Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udenlandsk virksomhed - salg i Danmark og Momsregistrering?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Overskriften lyder måske lidt kringlet, men spørgsmålet er måske ligeledes, dog håber jeg at der er nogen herinde som kan hjælpe mig.

Jeg har en belgisk samarbejdspartner, også kaldet en leverandør, som skal på messe her i Danmark i næste måned og han er blevet fortalt at for, at han på messen kan få lov at sælge hans produkter her i Danmark, så skal hans virksomhed oprettes for moms i Danmark. Er der nogen som kan forklare mig om det er korrekt og i så fald, hvorfor og hvorhenne at han gør det? Han nævner at han har registreringspapirerne liggende, men er usikker på hvordan og hvorledes han gør. Det vil være en rigtig stor hjælp hvis der er en eller flere der kan hjælpe med svar herpå :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:50
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 20:46

Hej Kah

Først, så mange tak for linket :o)

Det skal lige siges, at leverandørens salg på messen ikke har noget med mig at gøre, jeg har bare lige lovet at undersøge sagen lidt nærmere, da jeg selvfølgelig ønsker at hjælpe dem, da de er super venlige.

Godt nok er den messe som de skal udstille på, åben for både private og erhverv, men den er ment til erhvervsfolk, så formoder at salget han snakker om, primært vil være til erhverv. I den forbindelse så kan jeg ikke tro at hans virksomhed skal oprettes med dansk momsnummer for at han kan få lov at sælge på messen. Han skal vel som du også angiver, vel blot fratrække momsen såfremt salget er til en virksomhed, men sælge inklusiv momsen hvis salget er til en privat. Altså på samme måde som hvis en dansk virksomhed eller en dansk privatperson købte det over nettet af dem i Belgien.

Sagen er vel den samme som hvis en dansk virksomhed deltager på en messe i udlandet og sælger varerne på messen til både private og erhverv. Så skal den virksomhed vel heller ikke oprettes i eksempelvis Tyskland, hvis det nu var der at messen blev afholdt.

Ret mig endelig hvis jeg tager helt fejl :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:59

Først og fremmest drejer det pågældende link sig om ydelser. Er det vare eller ydelser som din leverandør faldbyder?

Momsregistrering afhænger af om der sælges eller alene optages bestillinger?

Hvis der sælges på messen gælder de almindelige regler for registrering. Han skal registreres i det omfang salget forventer at overstige 50.000 kr.

Du skal være opmærksom på nogle messer stiller krav om momsregistrering.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 21:09

Hej Henrik

Der er tale om varer, eksempelvis møbler.

Kan forestille mig at det primært vil være pr. bestilling at de vil sælge produkterne, da de kun er heroppe i forbindelse med messen og altså dermed ikke er faste "sælgere" i Danmark - de sælger kun på messen og kun i de 2-3 dage hvor de er her. Tvivler dog på at de har massevis af deres varer med, derfor formoder jeg at det er ved forudbestilling og så levering direkte fra deres lager i Belgien.

Okay, ved faktisk ikke om den pågældende messe her stiller sådanne krav, men ved at de er moms/vat registreret i Belgien.

Så hvis han med en belgisk virksomhed, der har lager og normal virksomhedsadresse i Belgien, tager på messe i Danmark og på denne messe, sælger produkter (formentlig ved forudbestilling), og dette samlede salg overstiger kr. 50.000, så skal hans belgiske virksomhed også registreres med dansk momsnummer? Må indrømme at for mig der lyder det helt hen i vejret, men spørger selvfølgelig fordi jeg ikke har kendskab til lige netop det der, så bliver jo kun klogere hvis virkeligheden forholder sig sådan.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14

Allan Hansen:
Så hvis han med en belgisk virksomhed, der har lager og normal virksomhedsadresse i Belgien, tager på messe i Danmark og på denne messe, sælger produkter (formentlig ved forudbestilling), og dette samlede salg overstiger kr. 50.000, så skal hans belgiske virksomhed også registreres med dansk momsnummer?

jeg fatter Henrik som - JA men kun hvis varen leveres fra Danmark til Danmark- tager han ordre ind bare og sender siden fra Belgien til Danmark så NEJ - (ved godt jeg kunne la Henrik svare men det er lidt sjovt at teste om man fattede Smile)

Lidt naturligt - tager han ordre i DK og leverer fra DK til DK, så danske momsregler og over 50.000 kr på 12 lbd mdr så momsregistrering - og sendes fra firma i Belgien til DK - så helt som var de købt direkte fra Belgien, han agerer så bare repræsentant i DK og leverer ikke fra DK?

vh

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 21:21

Hej John

Okay, så tror jeg efterhånden at jeg har fået en ide om hvordan jeg skal fortælle ham, at tingene hænger sammen :) Takker rigtig mange gange for svarerne til alle

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32

@ Cookie👍

@ Allan, 2-3 dage, ja men hvor skal grænsen gå? Der er nogen som kan sælge for meget store beløb på de dage. Det ville være konkurrenceforvridende over for danske udstillere hvis udenlandske deltagere kan sælge uden moms eller måske med lavere momssats.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 21:40

2-3 dage var bare for at fortælle længden på messen, ikke for at opblæse noget Big Smile

Jeg takker dog rigtig mange gange for hjælpen Yes

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)