Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning og delt driftselskab

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
en det er vel korrekt at man kan vedtage, at sambeskatning skal ske 100% til f.eks den der ejer 51% hvis det er det man er enige om (kender jeg i alle fald fra helt aktuel sag

Udgangspunkt for sambeskatning er bestemmende indflydelse. Hvis ingen er tillagt særrettigheder i dit eksempel med 51/49 så er der ikke noget at vedtage, så er tvungen sambeskatning med det selskab, der besidder de 51 %. 

Cookie - John Hannover:
Kan man kun bestemme det hvis den der vælges til den fulde sambeskatning ejer mere end 50% eller kan det også gøres ved f.eks 3 x 33%

Udgangspunkt er bestemmende indflydelse. Det kan man måske opnå via indirekte ejerskaber, ejeraftale, stemmefordele, vedtægtsmæssige forhold mv. En ejerandel kan således godt være under 50% og medfører sambeskatning. Men dine 3 x 33 % kan ikke bare beslutte at det ene skal stå for en sambeskatning, hvis de alle har lige megen bestemmelse.

  super tak for omhyggelig forklaring

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Tusind tak for svar og specielt også uddybende links. Løsningen bliver enten

a) et split på 51/49 i kapitalen - og dermed bestemmelse
b) en særparagraf om, at mit holding alene kan bestemme direktionen i virksomheden. Dette har jeg taget ud fra https://skat.dk/skat.aspx?oID=1910590&chk=215961 

Angående holding for modpart, bliver det blot holdt simpelt og derfor ikke oprettet.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være opmærksom på, at selvom I har en 51/49 fordeling, eller du bestemmer flertallet i direktionen, så er der alligevel ikke sambeskatning, hvis jeres ejeraftale indeholder bestemmelse om, at alle væsentlige beslutninger kræver enighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Du skal være opmærksom på, at selvom I har en 51/49 fordeling, eller du bestemmer flertallet i direktionen, så er der alligevel ikke sambeskatning, hvis jeres ejeraftale indeholder bestemmelse om, at alle væsentlige beslutninger kræver enighed.

kunne det betyder, at det at 49% ejeren alene kan bestemme direktionen (vel ret afgørende beslutning)var nok til at 51% ejeren ikke kunne have den fulde sambeskatning?

til trådstarter - overvej om det er en god løsning. Hvad hvis 51% kan bestemme retningslinjer ned i måske for små detaljer for direktionen der kun kan vælges af 49% ejeren. Det lyder som vejen til konflikt, selv om jeg helt forstår baggrunden. Der skal så en meget god opt.out om hvordan man kan afslutte til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

kunne det betyder, at det at 49% ejeren alene kan bestemme direktionen (vel ret afgørende beslutning)var nok til at 51% ejeren ikke kunne have den fulde sambeskatning?

Hensigten var enten 51% ejerskab eller bestemmelse over direktionen. Altså er det aldrig 49% ejer, der kan bestemme direktionen. Men som Ole påpeger, er det måske ikke nok alligevel, hvis vi har væsentlige beslutninger skal foretages sammen. Derfor tror jeg det nemmeste nok er at gå efter 51% ejerskab i stedet for.

Umiddelbart tænker jeg skattemæssigt det er en fordel med netop sambeskatning, selv hvis det skulle gå galt fælles i selskabet. Blot det lukkes i tide, når man kan se, at det går den forkerte vej. Dette vil i vores tilfælde (driver online SaaS løsning) ikke være et problem at stoppe.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
kunne det betyder, at det at 49% ejeren alene kan bestemme direktionen (vel ret afgørende beslutning)var nok til at 51% ejeren ikke kunne have den fulde sambeskatning?

Enten er der 100% sambeskatning, eller også er der slet ikke sambeskatning. Det afgørende er, om der er bestemmende indflydelse.

Normalt ses der på stemmerettighederne, og det er afgørende for vurderingen - fx ved 51/49 ejerskab.

Der kan dog være tilfælde, hvor det tilsidesættes, fx. på grund af vedtægtsbestemmelser eller ejeraftale, der fastsætter andre rammer, således at der reelt ikke er bestemmende indflydelse.

Der kan under alle omstændigheder højst være ét selskab, der har bestemmende indflydelse. 

SKAT har omtalt reglerne ret indgående i Juridisk vejledning, https://skat.dk/skat.aspx?oid=2084915

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)