Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvad kan man outsource?

4.594 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 July 2009

ALT

(som kan transporteres over Internettet)

 

Hvorfor skal man outsource?

For at bliver mere konkurrencedygtig. Når du er det, kan du udkonkurrere dine konkurrenter og få råd til den Porsche du altid har drømt om.

 

Hvem kan outsource? (er det kun it-virksomheder?)

 

Nej, det er det ikke - overhovedet ikke!

 

Jeg er klar over at hovedparten af outsourcing er inden for it-området, og at det ofte er it-virksomheder som entrerer med outsourcingvirksomhederne i Asien.

Men landskabet ændrer sig stille og roligt dag for dag fordi mange mindre og mellemstore virksomheder (iværksættervirksomheder) selv laver outsourcing. Et lille projekt her og et lille projekt der. Grunden til at mindre og mellemstore virksomheder forsøger sig med outsourcing, er enten mangel på ressourcer (lange leveringstider fra de traditionelle konsulenthuse) eller et ønske om at betale DKK 250 i timen til et firma i Indien frem for DKK 1200 til et firma i København.

Det går godt så længe den asiatiske virksomhed leverer:

  • Det som er aftalt
  • I den rigtige kvalitet
  • Til den aftalte tid
  • Ikke bruger mange flere timer end en dansk virksomhed. Det er o.k. at der bruges flere timer, ofte er det o.k. at der bruges dobbelt så mange timer (hvis f. eks. en time koster DKK 250 mod DKK 1200 i Danmark).

Nogle virksomheder brænder snitterne gevaldigt, og andre er super tilfredse. Man hører ofte om dem som brænder fingrene, men desværre ikke så ofte om dem som det går godt for.

Du skal ikke være bange for at prøve outsourcing, så længe du ikke lægger alle dine æg i en kurv. Vælg din leverandør med omhu, tjek referencer, og start i det små.

 

Specifikke ting du kan outsource

Jeg kan ikke diskutere hvad du specifikt kan outsource. Jeg kender ikke din forretning, og du ved meget bedre selv hvad der egner sig.

I stedet vil jeg fokusere på hvorfor du skal overveje at outsource, samt hvordan du finder ud af hvad du kan outsource. Husk på at du næsten kan outsource alt. Den eneste betingelse er at kvaliteten, prisen og leveringsbetingelserne er de samme eller bedre end den du har i dag, samt at du føler dig sikker på at det fortsætter, og at leverandøren ikke stjæler dine ting (kan være tricky).  Det er i bund og grund ligegyldigt om du outsourcer grafisk design, softwareudvikling, animation eller 3d-tegning.

 

Et godt argument for outsourcing i nedgangstider:

 

Jo mere du kan outsource, desto færre ansatte har du i din virksomhed

 

Færre ansatte har følgende fordele:

1. Dine faste omkostninger er lavere (det hjælper dit cashflow, og det er f. eks. rart når kunderne ikke kan finde kuglepennen som checken skal udfyldes med)

2. Det er meget nemmere at ændre fokusset i din virksomhed fordi det er nemmere at overbevise/retool 10 ansatte end det er at gøre det med 50 ansatte. I krisetider er det ofte nødvendigt at ændre kursen på skibet.

3. Du har færre medarbejderproblemer. Jo flere medarbejdere du har, desto flere problemer har du, ligegyldigt hvor dygtig du er til at lede. Når du ikke skal fokusere på medarbejderproblemer, kan du i stedet koncentrerer din energi på salg, produktudvikling og den salgs aktiviteter.

4. Du behøver ikke et stort kontor med dyre arbejdsstationer og alt hvad der hører sig til - derved spares penge.

 

Et godt argument for outsourcing i opgangstider:

 

Du kan gennem outsourcing få fat i de ressourcer som der er mangel på, og det ofte til en lavere pris end den du betaler i dag.

 

1. Underleverandør i tredjeverdenslande som er specialister på et eller andet felt (OS commerce shopping cart, SharePoint-udvikling, grafisk design, video-editing eller hvad ved jeg) vil, alt andet lige, være i stand til at udføre arbejdet bedre, hurtigere og mere kosteffektivt end din virksomhed hvis ikke I beskæftiger jer med det til daglig.

2. Du vil være i stand til at købe specielle ressourcer til f.eks DKK 200-300 i timen og så sælge dem videre for DKK 1200 i timen. Det er "good clean business", og det kan være nemme penge at tjene - hvis du er dygtig.  Selv kender jeg flere virksomheder som gør det (i mellemtiden har de måske sænket deres timeløn til DKK 900, men du forstår princippet). 

3. Du nedsætter faren ved at have en eller to specielle medarbejdere som pludselig kommer og beder om en vanvittig lønforhøjelse fordi de kender (og udnytter) deres magt position i firmaet. Ved brug af outsourcing har du ofte, men ikke altid, ligeledes outsourcet det problem.

 

Hvordan finder du ud af hvad du kan outsource?

1. Kig på din virksomheds omkostningsstruktur. Hvor har du de største omkostninger? Hvis det f. eks er omkostningerne for Sharepoint-udvikling som tynger budgettet, så er det måske et godt sted at starte.

2. Kig på hvor har du de fleste problemer. Har du f. eks. mange problemer som reklamebureau med at få lavet dine kampagnesites, enten fordi du ingen softwareudvikler har, eller du benytter dig af freelanceudviklere som ikke altid har tid, så søg en outsourcingleverandør som kan lave det for dig.

3. Kig på dine konkurrenter. Hvad outsourcer de? Ikke at du skal være en copycat, men hvis de har fundet en model som virker, kan du jo overveje at gøre det samme. F. eks. er mange mindre tegnestuer begyndt at sende rentegningsopgaver til Inden, Filippinerne og Indonesien frem for selv at rentegne i Danmark.

4. Lav en vurdering af hvordan din virksomhed udvikler sig i fremtiden. Hvis du kan udvide din virksomhed uden at ansætte folk (og samtidig opretholde kvalitet, serviceniveau etc.) så kan det ikke gå for hurtigt med at komme i gang.

 

Eksempler på ting som lader sig outsource

  1. Websiteudvikling
  2. Softwareprojekter
  3. Grafisk design
  4. Bogholderi, posteringer, moms, løn og lignende arbejde
  5. Research & Development af forskellig art
  6. SEO, f.eks. linkbulding
  7. 3D modellering
  8. Arkitekt arbejde
  9. Serverovervågning, installation af servicepakker, updates og den slags
  10. Prototypeudvikling (udvikling af testprogrammer til testning af koncepter og muligheder)
  11. Ingeniørarbejde af forskellig art
  12. Rapport- og analysearbejde af forskellig slags - mange banker gør det allerede
  13. Callcenter - der findes mange callcentre som har danske ansatte, i Filippinerne er der 2 eller 3 bemandet med studenter som så arbejder 3-6 måneder for en slik.
  14. Transskriptionstjenester, ofte bemandet med danske studenter som tjener til dagen og vejen på f.eks. Bali eller andre dejlige steder.
  15. Softwareoptimering - få mere ud af eksisterende softwareapplikationer

Fællesnævneren for samtlige ting på listen er at de kun kræver en god Internetforbindelse samt engelskkundskaber for at komme i gang. Du kan sikkert tænke på mange andre ting som ligeledes lader sig outsouce. Pointen er at det er kun din egen fantasi som sætter grænsen.

 

Outsourcing i fremtiden

Mit gæt er at små og mellemstore virksomheder snart og i stor udstrækning selv begynder og laver outsourcingprojekter (software, webudvikling, grafisk design etc.) uden om danske konsulenthuse. Det er bl.a. muligt fordi:

 
  • Mange outsourcingvirksomheder som i dag entrerer med danske konsulenthuse, er i bund og grund selv konsulenthuse, bare med en adresse i et lavtlønsland. De kender processen på samme måde som et konsulentfirma i Odense.
  • Den yngre generation som nu går på universitetet i Danmark, både taler og skriver godt engelsk - det hjælper en hel del når man skal tale med en Inder :-)
  • Den yngre generation som nu går på universitetet, har alle har rejst og set andre kulturer, og de er meget mere åbne for at ting kan gøres anderledes end f.eks. deres forældre var/er.
  • Mange danskere rejser rundt i verden og sætter virksomheder op. De kender den danske kultur samt kulturen i det pågældende land og kan derved forbygge mange af de problemer som opstår på grund af de kulturelle forskelle.
  • Jo flere succeshistorier man hører om outsourcing, desto flere vil prøve det. Hvem vil ikke gerne spare DKK 500 eller mere i timen, og hvorfor skal det kun være it-virksomheder beskåret at have de besparelser?
  • Den yngre generation i tredjeverdenslande bruger Internettet - Facebook, Twitter osv. - til dagligt at lære derigennem hvordan vi tænker i vesten. Det gør dem mere adapt til vores kultur og tænkemåde.
  • Kommunikation er nemt, og det koster ikke noget, Skype videokonference, desktop-sharing, bedre projektstyringsværktøjer og projektstyringsframework er alle ting som er med til at gøre tingene meget, meget nemmere end de var for 10 år siden.
  • Det er langsomt ved at være accepteret at outsource. For 12 år siden da jeg startede, var det nærmest et fy-ord.
  • Folk fra tredjeverdenslande har alt at vinde og intet at tabe i modsætning til os i Danmark som har alt at tabe og intet at vinde. Lidt provokativt måske, men pointen er at de vil arbejde 70 timer om ugen for at opnå en bedre levestandard, og ved at arbejde 70 timer om ugen bliver produkterne hurtigere færdige, hvorfor man må antage at mange virksomheder vil vælge en outsourcingvirksomhed (så længe alle de andre parametre er i orden).

Med alle de værktøjer, systemer og muligheder som findes i dag, kan en it-virksomhed sidde i Islamabad og rådgive et firma i Espergærde faktisk lige så godt som en virksomhed fra Brøndby. Vi skal lige vende os til at kommunikation skal forgå på engelsk, og at vi kan ikke give hinanden hånden, og vi skal lære at vise forståelse for små kulturelle forskelligheder.

Du vil uden tvivl kunne finde mange undtagelser til ovenstående, og der vil altid være ting som ikke kan sendes til Indien, men trenden, den er jeg sikker på. Det eneste som kan stoppe den trend, er politiske tiltag som f. eks. toldmure, specialbeskatning og den slags.

Kom i gang med outsourcing stille og roligt, et skridt af gangen, saml erfaring, udvid det som virker, drop det som ikke virker. Husk hele tide at måle resultaterne. 

 

Det næste indlæg omhandler hvordan man sourcer sin leverandør.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Peter skriver Skriv dig op