Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenigheder og trusler fra anpart

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Uenigheder er ikke noget nyt , hvad angår det at drive virksomhed.

Men jeg er blevet indblandet i en fuldstændig ugribelig situation, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre - derfor søger jeg hjælp og råd.
Jeg er desuden i kontakt med en advokat, han er dog syg i øjeblikket og er derfor desperat efter svar.

Min partner og jeg startede et innovativt fitness center op for et par mdr. siden. Jeg har stået for 90% af firmaet herunder renovering, træninger, lavet hjemmeside m.m, da min partner havde anden virksomhed han også skulle drive, trods aftalen var at han skulle være til stede 2 dage i ugen.
Vi har desværre ikke fået lavet nogen ejeraftale selvom jeg flere gange har presset ham til at dette skulle laves.
Det er selvfølgelig for dumt, det er jeg klar over.

Men sagen er den at vi startede centeret op for 5 uger siden, og det har været en succes. På de 5 uger har vi fået dækket vores faste udgifter.

Min partner er blevet fuldstændig vanvittigt og truer mig med konkursbegæringer m.m. fordi han ikke "gider" at arbejde i firmaet fordi vi ikke kan udbetale løn endnu. Han har overladt hele skuden til mig, og jeg har gentagne gange forsøgt at finde en realistisk løsning med ham, men han er ikke til at arbejde med. Han er labil og skifter mening samt psykisk humor som vinden den blæser.

Han har kørt mig rundt i manegen de sidste to uger, så nu er jeg gået ned med flaget. Jeg brød sammen og måtte køres til lægen af min familie med det lægen kaldte - en psykisk belastningsreaktion. (Det er ikke et ønske om at folk skal have ondt af mig men mere for at belyse at jeg ikke kan drive firmaet selv på disse vilkår)

Min partner mener at jeg "bare" skal overtage hans del af vores gæld, men det er umuligt i forhold til min økonomiske situation.

Jeg tænker selvfølgelig på at finde en der kan købe ham ud, men hvor jeg finder denne investor, ved jeg ikke.

Vi kan ikke betale husleje til den første da vi nu har haft lukket i halvanden uge, og sat vores medlemmers abonnementer på pause.

Lige nu kan jeg ikke se andre løsninger end at lade os gå konkurs, hvilket han også er ligeglad med åbenbart.

Virksomheden er et ApS
Jeg ejer ikke noget da jeg var studerende da vi startede firmaet op.
Vi har lånt penge af min familie til at betale nødvendigt udstyr vi havde brug for. dette er der to gældsbreve på.
Vi har desuden lånt penge i banken og hæfter personligt og solidarisk.

Der er aktiver i virksomheden som kan sælges, men det er ikke nok til at dække gælden der må være herefter. Desuden er vi bundet af 12 mdr. huslejen forsikringer, internet og mobil.

Mit spørgsmål er så:
Hvis vi går konkurs vil banken så gå efter de aktiver der måtte være i min partners anden selskab hvor han også hæfter personligt?

Jeg spørger da jeg på nuværende tidspunkt ikke kan se mig ud af den gæld der måtte være hvis vi går konkurs, og mener at det udelukkende er fair hvis de henter hans aktiver, når det er ham der har presset mig ud i det her.

På forhånd tak for brugbare svar.

De bedste hilsner
anonym bekymret virksomhedsejer.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det I har for virksomhed - I/S eller ApS??  du har helt ret i, at uden ejeraftale har I bedt om det her i alle fald. du beskriver heller ikke om i er 50/50% ejere

A-s2903:
Min partner er blevet fuldstændig vanvittigt og truer mig med konkursbegæringer m.m. fordi han ikke "gider" at arbejde i firmaet fordi vi ikke kan udbetale løn endnu.
Ah det gør han næppe med mindre han som ansat hos dig med kontrakt har fået sin løn misligholdt. KUN hvis han IKKE har fået en løn som han kontraktlig skulle have, kan han melde konkurs uden omk, ellers skal han af med 40 t i sikkerhed

A-s2903:
Min partner mener at jeg "bare" skal overtage hans del af vores gæld, men det er umuligt i forhold til min økonomiske situation.

- og det kan du svare ham at du ikke hverken har pligt til eller lyst til. Han hænger lige så meget på den manglende ejeraftale som du gør. 

A-s2903:
Vi har lånt penge af min familie til at betale nødvendigt udstyr vi havde brug for. dette er der to gældsbreve på.
Vi har desuden lånt penge i banken og hæfter personligt og solidarisk.
- solidarisk tyder på I har I/S med mindre banken og forældre har krævet selvskyldnerkaution solidarisk - og hvis I/S og solidarisk, så vil kreditorer hente penge hos den af jer det er lettest at få dem fra. Har ingen af jer penge, står i lige - men den der bliver opkrævet, har så kravet på den anden og kan SÅ sende den anden til inkasso hvis denne ikke indbetaler solidarisk 

A-s2903:

Mit spørgsmål er så:
Hvis vi går konkurs vil banken så gå efter de aktiver der måtte være i min partners anden selskab hvor han også hæfter personligt?
  det ved ingen - afhænger af lånedokumentet, men hvis hans anden virksomhed er personlig virksomhed (f.eks EMV) ja så kan de sagtens gå efter værdierne. De vælger at tage det hvor det er lettest ved solidarisk, og overlade resten til den de tager fra, at kræve ind fra den anden - så om ikke banken gør, og værdier er personlige og ikke et ApS, så kan du jo gå efter dem i retten

For begges skyld burde en jurist mægle og få jer lukket ned med mindst mulig skade for jer hver - men I lyder ikke til til at kunne enes om den sag

Med mindre manglende løn er misligeholdt kontakt - har han ikke noget at komme efter umiddelbart

pust ud og få evt juridisk hjælp, også selv om det kan koste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Tak for dit svar.

Vi ejer begge 50%
Vores virksomhed er et ApS hvor vækstfonden har været inden over lånet i banken.

Det andet selskab min partner driver er også et ApS hvor han ejer 33,3 %.

Vi hæfter solidarisk til min familie som virksomhed.

Vi har til banken selvskyldnerkaution og banken har pant i anparter.

Er dit svar anderledes med denne information?

Og du har klart ret i den juridiske hjælp.

På forhånd tak
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

A-s2903:
Vi hæfter solidarisk til min familie som virksomhed
din familie kan vælge den letteste af jer at få penge fra  - din makker, hvis han hæfter solidarisk . og han skal så have din del fra dig, men de som kræver ind KAN tage der hvor det er lettest hvis det er solidarisk

A-s2903:
Vi har til banken selvskyldnerkaution og banken har pant i anparter.
den er nok ikke solidarisk med mindre den selvskyldner specifikt beskriver det. Bankens pant i anparter er mest så de i det mindste ikke kan være helt ude, men er anparterne 0 værd så kommer det næppe i spil

Det burde være mindst lige så meget i din makkers interesse at undgå solidarisk indkrævning som kunne gå efter ham og hans personlig værdier, ikke hans ApS med mindre det fremgår at I har pant i det. Dog kan de som kan kræve ham personligt/solidarisk, tage udlæg/pant i hans anparter i det andet ApS

ja - specielt med vækstfonden ind over skal du have juridisk hjælp hurtigt - og det skal din makker også, han ved det bare ikke tilsyneladende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte det lokale erhvervshus som har early warning der hjælper kriseramte virksomheder

Vh

Henrik

Mobiltelefoner til ældre - stort udvalg af enkle mobiltelefoner. Klaptelefoner med store taster og smartphone til ældre.

Fastnettelefoner med store taster og ekstra høj lyd.

hjælpemidler for kommunikation og selvstændighed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Bryld:

Hej,

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte det lokale erhvervshus som har early warning der hjælper kriseramte virksomheder

Vh

Henrik

god ide - eller direkte www.early-warning.dk gratis

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for tippet

Jeg vil kontakte dem med det samme.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)