Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtefølle og skat -- ApS eller enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed (IT-konsulent), og forsøger naturligvis at trække pengene ud til mig og konen på den skattemæssigt mest fordelagtige måde. Det mener min nabo, som er tømrermester, ikke at jeg lykkes med, så nu spørger jeg oraklerne :-)

Økonomien i runde tal:

Indtægt ~1.000.000 p.a.

Overførsel til mig selv: 568.900 p.a. (topskattegrænse)

Overførsel til konen (medhjælpende ægtefælle) ~200.000 p.a. Sammen med hendes øvrige løn får det hende også op til topskattegrænsen

Dertil diverse driftsudgifter og dimser, der straksafskrives. Men altså et årligt overskud lidt over 200.000, som indtil videre ender på firmakontoen.

Nu mener min nabo så, at jeg burde gøre som ham og oprette et ApS, så jeg så kan trække udbytte til os begge til fordelagtig skattesats. Det virker dog omvendt til, at jeg ikke kan overføre til medhjælpende ægtefølle under den model. Jeg antager, at der også er lidt mere administration, men det er nok mest et spørgsmål om, hvor stor regning, revisoren sender.

Hvad anbefaler I, rent skattemæssigt? At jeg kører videre som enkeltmandsvirksomhed, eller at jeg tager en snak med revisoren om at opgradere til ApS?

Hvis den ene model er mere skattemæssigt "uproblematisk" end den anden, kunne det også være an parameter. F.eks. kan jeg nok ikke heeelt redegøre for, hvor mange ugentlige timer, min kone lægger i at understøtte firmaet, selv om det ikke er en detalje, som virker til at anfægte revisoren.

Kører forresten i egen bil på job, typisk en del km, og hæver kørepenge de første 60 dage af hver kontrakt. Hvordan ville dette fungere for et ApS?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er derfor en tømrer skal tømre og ikke økonomirådgive men

Du kan opnå helt samme som i ApS ved at bruge VSO med 22% acontoskat af alt du hæver og resten står. tilmed kan du skyde det ikke hævede frem så længe du vil, hvor du i ApS betaler 22% og hvis du så næste år hæver løn, får du ikke de 22% tilbage som i VSO

Udbytte i ApS kunne have den lille fordel at du kan forlænge topskattegrænsen med udbytte til 27% - men ellers er udbytte i ApS jo altid først 22% selskabskat og af resten 27/42% og du er jo hurtigt i 42% (og bruger måske 27% grænsen på andre udbytter fra aktier mere) og så taler vi topskat af udbyttet til de 42% reelt

Jeg synes revisor skal blive lidt anfægte hvis ikke du kan begrunde den løn du ville give din hustru i ApS, for det vil skat da givet kunne slå ned på, hvis ikke den svarer helt til hvad du ville give en hver anden for samme arbejde, som bør kunne vises på den ene eller anden måde

Kørepenge er ens, blot kræves en reel løn men det har du jo rigeligt ved op til topskat  blot udbetales du med lønnen skattefrit (giver dig det samme som nu med fradraget) - så længe de helt samme regler for kørebog osv er overholdt inkl 60 dg regel, er det helt samme

Læs om VSO her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html

Og læs om ApS fordele og ULEMPER sandeligt også, i forhold til personlig virksomhed her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Fordelen i ApS er her nærmest begrænset til risikodækning for store krav, og var du tømrer, ville jeg også anbefalde ApS af DEN årsag, men ikke af skatteårsager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 23
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 05:18
Hvor mange stjerner giver du? :
By using VSO with a 22% advance tax on all withdrawals and the remaining balance standing, you can do the exact same as in ApS. Additionally, you can delay the not raised as long as you choose. For example, in ApS, if you raise your income the following year, you will not receive the 22% back as in VSO.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)