Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Sussi Abildgaard – Rapohr Den ene ting, der vil gøre den helt store forskel i dit salg

Den ene ting, der vil gøre den helt store forskel i dit salg

1.475 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2020

Der er ET element, der gør hele forskellen for dem, der gerne vil lære at sælge bedre. 

Det går igen hos alle dem, der virkelig rykker sig i salg. Og det går igen hos dem, der allerede er dygtige sælgere. 

Det har også betydet alverden for mig. Ikke kun i salg. Faktisk alle steder, hvor jeg gerne vil udvikle mig. 

Det handler om at have en mentor

Allerede her er der mange, der bakker lidt og siger noget i stil med: 

"Jeg kender bare ikke rigtig nogen" eller

"Dem jeg ser op til i salg har jeg ikke adgang til" eller

"Hvad er en mentor?"

Det sidste er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Og du får ikke kun et klart svar på det i dette indlæg, du får også en metode jeg selv anvender til at definere mine mentorer.

For det der sker når vi har en mentor er, at vi danner os et indre billede af, hvordan vi gerne vil være. Hvad vi gerne vil opnå eller kunne. På et helt konkret niveau. 

Og mål der er tydelige og konkrete er lettere at nå end de diffuse. Har du læst "Jytte fra Marketing" eller Daniel Kahneman eller andre, der formidler hvordan beslutninger foregår i den menneskelige hjerne, så ved du, at mål skal være langt tydeligere og konkrete end dem, vi er vant til. For vi skal vide tirsdag morgen kl 10 om vi gør det eller ej. 

Når vi har en mentor har vi et billede vi kan spejle os i, når det bliver svært eller vi føler os udfordret. 

Tilbage til definitionen af en mentor

Og her må I have mig undskyldt, for det er altså min egen definition. Den der fungerer for mig. Den er ikke funderet i ordbøger, empirisk data eller anden forskning. 

Min egen definition af en mentor er bred og den kan sikkert også udfordres. Det skal du være velkommen til. Hvis det er vigtigt for dig.

Jeg har mentorer på mange niveauer. Der er mentorer jeg kan ringe til og få feedback fra. F.eks. er min bror iværksætter med mange års erfaring. Og en guddommenlig sælger. Så skal jeg have et spark bagi, have vendt mine tanker eller et konkret råd så ringer jeg til ham. 

En anden mentor for mig er Nelson Mandela. Og han er jo per definition svær at ringe til. Mest fordi han er begravet. 

Det forhindrer mig ikke i at bruge ham. Fordi han i mange år har været en inspirerende figur for mig. 

Undrer du dig over hvad Mandela har med salg at gøre? Det kan jeg godt forstå. 

Mandela bruger jeg til at minde mig om, at vi alle er lige. For jeg er karrieremæssigt opvokset i store virksomheder, hvor titler betyder om du har ret til at te dig eller ej. Så når jeg skal mødes med en CEO fra en virksomhed større end min - og det er stort set alle andre virksomheder - så kan jeg godt glemme, at jeg er lige så meget værd. Jeg kan altså fra starten føle mig mindre og så bliver jeg nervøs. Når jeg bliver nervøs har jeg rent kognitivt ikke adgang til kreativitet eller refleksioner. Det kan man også kalde tunnelsyn. Det er ret praktisk, når du står overfor sabeltigeren. Det er mindre praktisk når du skal sælge. 

Derfor er Nelson Mandela en stor hjælp for mig. Jeg har en tegning af ham på mit kontor. Mærker jeg nervøsiteten inden et møde, ser jeg ham i øjnene og minder mig selv om, at titler jo bare er noget vi leger. For indenunder det hele får vi alle ondt i tæerne, når nogen træder på dem. Og det hjælper. 

Min definition af mentor er altså så bred at den dækker alle dem, jeg trækker på, når jeg skal ud over min komfortzone. Altså når jeg skal udvikle mig eller sælge. 

Med sådan en definition er der ingen undskyldning for ikke at have en mentor. Eller mange. 

Og netop det sidste der, er vigtigt. Du kan have alle de mentorer du har brug for. Og du vælger helt selv. 

Nogle af dem kan du ringe til. Andre kan du bruge til at tænke: "Hvordan ville han/hun tackle dette?" eller "Hvad ville hun/han sige nu?"

Sådan kommer du i gang

Er du helt på bar bund med mentorer, så start med en simpel brainstorming hvor du skriver alle dem ned, du synes er dygtige i salg. 

Reglerne for en brainstorming er, at du slukker for den indre kritiker. Så ALT må komme på papiret. Du kan altid redigere senere. 

Når du har det hele samlet skal du til at placere dem i dit eget mentor system. 

Det lyder teknisk. 

Det behøver det ikke være. Det er op til dig.

Jeg tegner det. Sådan er jeg. Er du mere til excell ark, så gør du det. 

Mit mentor-system er en slags livsscene. Jeg har tegnet den her, så du kan forestille dig den.

Din tegning behøver ikke være lige så flot.

Ligesom i et teater er der nogen der går, nogle der kommer, nogle der rykker rundt osv. Der er altså bevægelse. Det du tegner nu, kan se anderledes ud om et år eller en måned. 

Sæt dine mentorer ind på plads

Jeg placerer alle mine mentorer i min mentor-tegning. Nogle sidder på de forreste rækker. Dem har jeg stort brug for lige nu, fordi de kan noget, jeg har brug for. 

Andre kommer på balkonerne. Der sidder Nelson Mandela sammen med andre, jeg har svært ved at ringe til. F.eks. Oprah og Angela Merkel, der endnu ikke tager telefonen når jeg ringer.

Der sidder også en kvinde, jeg tidligere havde som mentor, men ikke længere har kontakt til. Det er helt okay sådan. For jeg husker meget præcist, hvad jeg lærte af hende dengang. Og det bruger jeg stadig.

Nogle bliver placeret i foyeren, fordi de enten er på vej tættere på eller længere væk.

Nogle er parkeret ude på parkeringspladsen, fordi jeg ikke rigtig bruger dem lige nu. Andre er måske lige en tur på toilettet i en pause. 

Det vigtige er, at de allesammen spiller en rolle. De kan flyttes rundt som det passer mig. Fordi det er mig der tegner. Og det er få mennesker jeg viser min scene til. Og de mennesker sidder oftest på de forreste rækker.

Når jeg placerer mentorer på de forreste rækker, så arbejder jeg altså målrettet på at have dem tættere på i det rigtige liv. Altså udenfor papiret. 

Hvordan du gør det, er et indlæg for sig. Måske er du allerede rigtig god til det, så klø på. 

Sæt i gang!

Skal du rykke vildt i salg, så grib papir og noget at tegne med. Og sæt i gang!

Start med at tegne din egen mentor-tegning så du ved, hvem du trækker på hvornår i salg. 

Fordi det vil hjælpe dig med at definere, hvad du skal lære og være bedre til. 

Det vil hjælpe dig med at nå målet. 

Og du vil mærke, at det gør en kæmpe forskel for dit salg.

For du behøver ikke læse tunge bøger eller tage en uddannelse i salg, for at sælge. Den bedste læring opnår du ved at se på andre, reflektere over, hvordan du gerne vil sælge og så prøve det af. 

 

PS. Jeg har til tider fundet mig selv på andres mentor-tegninger og vil bare lige nævne, at det bliver vi ikke uvenner over.

PPS. Sidder du lige nu og funderer over, hvad forskellen er på en mentor og en rollemodel, så stop. Det er IKKE vigtigt. Bare tegn!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sussi skriver Skriv dig op