Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udbytte fra aktier hvor der i depotet er trukket udbytteskat.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg vil gerne bogføre udbyttet fra mit depot, jeg kan se at der allerede er trukket skat inden pengene gik ind på min konto, så derfor skal jeg vel ikke bogføre det som indtægt da der vel så bliver trukket skat igen?

Så hvor bogfører jeg så beløbet - de går jo ind på min bank konto men hvilken modkonto skal de udlignes med.

 

Mvh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er det for dig privat eller for et selskab du vil bogføre udbytte?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er oppe i mit selskab(ApS) at jeg har investeret nogen af reserverne i aktier, så fik jeg udbytte i starten 2010 hvor der på depot meddelelsen står. Udbytte - udbytteskat(28%) = bogføringsbeløb. Da der er trukket skat engang vil jeg ikke tro at det skal registreres som indtægt.

 

/Thomas

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bogføre hele det udloddede udbytte i din resultatopgørelse - den skat der er indeholdt før udbetalingen skal du bogføre i din balance, som en betalt skat.

Du kommer ikke til at betale skat igen, da det blot påføres selskabets selvangivelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

O.K.

Kredit udbytte brutto (indtægt)

Debet udbytteskat(aktiv)

Debet udbytte netto(bank)

Udbytteskatten blive modregnet i selskabsskatten, når du indgiver selvangivelsen til

nov. 2011.

MvH

Peter

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret begge.

 

/Thomas

Tilmeldt 4. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Dinero har denne vejledning til, hvordan netop udbytte fra aktier bogføres:

dinero.dk/support/saadan-bogfoerer-du-udbytte-fra-aktier-aktieudbytte/

Det under mig, at der står, at man skal bogføre den tilbageholdte udbytteskat på "Skyldig selskabsskabt". Skal den tilbageholdte udbytteskat ikke fremgå på resultatopgørelsen som en allerede betalt skat?

Mvh
AA Multi
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vejledningen fra Dinero mangler desværre at tage højde for aktieudbytter fra udenlandske selskaber, for der kan man ikke uden videre gøre som de forklarer. 

www.portfolio.help er et regnskabsprogram som er specielt velegnet til holdingselskaber og har derfor funktionalitet til bl.a. at håndtere aktieudbytter. Her bliver den indeholdte udbytteskat bogført som debet på konti under tilgodehavender - og faktisk med en konto for hvert land.

I forbindelse med årets skatteberegning løber systemet så årets udbytter igennem og kigger på de indeholdte udbytteskatter. Udbytteskat gøres op for hvert land for sig og den såkaldte 'credit-lempelse' beregnes for hvert land. Credit-lempelse er det fradrag du kan få i den danske skat for indeholdt udbytteskat i udlandet.

Indeholdt udbytteskat som man ikke får credit-lempelse for må man udgiftsføre i resultatopgørelsen.

Muligheden for credit-lempelse kræver at du faktisk har noget skattepligtig indkomst i året som giver noget skat den kan trækkes fra i - ellers går man glip af lempelsen.

Af disse grunde kan man ikke direkte betragte en udenlandsk indeholdt udbytteskat som "allerede betalt skat", og man bør heller ikke bogføre den i debet på "skyldig selskabsskat".

For at prøve at svare dit spørgsmål, så hører indeholdt udbytteskat altså til i balancen og ikke i resultatopgørelsen .... med mindre det er en udbytteskat indeholdt i udlandet som du helt eller delvist ikke får lempelse for.

Du er velkommen til gratis at prøve Portfolio. Så kan du hurtigt se hvordan man gør. Husk at du også skal lave værdiregulering af din aktiebeholdning ved årets afslutning - og altså bogføre urealiseret gevinst/tab.

Note: Alt ovenfor gælder IVS/ApS og "noterede" aktier  

Tilmeldt 4. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et fint svar! Jeg vil kigge på Portfolie.

Et opfølgende spørgsmål:
Det drejer sig om udbytte fra et dansk selskab. Bogfører jeg, som Dinero beskriver, vil udbytteskatten fremgå på "Skyldig selskabsskat".
Når årsrapporten i sidste ende skal laves, skal udbytteskatten så ikke fremgå som en betalt skat (og ikke en skyldig skat) på selve resultatopgørelsen?
Og hvordan kommer den derover? Vil Dinero mon automatisk gøre det? Eller skal man aktivt bogføre igen?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

En finanskonto der hedder "Skyldig selskabsskat" (eller noget andet tilsvarende) hører til i balancen under "Passiver".

Bogfører man et negativt tal (Kredit) så repræsenterer det en øget gæld (til skat)

I tilfældet med en indeholdt udbytteskat, så bogføres der et positivt tal (Debet), og det repræsenterer en mindsket gæld.

...

PS: Ved årets afslutning skal der jo beregnes selskabsskat. Det vil typisk lande på samme finanskonto 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)