver en lukrativ provisionskontrakt med medarbejderen med fx sølle 10% til mig selv, og siger bliver “fanget” af fx 12,5% feriepenge - ja så bliver en dårlig forretning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja provision er feriepengeberettigende og ved opsigelse vil den også tælle med i opsigelsesperiodens løn + feriepenge- og er der slet ikke opnået en provision, kan man sågar få fastsat en ud fra det som var forventet (netop fordi den måske ikke er nået at vokse inden en opsigelse men forventningen var xx kr.)

Jeg kan ikke se hvordan du fanges, du skal jo kun betale hvis der er salg og må jo så regne provisionen inkl feriepenge, ATP, barsel osv. Du laver jo aftalen, så provision udgør hvad den gør inkl feriepenge og så må du jo f.eks beholde 15% til dig selv inden provision med feriepenge, ATP mm. Husk også andre evt omk. arbejdsskadeforsikring mm - jeg tror ikke du skal ned på 15% selv

Pension er frivillig.

Du bør måske få fat nogle HR kyndige til at skrue kontrakten sammen i alle fald. god vind med projektet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)