Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbageholdt udbytteskat for danske aktier

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer via mit Datter ApS en håndfuld aktier. De har givet 1300 kr i udbytte i 2018. Når jeg via selskabsselvangivelsen indberetter for både Datter ApS og Holding ApS kan jeg efterfølgende downloade en skatteberegning. Her fremgår min oplyste skattepligtige indkomst til korrekte beløb, men heri indgår jo også udbyttet.

Felt "192: Erhvervet dansk udbytte med indeholdelse af 22 % udbytteskat i indkomståret" står imidlertidig til 0, selvom der er indeholdt 22% = 286 DKK. Det beløb kan jeg fint se inde på skats side for Datter ApS under:

Skat -> Skatteoplysninger -> Udbytte af noterede aktier

Men jeg finder ingen steder, hvor det kan indtastes? Men så vidt jeg kan gennemskue, fører det jo så netop til dobbeltbeskatning af aktieudbyttet? Hvor kan jeg angive dette?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Princippet er at du bogfører det fulde brutto-udbytte som en indtægt i resultatopgørelsen på den dato udbyttet er besluttet. Den indeholdte udbytte-skat skal stå som et tilgodehavende.

Hvis du ikke havde andre indtægter i året, så ville du nu stå med en skattepligtig indkomst på 1.300 kr som skal på selvangivelsen.

Herefter udfylder du også felt 192 i selvangivelsen (og det har du måske ikke gjort?) med 1.300. Der er ikke noget automatik - du skal selv udfylde.

Det fortæller så Skat at du skal betale 286 kr i skat, men at du allerede har betalt 286 (via indeholdt selskabsskat). Sådan går tingene op. Ikke noget skyldig skat.

Lidt mere spændende hvis du begynder at have udenlandske aktier hvor skatten er indeholdt i udlandet.

Hvis du får mere af denne slags kan du overveje et kig på www.portfolio.help

 

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Herefter udfylder du også felt 192 i selvangivelsen (og det har du måske ikke gjort?) med 1.300. Der er ikke noget automatik - du skal selv udfylde.

Det er lige præcis det jeg manglede svar på. Ved visning af registreringen kunne jeg ikke se dette felt, da der netop ikke er skrevet noget heri. Men efter at have tilbageført til kladde, kan jeg sagtens rette feltet. Så ja, svaret var foran næsten på mig hele tiden.

Tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)