Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen Er dit website en øde ø?

Er dit website en øde ø?

2.739 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 August 2019

Stort set alle virksomheder har i dag brug for en hjemmeside. Nogle har forholdsvis simple behov, andre mere komplekse. Nogle driver webshop og direkte salg på nettet. Andre har blot et mål om at generere interesse og leads via hjemmesiden – og lukker så deres salg off-line.

Men fælles for dem alle er, at uanset hvor flot deres hjemmeside i øvrigt er, så har den så godt som ingen værdi, hvis man ikke kan finde den.

Hvis man ikke kan finde dig på nettet, hvis du er usynlig i Google og de sociale medier, så er dit website en øde ø. En brochure ingen ser, en TV-annonce der aldrig indrykkes, eller en plakat, der ikke hænges op. En død sild uden praktisk værdi.

Desværre har alt for mange virksomheder stadig alt for ensidig fokus på lækkert design, fancy features næsten ingen bruger og glemmer helt at den flotte hjemmeside også skal markedsføres. På den ene eller den anden måde, skal din målgruppe finde den. Uden relevante besøg er den intet værd.

Men hvad skal der så til, for at folk kan finde din hjemmeside? Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg.

 

SEO er det stærke fundament

Som du sikkert ved starter de fleste folks søgning efter en relevant leverandør eller produkt i Google. Skal du bruge en frisør, en VVS’er, et godt tilbud på tøj, et nyt TV, en rådgiver eller en rejse – ja stort set hvad som helst, så går turen garanteret forbi Google.

Så uanset hvad du ellers gør for at markedsføre dit website, så er synlighed i Google et rigtig sundt og godt fundament. Desværre kommer det ikke af sig selv.

Gennem tiden har jeg mødt mange, som undrede sig over hvorfor man ikke kunne finde dem og deres produkter i Google. Jeg hører tit argumenter som: Vores website er jo skide flot og vi er uden tvivl en af de bedste, eller billigste leverandører i markedet. Det må Google da kunne forstå!

Det er ikke fordi det er ligegyldigt for Google, at dit website er flot, og at du driver en anstændig forretning med gode priser og service, men i praksis er det bare nogle lidt andre parametre de i praksis vurderer hjemmesider på. Du kan ikke forvente, at et lækkert grafisk design, eller nogle moderne features alene vil give dig en høj synlighed i Google.

 

Put aldrig alle æg i samme kurv!

Jeg er personligt dedikeret søgemaskine-nørd. Ingen tvivl om det. Derfor ved jeg også hvor vigtig organisk synlighed i Google er. Men jeg ved også, at det altid er forbandet farligt at satse ensidigt på blot en enkelt markedsføringskanal.

I den ideelle verden får du aldrig en større andel af trafik fra en enkelt kilde, end du har råd til at miste i kortere eller længere tid. I praksis kan det naturligvis være svært at opnå en sådan fordeling, men det bør i hvert fald tilstræbes.

Betyder det så, at du skal være tilbageholdende med din søgemaskineoptimering? Nej, bestemt ikke. Det betyder bare, at du ikke ensidigt skal arbejde med SEO.

Et naturligt tillæg til SEO er Google Ads. Det vil selvfølgelig i høj grad være de samme søgeresultater du dukker op i, og den samme kilde – Google. Men de organiske resultater og søgeordsannoncerne er ikke desto mindre to uafhængige kilder. Risikoen for, at trafikken fra både de organiske og betalte resultater i Google forsvinder på en gang er forsvindende lille.

Men selv organisk SEO og Google Ads er ikke nok. Du bør også arbejde med at øge trafikken fra andre kilder.

En vigtig del af arbejdet med SEO er linkbuilding. Udover den positive effekt det har i Google, så har det også den meget positive side-effekt, at folk klikker på disse links motiveret af den kontekst de optræder i. Men det kræver naturligvis, at din linkbuilding er god – at du får links fra relevante websites, hvor der er læsere som kunne være interesseret i dig, din virksomhed og produkter.

Vi lavede på et tidspunkt en analyse for en af vores større webshop kunder, som vi igennem en længere periode havde lavet linkbuilding for. Det viste dig, at de links vi havde skabt til deres website, i løbet af de foregående 12 måneder havde genereret 20 millioner i direkte salg i webshoppen. 20 millioner!

Så selv hvis linkbuilding overhovedet ingen effekt havde i Google, så ville det kunne betale sig for de fleste. Trafik fra relaterede websites – henvisningstrafik, er en rigtig god kilde, som du ikke skal glemme.

En af de måder du kan skabe mere naturlig omtale, opmærksomhed, links og trafik til dit website er gennem en aktiv PR-strategi. Omtale i større og mindre medier har en meget stor værdi.

Som en positiv konsekvens af mere medieomtale og links fra andre websites vil du også blive generelt mere kendt og det vil normalt føre til, at flere går direkte ind på dit website (det vi kalder type-ins) eller ledere direkte efter dig. Og det er endnu en rigtig god kilde til trafik.

Og så skal vi ikke glemme de sociale medier. Mange lader sig inspirere af det de ser på blandt andet Facebook. En aktiv Social Media strategi kan øge den synlighed du får her og den mængde af god trafik det giver. Så det er endnu en god kilde til trafik, som du bestemt bør overveje. Derudover kan en høj synlighed i de sociale medier også have en vis afsmittende effekt på din synlighed i Google.

Udover de mere organiske kilder til trafik bør du også overveje målrettet annoncering på relevante websites, nyhedsbreve osv. Sælger du produkter der er relevante for iværksættere kunne du f.eks. annoncere her på Amino

Uanset hvilket miks af trafikkilder du vælger, er det som sagt bare vigtigt, at du ender med en sund spredning.

 

Start med SEO

Der er mange gode grunde til, at jeg vil anbefale, at du – uanset hvilke trafikkilder du ellers vælger at arbejde med, starter med SEO.

For det første er synlighed i Google vigtigere end noget andet fordi så ekstremt stor andel af alle forbrugere starter deres søgning efter produkter og leverandører netop her. Hvis du ikke kan findes i Google – i det mindste på dit firmanavn, vigtige brands og produkter, vil mange slet ikke opdage dig.

Men nævnt er der også en del af din øvrige markedsføring, som kan have en positiv effekt på SEO. Effekten bliver dog meget lille, hvis ikke du har styr på de grundlæggende SEO-ting. Det er lidt som at hælde benzin på en bil uden hjul.

Og sidst, men ikke mindst, så vil god SEO også have en positiv virkning på den generelle brugervenlighed og konverteringsrate på dit website. For det er mange af de samme parametre der giver bedre synlighed i Google, som også forbedrer brugeroplevelsen.

Men hvad skal der så til for at blive synlig i Google?

 

Start med et teknisk perfekt fundament

Uanset om du står overfor at skulle have lavet en ny hjemmeside, eller allerede har en, vil jeg meget anbefale, at du starter med at sikre at den bygger på et teknisk perfekt fundament. Hvis du er i tvivl om hvilke tekniske krav du bør stille til dit website, så kan du få lidt inspiration i et af mine forrige indlæg her på Amino Ekspertbloggen.

Det tekniske fundament for dit website har jeg ofte sammenlignet med fundamentet i et hus. Det hjælper ikke noget, at du har flotte pudsede facader og en lækker indretning. Hvis der er råd i fundamentet, braser lortet sammen før eller siden.

Men hvad så hvis dit nuværende website lider af en masse tekniske fejl og mangler – eller du er usikker på om din planlagte leverandør kan leve op til de tekniske SEO-krav der bør stilles?

Uanset hvilket CMS (Content Management System) dit website bygger på, så har de alle en ting til fælles: ingen af dem er som udgangspunkt optimeret godt nok. De fleste af dem er – før de bliver optimeret, typisk for langsomme, lider af duplikerede indholdsstrukturer, mangler perfekt mobiloptimering, AMP, Schema-data og meget mere.

Der findes leverandører i markedet, der laver webløsninger på basis af nogle af de mest udbredte CMS, hvor de har optimeret alle – eller de fleste af disse ting for dig. Det er dog langt fra sikkert de altid har fået alting godt nok optimeret, så sørg for at spørge ordentligt ind til detaljerne.

Ofte er det billigere at vælge en løsning der fra starten af der er teknisk godt optimeret. Efterfølgende rettelser kan være kostbare.

Men ikke nok med det. Du skal også sikre dig, at nye krav der stilles fra Google løbende kan implementeres – enten som en del af din faste pris eller for et overkommeligt beløb, så du ikke med tiden sakker bagud i markedet.

For en ting er helt sikkert – de krav der i dag stilles til et website for at være godt optimeret vil ikke være de samme næste år, og året efter. Tingene udvikler sig hele tiden, nye muligheder, standarder og krav fra både Google og forbrugerne kommer hele tiden til.

Så sørg for at dit web- og SEO-team – uanset om det er internt eller du trækker på et eksternt bureau, er rustet godt nok til den udfordring.

 

Kend din målgruppe – og hvordan og hvorfor de søger

Når det tekniske grundlag er ordentligt på plads, så er næste skridt at forstå din målgruppe. Hvordan søger de? Hvad er intentionen med deres søgninger og hvilke svar søger de?

Udover at finde frem til de helt konkrete keywords er det også meget vigtigt at forstå, hvorfor folk søger som de gør og hvad de forventer at finde.

Er søgningerne af ”transactional” karakter – er det søgninger hvor folk er klar til at købe nu og her, så er det vigtigt at de lander direkte på transaktionssider. Hvis de skal klikke sig alt for meget rundt for at gennemføre handlen, så taber du for mange af dem der søger på den her måde.

Omvendt hvis det drejer sig om ”informational” søgninger – folk der er i gang med at undersøge markedet, muligheder og priser. Hvis de ikke er klar til at handle lige nu, så virker det irriterende at havne på en ren salgs-side. Lidt som en irriterende sælger i en butik, der ikke lader kunderne kigge på udvalget af varer i fred og ro.

For mange virksomheders vedkommende er det den sidste kategori af søgninger der er flest af – og her hvor de fleste misser de muligheder der er for at skabe tillid, langsigtede relationer og på sigt få mere salg.

For at udnytte denne type søgninger er det vigtigt at du dykker lidt dybere ned i din keyword-data, for at forstå intentionen med søgningerne. Hvilke elementer indenfor emnet er det, som folk søger svar på, og hvilke svar vil bedst tilfredsstille dem?

Er det gode blogindlæg, lange faglige artikler, FAQ’er, ordbogsopslag eller videoer der vil virke bedst? Og er det særligt prisen, kvaliteten, sundheds- eller miljøforhold, leveringssikkerhed, garantier eller noget helt andet, som de fleste af dem der søger på dit område, vil vide mere om?

Ved at bruge de rigtige formater og indholdselementer, optimere teksterne så de svarer folk tydeligt på det de fleste søger svar på, og gøre det klart hvad de kan forvente – også helt ude i søgeresultaterne (via search user intend optimerede TITLEs og META-descriptions) kan du væsentligt forbedre både din synlighed i Google, klikraten på dine placeringer og ikke mindst konverteringen af de besøgende til kunder.  

 

Styrk din autoritet – få flere og bedre links

Selv med et stærkt teknisk perfekt fundament, og indhold der er super godt optimeret til den måde din målgruppe søger på, vil du sjældent opnå tilstrækkelig synlighed i Google uden en stærk autoritet og troværdighed.

Autoritet måler Google primært via mængden og kvaliteten af de links der peger på dit website. At skaffe en tilstrækkelig mængde links i den rette kvalitet kan godt være en større opgave. Mange vælger derfor helt eller delvist at outsource linkbuilding-opgaven. Det er sådan set også helt fint. I mit firma laver vi også linkbuilding for mange kunder. Men det er bare vigtigt, at du sørger for, at du får den rette kvalitet.

En af de største fejl mange laver med deres linkbuilding er, at de arbejder alt for ensidigt – f.eks. ved kun at lave bloglinks, kun købe links, kun lave dybe links, eller links uden NOFOLLOW.

En god link strategi bør indeholde flere forskellige metoder til linkbuilding, der skaber mange forskellige typer af links fra mange forskellige typer af sites.

Husk også, som jeg skrev i starten – at rigtig gode links ikke bare giver værdi i Google, men også kan drive en masse relevant trafik ind på dit site via disse links, hvis ellers de optræder steder hvor folk i din målgruppe faktisk ser dem – og vælger at klikke på dem.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op