Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nægtelse af erhvervskonto hos utalige banker og grotesk opførsel fra bankerne

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Birkerød
Tilmeldt 30. Mar 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

ADVARSEL - LANG TRÅD! :)

Jeg er egentlig ikke ude på at stille et spørgsmål som sådan, men for at dele min frustration og den groteske opførsel jeg har oplevet fra adskillige danske banker.

I midten af 2021 valgte jeg at stoppe min professionelle karriere hos et stort dansk craft bryggeri, for at starte mit eget bryggeri. Det gjorde jeg og det har jeg. På de knapt 6 måneder nåede jeg at frigive 8 forskellige øl og har allerede distributører i 3 lande som sørger for at mine øl når verden rundt. Jeg mener virkelig verden rundt, mine øl har nået fra Paris til Singapore - på 6 måneder. Samtidig bliver det rated af kunderne, som noget af de bedste i landet.

Når man starter en virksomhed, skal man gerne have en erhvervskonto. Det ville jeg selvfølgelig også.

Jeg startede mit bryggeri som enkeltmandsvirksomhed fordi det krævede væsentlig mindre kapital og jeg er stadig en enkeltmandsvirksomhed.

For at starte virksomheden havde jeg ingen gæld og havde ikke optaget lån til at starte det. Jeg havde en lille opsparing men ikke noget vildt.

Når man starter virksomhed, har man som regel flere udgifter end indtægter, det vil sige at man skal have moms retur - det skulle jeg også. Knapt 10.000 kr faktisk, da bryggeriverden er ret kapitaltung på råvarer osv.

Men for at få moms retur, skal man have en NemKonto til erhverv. Reglerne for enkeltmandsvirksomheder er at man gerne må bruge sin private konto til erhverv, da pengene i en enkeltmandsvirksomhed pr definition er DINE penge. Dermed må man også gerne, rent juridisk, have sin erhvervs NemKonto som sin private. Men det kan bankerne selv vælge om de vil tillade eller ej - sjovt nok nægter de alle sammen at tillade det. Så loven siger en ting, men bankerne kan vælge at nægte dig. Dermed har jeg stadig til dags dato mere end 10.000 kr stående på en ventekonto hos Digitaliseringsstyrelsen - men det kommer vi tilbage til.

Jeg begynder at ansøge på min bank, som er Jyske. De fortæller mig at de ikke opretter nogen erhvervskontoer til enkeltmandsvirksomheder og de er mere eller mindre ligeglade med hvad lovgivningen siger, for de kan åbenbart lave deres egne interne regler. Dermed kræver de at jeg får en revisor som kan gennemgå mit årsregnskab. På trods af at jeg ikke engang har været in business i et år endnu. Og jeg har slet ikke råd til en revisor - det er blandt andet derfor der ikke er revisionspligt for enkeltmandsvirksomheder. Men bankerne kan pålægge dig at du skal have en revisor...

Jeg opgiver Jyske Bank og forsøger så hos 5 andre banker., herunder Lunar og Nordea. Samtlige afviser at have noget som helst med mig at gøre. Det skal understreges at jeg ikke beder om en kassekredit eller lån. Jeg skal bare have én konto, så kan jeg få min moms retur og betale nogle regninger. Det nægter de alle. Nogle af dem uddyber delvist årsagen til at de afviser mig, andre giver ingen begrundelse overhovedet. En begrundelse jeg gik fra Lunar, var "Efter en vurdering af din overordnede forretningside, har vi valgt at afvise din ansøgning". Og det er på trods af, at de aldrig bad om at se min forretningsplan eller min markedsresearch. 

Alt imens det her står på, brygger jer derudaf. Jeg har regninger at betale og indtægter at få. Der skal betales moms, punktafgifter, told og meget andet. Jeg har intet valg end at bruge min private konto til det. Det er egentlig også fint nok, men det ville da være rart at have det mere opdelt.

Jeg prøver så at sende nye ansøgninger hos nogle af disse banker, for hvem ved, måske har de skiftet mening. Det har de ikke - jeg bliver afvist igen og igen. 

Ingen af bankerne jeg har kontaktet ville give en dybere begrundelse for hvorfor de afviser mig. Igen, jeg beder ikke om kassekredit eller lån, bare en konto - som man i øvrigt betaler bankerne for.

Det går så fint, indtil jeg i går får en mail - kl. 15.30 på en fredag, at Jyske Bank har set at min private konto har været brugt til erhverv og hvis jeg ikke stoppede omgående, ville de lukke min konto - min private lønkonto.

Hvad er det der forgår i den danske bank verden? Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det er tilladt at banker kan nægte en at oprette en konto. Jeg bliver mere og mere vred hver gang jeg har noget med nogle af de her banker at gøre.

Hvis Jyske Bank lukker min konto, så kan jeg stort set godt dreje nøglen om på mit bryggeri der er ved at være ret veletableret.

Nogle af bankerne henviser flere gange til "det er fordi vi tolker hvidvaskningsloven således". Så I realiteten bliver nystartede og etablerede virksomheder offer for og mellem linjerne beskyldt af hvidvaskning før man overhovedet er startet.

Jeg kan normalt ikke lide at spekulere i folks handlinger, men bankerne bruger tydeligvis hvidvaskningsloven som en undskyldning for at afvise virksomheder og kunder de ikke mener genererer nok profit hos dem. Forklaringen kan næsten ikke være en anden.

Bankerne udnytter deres position og i stedet for at være til det offentliges gavn, ved at yde en kritisk service, så danner de blot endnu en benspænd for folk der gerne vil starte virksomheder.

Jeg kan starte en virksomhed på under 10 minutter. Jeg kan blive registreret hos fødevarestyrelsen og SKAT på under en dag, men jeg kan ikke få en erhvervskonto. Så jeg kunne faktisk lige så godt være stoppet før jeg var startet, hvis man skal følge bankernes logik.

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det lovligt at bankerne kan opføre sig sådan. De burde blive tvunget til at yde den service, de er til for i det hele taget. Det er grotesk og dybt frustrerende.

I dag har jeg stadig de 10.000 kr i moms der står og venter og jeg kan ikke røre dem, fordi jeg ikke må få en erhvervskonto.

For at komme salt i såret, kontaktede jeg Digitaliseringsstyrelsen for at høre om det var andre måder at få adgang til mine penge. Og for det ikke skal være løgn, så anbefaler Digitaliseringsstyrelsen mig, at oprette en erhvervskonto i UDLANDET! De siger: "Din virksomheds NemKonto ikke nødvendigvis behøver at være en erhvervskonto i et dansk pengeinstitut. Der er intet til hinder for, at der anvises en udenlandsk erhvervskonto som NemKonto. Ønskes denne løsning har vi yderligere dokumentationskrav". Det var deres første råd! At jeg, som enkeltmandsvirksomhed skal oprette en konto i udlandet, bare for at jeg kan få moms retur! Giver det nogen mening overhoved?

Jeg håber ikke at I andre har de samme oplevelser.

Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en vild historie. Hvis regeringen havde nosser skulle de jo bare kræve af bankerne, at de skulle udstede erhvervskonto, hvis et antal minimuskrav var opfyldt, alternativt skulle regeringen true med at lukke banken ned - bankerne har jo en autorisation - det er ikke enhver som bare kan åbne en bank.

Mit hurtige råd vil være at kontakte de øvrige 20 banker/sparekasser i DK, og høre om de kan tilbyde dig en konto. Forleden fik Sparekassen Kronjylland ros fra en bruger her i dette forum i forb. med erhvervskonto, så det var da et forsøg værd.

Men jo, det er surrealistisk, det du oplever. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Sådan har vi det i Danmark. På Amino har vi 1649 tråd om det. Læs dig igennem.

Husk, at du snakker med private virksomheder, som vil tjene mest muligt (det hjælper overhovedet ikke, at du ikke vil have nogen kredit), med kæmpe bøvl/arbejde med hvidvaskning. Så snart en lille rød lampe lyser (eller bare blinker) hos dem, er det slut. Forståeligt. De tager nemlig hele risiko.

Christopher:
Jeg håber ikke at I andre har de samme oplevelser.

Jo, det har vi i massevis. Det er mere reglen end undtagelsen.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

I dag har jeg stadig de 10.000 kr i moms der står og venter og jeg kan ikke røre dem, fordi jeg ikke må få en erhvervskonto.

Næste gang du skal betale moms eller andet for eks kr 9.000 skal du ikke betale, Skat vil så hæve kr 9.000 af de penge du har tilgode, så nu har du kun kr 1.000 tilgode.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fået at vide af Erhvervsministeriet at der nu arbejdes på et lovforslag der skal sikre ret til basal bankkonto.

Et lovforslag jeg glæder mig til at læse.

Det ville være på høje tid, for det er snart mange år siden bankerne begyndte at afvise erhvervskonti.

Indtil da kan du have dine penge stående i limbo hos Digitaliseringsstyrelsen, gå mere seriøst og intenst ind i jagten på en dansk bank, eller få en Revolutkonto og tilmelde den som nemkonto for firmaet.

"Jeg kan normalt ikke lide at spekulere i folks handlinger, men bankerne bruger tydeligvis hvidvaskningsloven som en undskyldning for at afvise virksomheder og kunder de ikke mener genererer nok profit hos dem. Forklaringen kan næsten ikke være en anden."

Det er desværre ikke en undskyldning. Hvidvaskloven har påført bankerne store omkostninger med at kontrollere om virksomhederne overholder lovgivningen på forskellige områder, så de er ikke særlig interesserede i nye erhvervskunder.

Det er et samfundsproblem der er behov for at få løst...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

J0rgen:

Jeg har netop fået at vide af Erhvervsministeriet at der nu arbejdes på et lovforslag der skal sikre ret til basal bankkonto.

Et lovforslag jeg glæder mig til at læse.

det bygger faktisk meget på det jeg flere gange har skrevet til ministeren om https://johnhannover.blogspot.com/2020/02/bank-ikke-helt-let-at-fa-konto-brev-til.html

I bund og grund har det hele tiden været klart, også for - bankernes organisation finansdanmark, at banker meget kraftigt opfordres til at tilbyde noget nær alle erhvervskonto - det har finansdanmark som bankernes org såmænd flere gange rundsendt besked om.

Lovforslaget kommer til at køre på en basiskonto og dermed formentlig med hævekort/topopkort og uden nødvendigvis tilladelse til Nets/PBS leverandørbetaling - betalingsløsninger mm - men en basiskonto som nemkonto hvorfra man kan betale sine regninger og modtager indbetaler via overførsler

Resten vil så givet være tilkøb

Prisen skal være, "så bankerne ikke bruger prisen til at afholde kunderne" og her forhandles givet med FinansDanmark og mon ikke man lander i størrelsesordenen 2-3000 kr for år 1 og måske lavere år 2 og frem - for den rene basiskonto

Bankerne skal stadigt iflg ministeriet kunne sige nej, hvis de mener ikke at kunne udføre hvidvask kontrol - men den tror jeg de må arbejde mere med, evt via et klagenævn hvor NEJ kan indankes, evt medlemmer fra finansdanmark / erhvervsministeriet /erhvervsorganisation - der så må godkende eller ikke. Det fordrer så også, at banker jo ved NEJ skal give en skriftlig forklaring

Det er dog ikke i det foreløbige nævnt, hvad pris mon kan blive og hvordan man håndterer, at banker SKAL sige nej, hvis de ikke føler de kan få overblik over et forretningskoncepts mulige svindel/sorte penge/hvidvask risikpo

Fremsættelse ult 2022 er annonceret, så nok tidligst i kraft fra 2023 - forudsat flertal i folketinget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Bankerne er underlagt en meget stram lovgivning omkring forebyggelse af hvidvask, som de skal forholde sig til.

Samtidig har de ud fra din beskrivelse ikke rigtigt udsigt til at komme til at tjene penge på dit engagement, da du ikke skal bruge kreditter eller andet.

Desuden overtræder du nok Jyske Banks forretningsbetingelser ved at bruge din private konto til erhvervsmæssige formål. Det betyder nok også, at den konstant falder ud i deres systemkontroller i forhold til hvidvask, da der ikke forventes indbetalinger fra udlandet på en lønkonto.

Samlet set er du altså en rigtig træls kunde for dem. 

De har så tilbudt at de alligevel godt vil hjælpe dig, men at det kræver at du får revisorbistand. Det er igen et led i deres hvidvask forebyggelse. Banken er en privat virksomhed og må jo som sådan stille de krav, som de mener er rimelige. Det er så op til dig om du er tilfreds med de vilkår, eller kan finde nogle bedre vilkår et andet sted.

Fra Varde
Tilmeldt 5. Jan 21
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Men der er en løsning, nemlig en udenlandsk konto med et dansk kontonummer.
Billigt (billigere end alle banker i DK) og godt.

Transport costs audit for all Amino members free of charge. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Bankerne er underlagt en meget stram lovgivning omkring forebyggelse af hvidvask, som de skal forholde sig til.

Samtidig har de ud fra din beskrivelse ikke rigtigt udsigt til at komme til at tjene penge på dit engagement, da du ikke skal bruge kreditter eller andet.

Men det giver ikke mening, at lave et system, hvor man er afhængig af en bankkonto i et pengeinstitut, samtidig med at man overlader det til bankerne selv at vurdere, om de vil tilbyde virksomhederne en konto. 

Det svarer lidt til, at man vil puste og have mel i munden samtidig!

Når man gerne vil have alt digitalt, skal man også gøre faciliteterne tilgængelige for den erhvervsdrivende.

Og så dyrt er det altså heller ikke for en bank at lave hvidvaskningskontrol. Der sidder jo ikke personer, og gennemgå konti manuelt, det er alt sammen computersystemer, som laver disse kontroller ud fra nogle kriterier. Og her koster det altså ikke alverdens, om de har disse systemer til at arbejde på 10.000 eller 100.000 konti, da det sker automatisk og løbende i forhold til kriterierne. 

At bankerne så ikke er gode til at tjene penge på deres kunder, er de jo lidt selv skyld i. De vil så gerne have kunderne over på netbank, digitalebetalingssystemer mm, og så saver man jo den gren over, som man selv sidder på. Dertil kommer meget lave renter, som bare gør alle former for bankforretning uinteressant generelt...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)