Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning og delt driftselskab

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er to personer, der ønsker at stifte et fælles selskab, Drift ApS. Jeg har i dag et eksisterende Holding ApS som skal eje 50%, mens min kompagnon skal eje de resterende 50% i Drift ApS.

1) Er der nogen grund til at han opretter et Holding-selskab, eller kan han nøjes med at stå som personlig direkte ejer?

2) Jeg synes, at jeg har svært ved at gennemskue hvordan sambeskatning fungerer. Såfremt vi har to forskellige ejere. Skal sambeskatningen forstås sådan, at jeg i mit Holding ApS har mulighed for at få 50% fradrag af et eventuelt underskud i det fælles Drift ApS - uagtet hvordan de resterende 50% af ejerskabet i Drift ApS er?

3) Andre ting udover ejeraftale, som vi bør være opmærksomme på?

Med venlig hilsen
Webfreelanceren

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

sambeskatning træder i kraft kun hvis du ejer 51% eller mere.

Den gælder ikke ved ejerskab på 50% eller derunder.

Jeg har selv selskaber der har sambeskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tal med revisor. Du kan godt have f.eks et drift selskab der ejes 60/40 af holding men indgå sambeskatningsoverenskomst/aftale, så den med 60% har 100% af sambeskatningen
Jeg ville nok lige tale med en revisor om hvordan man bedst sætter det op i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis udgangspunktet er at begge skal eje lige meget og være ens stillet stemmemæssigt, så er der som Skyggemanden nævner slet ingen problematik om sambeskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Hvis udgangspunktet er at begge skal eje lige meget og være ens stillet stemmemæssigt, så er der som Skyggemanden nævner slet ingen problematik om sambeskatning.

klar - men det er vel korrekt at man kan vedtage, at sambeskatning skal ske 100% til f.eks den der ejer 51% hvis det er det man er enige om (kender jeg i alle fald fra helt aktuel sag-  hvor en ejer finansierede et projekt via et stort lån og derfor skulle have fulde sambeskatning af stort underskud i en lang opstart)

Kan man kun bestemme det hvis den der vælges til den fulde sambeskatning ejer mere end 50% eller kan det også gøres ved f.eks 3 x 33%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
en det er vel korrekt at man kan vedtage, at sambeskatning skal ske 100% til f.eks den der ejer 51% hvis det er det man er enige om (kender jeg i alle fald fra helt aktuel sag

Udgangspunkt for sambeskatning er bestemmende indflydelse. Hvis ingen er tillagt særrettigheder i dit eksempel med 51/49 så er der ikke noget at vedtage, så er tvungen sambeskatning med det selskab, der besidder de 51 %. 

Cookie - John Hannover:
Kan man kun bestemme det hvis den der vælges til den fulde sambeskatning ejer mere end 50% eller kan det også gøres ved f.eks 3 x 33%

Udgangspunkt er bestemmende indflydelse. Det kan man måske opnå via indirekte ejerskaber, ejeraftale, stemmefordele, vedtægtsmæssige forhold mv. En ejerandel kan således godt være under 50% og medfører sambeskatning. Men dine 3 x 33 % kan ikke bare beslutte at det ene skal stå for en sambeskatning, hvis de alle har lige megen bestemmelse.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ting i skal være opmærksom på er:

1: 60%/40% ejerskab/bestemmelse giver ikke 100% fradag ved et underskud, det vil kun give 60% .

Det antal procent du ejer / bestemmer er det du kan sambeskatte.

Ellers kunne jeg i princippet købe mig 51% af et selskab og få 100% udbytte af dens underskud og den går ikke hos skat.

Du kan læse mere om det på ditselskab.dk

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Ser ikke ud til at have været svar til første spørgsmål. "Er der nogen grund til at han opretter et Holding-selskab, eller kan han nøjes med at stå som personlig direkte ejer?".

Han kan sagtens være medstifter af driftsselskabet personligt (ligesom du har stiftet dit holdingselskab personligt).

Og ja, der er selvfølgelig gode grunde til at have et holdingselskab, men der følger jo nogle forpligtelser med. Er det et seriøst sats I starter og kan virksomheden på sigt vokse og nå en pæn værdi, så vil det umiddelbart være anbefalelsesværdigt med et holdingselskab.

Du kan evt. få en gratis 'Guide til dit holdingselskab' på www.portfolio.help for dit eget holdingselskab og give den til din kompagnon. Den gennemgår bl.a. de formelle krav til et selskab, forklarer hvordan penge kommer ind og ud af holdingselskabet, etc.

Sidste spørgsmål (3) ... Ikke andre ting som jeg lige kan se, men ejeraftalen er ekstremt vigtig. Beskriv beslutningskompetencer, den aftalte indsats fra partnerne, etc. Gør også det der skal til for at dække så mange eventualiteter som muligt.
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ret besværligt at lave et holdingselskab til ham efterfølgende, så hvis han vil eje gennem et holdingselskab, skal det etableres nu. Hvorvidt holdingselskab er en god ide afhænger af jeres forventninger til overskud, udbyttemuligheder m.v.

Som Lier ganske rigtigt har påpeget, så er der ikke sambeskatning, hvis I ejer selskabet 50/50 og er ligestillet i forhold til beslutninger m.v.

Så du har intet tabsfradrag i dit holdingselskab for andel af eventuelt underskud i driftsselskabet.

Husk som led i ejeraftalen at få aftalt vilkår omkring jeres løn, arbejdsindsats samt procedure ved uenighed om drift eller hvis en vil forlade firmaet.

Har I styr på jeres likviditetsbehov i opstartsfasen, og hvornår I realistisk kan forvente at få løn fra selskabet?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)