Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Linkbuilding Guide

11.185 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 May 2017

Links har i mange år været en af de vigtigste faktorer for, om et website ranker godt i Google. Det er det stadig. Men at få de nødvendige links er bestemt ikke blevet lettere.

Google er i de senere år blevet bedre og bedre til, at filtrere links. Det er langt fra alle links de tillægger en værdi og en ”unaturlig” linkprofil virker i bedste fald kun på kort sigt.

Men betyder det så at linkbuilding er død? Har Google vundet kampen og skal vi så blot læne os tilbage og håbe på det bedste?

Nej, bestemt nej. Men du skal glemme mange af de ”gode råd” du for år tilbage har fået om linkbuilding. Det er nye tider, og det som virker i dag er ikke det samme, som virkede for 5 eller 10 år siden.

I dette indlæg får du nogle tips til, hvad du skal gøre for at forbedre din link-autoritet på en måde, der sikrer langsigtede og gode resultater.

Er linkbuilding forbudt?

Mange folk – også her på Amino, fortolker fejlagtigt Googles Webmaster Guidelines og deres offentlige udtalelser om linkbuilding, som et udtryk for, at al linkbuilding er ”forbudt”.

Det er bestemt ikke tilfældet.

Men jeg forstår godt misfortolkningen, for øverst i Googles Guidelines står der vedrørende links:

“Any links intended to manipulate PageRank or a site's ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines.”

Og det er jo lige præcis det vi gør med linkbuilding – vi forsøger at “manipulere” (eller påvirke, med et lidt pænere ord), Googles opfattelse af vores website, så det ranker bedre I Google.

Men som jeg tidligere har skrevet om, så skal man læse mellem linjerne i sådanne udmeldinger fra Google. Man kan (desværre) ikke tage det ordret. Lidt som at læse Biblen. Læses teksten uden behørig fortolkning, så misser du pointen.

I de almindelige redaktionelle guidelines fra Google står der f.eks. også:

”Another useful test is to ask, Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?"

Med andre ord – du skal kun gøre det, som gavner brugerne, og som du også ville have gjort hvis søgemaskinerne ikke eksisterede, ifølge Google. Men det er jo, hvis man ordret skal følge den logik, jo noget forbandet vrøvl.

Ville du f.eks. spilde tid på at skrive META-descriptions, optimere TITLE-tags, implementere CANONICAL-tags, Schema, Hreflang og meget mere hvis det ikke netop var fordi der eksisterer søgemaskiner? Nej, vel. Og Google opfordrer os da også til, at gøre disse ting - og modsiger således sig selv, selvom vi ikke ville gøre det, hvis søgemaskinerne ikke eksisterede, og selvom vi ikke gør det direkte for brugernes skyld, men for at blive mere synlige i Google.

Det samme gælder for linkbuilding.

Nederst i Googles guidelines for links skriver de:

“The best way to get other sites to create high-quality, relevant links to yours is to create unique, relevant content that can naturally gain popularity in the Internet community.”

Og med dette begynder vi langsomt at nærme os det, som er lidt tættere på sandheden og virkeligheden.

For ja, du må gerne – også ifølge Google, iværksætte aktiviteter, der i sidste ende fører til a flere linker til dit website. Det som Google forsøger at bremse er primært:

  • Køb af links for at opnå bedre rankings (se mere nedenfor)
  • Automatiserede metoder til linkbuilding uden direkte relevans
  • Blog og forum spam
  • Omfattende content marketing med alt for keyword-fokuseret linkbulding
  • Omfattende linkudveksling uden direkte relevans

Et vigtigt nøgleord, når du læser Googles guidelines eller hører dem tale på konferencer er ”Excessive” (på dansk: overdreven).

Der er ikke noget problem i at, du får et par links fra relevante debatter, udsender pressemeddelelser, eller anden content marketing. Problemet er, hvis det bliver ”overdrevent” og ensidigt.

Linkbuilding er lidt som PR

Linkbuilding minder på mange måder om PR. Hvis du ringer til en stor avis og spørger dem om, hvordan man får dem til at skrive om din virksomhed, så vil de sikkert svare, at du bare skal koncentrere dig om at drive en god og spændende virksomhed, så skal deres dygtige journalister nok få øje på det, som de synes er værd at skrive om.

Som du kan læse af ovenstående, så mener Google som udgangspunkt også lidt det samme – bare lav et fedt website, så skal folk nok linke til dig, hvis du fortjener det.

Men selvom det naturligvis er rigtigt, så ved du sikkert ligeså godt som jeg, at en dygtig PR-mand kan få din virksomhed til at dukke op i mange flere positive artikler i aviser og TV, end hvis du bare læner dig tilbage og håber på det sker af sig selv.

Det samme gælder SEO og linkbuilding.

Naturligvis vil du få nogle naturlige links, hvis du gør som Google helt snævert siger: Laver et skide godt website, som mange kan lide. Men det er bare ikke nok.

Og på samme måde som at aviserne naturligvis tager imod pressemeddelelser og henvendelser fra PR-folk og generelt er påvirkelige, så acceptere Google skam også, at du gør lidt ekstra for at optimere links til dig website.

En naturlig linkprofil

Målet med din linkbuilding i dag bør vær at skabe det, Google opfatter som en ”naturlig” linkprofil. Men hvad er en naturlig linkprofil?

Et website der ikke gør noget særligt for at linkbuilde, men som bare laver noget godt indhold og så venter på, at folk naturligt linker til det, vil opleve mange forskellige typer af links: Links fra stærke og mindre stærke websites, tekst-links og image-links, links med og uden NOFOLLOW attribut, dybe links, forside links, links fra blogs, nyhedssites, fagrelaterede sites og meget mere.

Det er det, som vi samlet set kalder en naturlig linkprofil. For forskellige brancher kan en sådan profil se lidt forskellig ud, men det ved Google godt.

Via et værktøj som Link Research Tools kan du analysere din og dine konkurrenters linkprofil, så du ved hvad der er mest almindeligt i dit marked. Dit mål er, at gøre det lidt bedre. Ikke så ekstremt meget bedre, at du stikker ud – bare lidt bedre. Lidt bedre vækst. Lidt større diversitet. Lidt stærkere linkprofil.

Link Research Tools er ikke helt billigt, det indrømmer jeg, men hvis du er kunde hos mig, eller andre professionelle SEO Bureauer, så kan vi lave de analyser du har brug for uden at du selv skal bekoste et dyrt abonnement.

Hvis du kun har links uden NOFOLLOW attribut, alt for mange dybe links i forhold til forside-links, alt for mange keyword-optimerede links, eller alt for mange links fra en bestemt type sites, så vil din link-profil fremstå som unaturlig. Konsekvensen kan blive, at du på kort, eller længere sigt, mister alle de gode rankings i Google, som du ellers havde opnået med alle dine links.

Og det er lige præcis det, som er problemet med meget af den ”gammeldags” måde, at lave links på – den er alt ensidig, for meget keyword fokuseret og for meget fokuseret på links uden NOFOLLOW attribut.

Earned Links eller Acquired Links

Man kan I dag groft opdele linkbuilding i to kategorier: Earned Links og Acquired Links.

Earned Links er en samlet betegnelse for links du får fordi du har fortjent dem. Earned Links er i bund og grund det, som Google siger vi skal gøre i forhold til linkbuilding: Lav noget indhold, som folk helt naturligt har lyst til at linke til, så skal de nok gøre det.

Og det er sådan set heller ikke helt forkert, men forskellen på det Google siger, og det som jeg anbefaler med en Earned Links strategi er så bare, at vi med en Earned Links kampagne presser citronen lidt mere – so to speak.

Acquired Links er en samlet betegnelse for alle de links vi kan skaffe med mere traditionelle linkbuilding metoder – fra tilmeldinger til kataloger og brancheforeninger, sponsorater, certifikater, sociale profiler, deltagelse i debatter og forums, køb og bytte af links og mere aggressive og automatiserede metoder og værktøjer, som SEONuke og GSA.

En af fordelene ved Acquired Links er, at vi kan lave ligeså mange af links som vi orker. Ulempen er så til gengæld, at det er meget svært at skabe en naturlig linkprofil med Acquired Links links alene. Det giver en høj risiko for, at det kan opfattes som link-spam af Google.

Jeg vil anbefale, at du i dag og fremdadrettet bruger mindst 80% af dit budget til linkbuilding på Earned Links strategier, evt. krydret med Outreach Linkbuilding (mere om det om lidt), og kun 20%, eller mindre, på Acquired Links.

Sådan får du Earned Links

At skabe gode Earned Links handler først og fremmest om, at forstå hvad det er, folk i din målgruppe kunne finde på helt naturligt, at linke til. Udfordringen er, at finde frem til, hvad det er for faktorer, der gør at de har denne naturlige lyst til at linke til det og så gøre alt hvad du kan for at booste denne effekt.

Hvis du f.eks. laver en konkurrence, så vil der sikkert være en del, som helt naturligt vil dele et link til den. Men du kan øge effekten voldsomt ved, at tilbyde en usædvanlig præmie (enten meget stor eller virkelig “out-standing”), eller ved at give deltagerne af konkurrencen en større chance for at vinde, hvis de får deres venner til at stemme på dem.

En positiv sidegevinst ved Earned Links er, at de også kan give en masse traditionel medieomtale. Dette kan naturligvis også boostes, hvis du tilknytter en kompetent PR-mand.

Earned Links elementer er også gode at bruge i jeres social media strategier, nyhedsbreve osv. Ofte kan det jo være svært at finde på noget meningsfuldt at snakke om i disse mediekanaler, men en god konkurrence, en gratis bog eller en frisk provokation er et glimrende element.

Earned Links ideer

Nedenfor følger en række ideer til Earned Links strategier, der virker. Nogle af dem er eksempler på kampagner der har været afholdt, og andre er mere generelle ideer.

Det er naturligvis ikke dem alle, som vil fungere får lige dig, men nogle af dem kan du sikkert adoptere og tilpasse.

Velgørenhed – med et twist

Der er altid en hvis portion opmærksomhed og links at hente i, at støtte velgørende formål, indsamlinger, det lokale pige håndboldhold eller tilsvarende. Men hvis du er lidt kreativ og giver din deltagelse et lille ekstra twist, kan det skabe meget mere opmærksomhed.

En af de virksomheder som jeg synes gør det slags allerbedst er det amerikanske website Pornhub. Det er naturligvis en ren professionel interesse, jeg kunne aldrig finde på selv at besøge den slags websites :-)

Sidste år kørte de en “Plant et træ” kampagne til støtte for den amerikanske Arbor Day under sloganet “Pornhub – Gives America Wood”.

For hver 100 nye video-visninger i deres “Big Dick” kategori ville de donere et træ og endte med (da jeg tog dette screenshot), at donere over 15.000 træer.

Kampagnen er ikke optimeret til Earned Links, men er en traditionel PR kampagne. Alligevel resulterede den i over 500 unikke links fra over 150 forskellige domæner – herunder en masse af de største amerikanske medier (som det ellers kan være meget svært at f links fra til voksen-sites!).

Undersøgelser skaber opmærksomhed

Vi bliver et øjeblik i det lidt lumre hjørne med det næste eksempel, fra danske Sinful.dk, der igennem en snart længere periode har kørt en undersøgelse af, hvem der køber mest sexlegetøj o Danmark.

Lige da undersøgelsen første gang kom ud, var det den lille Vestsjællandske landsby Ugerløse, som jeg dengang boede i, der kom ud som en klar vinder.

Jeg skal dog understrege, at hverken det at jeg dengang boede der, eller at de nu er røget ud af listen, efter jeg flyttede, har noget som helst med mig personligt at gøre.

De har naturligvis ikke fået lige så mange links ud af denne kampagne som Pornhub med deres, men jeg sporet små 20 unikke domænelinks – og de er fra prominente sites som blandt andet Jyllands Posten, Busines.dk, Dagens.dk og Alt for Damerne. Det er ret godt!

Gratis downloads skaber opmærksomhed og links

Forrige år valgte jeg, at forære min gamle bog væk: SEO 2.0 på min blog demib.dk. Mit primære mål med denne kampagne var at få e-mail adresser – og det fik jeg i den grad. Mere end 3.000 valgte, at give mig deres email for at få bogen. Men der er (naturligvis) også kommet nogle links ud af det. Jeg har sporet knap 3.000 links fra 12 unikke domæner.

Udover ekstern omtale og links gav mit indlæg også en meget stor mængde kommentarer fra taknemmelige besøgende og en enorm social interaktion, hvilket, udover de indsamlede e-mailadresser og links bestemt også har en værdi.

Det behøver ikke at være en så omfattende bog, som den jeg har skrevet, du skal lave for at kunne få noget ud af at forære den væk.

Indenfor de fleste fagområder er det muligt at skrive en god lille e-bog, eller white paper – måske blot på 20-30 sider, som din målgruppe kan have glæde af. Skriv den og forær den væk. Det virker!

Blogging giver links

Blogging er en af de bedste løbende metoder til at skabe naturlige Earned Links. Min gamle blog på demib.dk er et godt eksempel. Jeg har aldrig lavet aktiv linkbuilding der, og alleigevel har jeg gennem tiden fået links fra over 1.500 forskellige unikke domæner. Det er meget. Rigtig meget!

Infographics kan stadig virke

På trods af, at der unægtelig har været lanceret mange tynde og ligegyldige infographics i de sidste år, virker de stadig, hvis du giver dig tid til at lave dem ordentligt.

Nedenstående eksempel har en af mine gamle venner, Aaron Wall lavet på sit site SEOBook.com. Det en infographic der illustrerer, hvordan udviklingen i Googles algoritmer påvirker Nettet.

Aaron har på denne infographic alene fået knap 30.000 links fra 768 unikke domæner. Det er temmelig vildt – men dog langt fra et enstående tilfælde!

PR giver links

Hvis du kan få placeret nogle gode historier i de store medier vil det ofte føre til flere gode links.

Dog skal du være opmærksom på, at journalister ikke altid er så vilde med, at linke til de virksomheder de omtaler, hvis der ikke er en konkret redaktionel grund til det. Så giv dem en!

En god grund til at linke til dig vil være, hvis du har noget baggrundsmateriale, eller et tool på dit website, som kan gavne læserne af artiklen.

Et godt eksempel er en nylig sag om Googles manglende filtrering af Kvilån-annoncer, som vi tidligere på året lavede en analyse af. Politiken tog sagen op, og bragte meget naturligt et link (nederst på siden) til den fulde analyse

Tal på konferencer

Jeg har selv været taler på mange store konferencer og på de fleste af dem publicerer de en bio om mig, med et link til et af mine websites.

Du kan se en af dem her, og omend teksten er ved at være lidt gammel, så er det stadig et forbandet godt link at få, for en virksomhed som vores.

Markedsfør dine Earned Links kampagner!

Uanset hvor sjove, provokerende eller nyhedsskabende du selv synes dine Earned Links kampagner er, så skal du ikke glemme aktivt at markedsføre dem. Jo mere du gør det, jo større bliver også linkværdi-effekten af dem.

Så skriv om dem i dit nyhedsbrev, post dem på de sociale medier og køb evt. annoncering for dem. Du kan også hyre en god PR-mand, til at få dem skubbet ud i de brede medier. Jo mere opmærksomhed, jo flere links.

Out Reach Linkbuilding

Jeg nævnte lidt tidligere ”Out Reach Linkbuilding” og lovede at uddybe det lidt mere.

Grundlæggende set går Out Reach Linkbuilding ud på, at kontakte websites, som af den ene eller den anden årsag burde linke til dig.

Ofte vil det være websites, som allerede omtaler dig, eller som omtaler din branche, nævner konkurrenter, men har glemt dig.

Det kræver gode kommunikationsevner og en del praktisk rutine, at få success med Out Reach Linkbuilding. Jeg har efterhånden fået et ret godt team, der har fokus på det, og de ligger typisk på 25-30% success-rate.

Nogle gange kræver det flere samtaler, at få et link på plads, og nogle gange bliver det lavet forkert foørste gang og skal så rettes. Hav tålmodighed og hver omhyggelig. Det giver den bedste effekt.

Købte links virker ikke

Der er mange steder du kan købe links. Du kan købe blogindlæg og ”advertorials” i selv de store aviser. Men fælles for alle disse købte links er, at de enten ikke har nogen effekt i Google, eller at de meget direkte bryder med Googles gudelines.

Det er med andre ord noget af det mest direkte spam du kan lave, i Googles øjne og det kan få stærkt negative konsekvenser for både dem der sælger og dem der køber disse links.

Det er naturligvis ikke ulovligt. Du må gerne købe links, hvis bare du sørger for at forbrugerne kan se, at det er købte links. Jeg synes bare du skal kende risikoen. Ikke mindst set i lyset af den udbredte falske markedsføring der finder sted omkring det her.

Jeg har set selv store dagblade reklamere med den SEO effekt det skulle have, at inkludere links i deres advertorials produkter, på trods af at de ikke kan bevise, at det er korrekt – og set i lyset af, at Google med stor sandsynlighed allerede har fjernet linkværdien fra disse reklamer. Det er trist og i bund og grund falsk markedsføring. 

Hvad koster det at lave linkbuilding?

Hvis du selv kan lave det hele koster det kun din egen tid. Om det så er klogt, at du bruger din tid på linkbuilding, eller om den er bedre brugt på ting du er dygtigere til, kan kun du selv vurdere. De fleste vælger, at få lidt eller meget hjælp til linkbuilding udefra.

Men pas på. Der findes desværre mange linkbuilding-produkter på markedet – både i og udenfor Danmark, som mildt sagt ikke er en pot pis værd. Det er som regel services, der bygger på gamle strategier og metoder, der ikke virker mere – hvis de overhovedet nogensinde har gjort det, eller højrisiko strategier, hvor der er stor sandsynlighed for meget kortsigtet effekt.

Hvis du skal købe linkbuilding hjælp, så sørg for at du får:

  • Gennemsigtighed – du skal vide hvordan de har tænkt sig at lave links til dig
  • Diversitet – de skal lave links på flere forskellige måde, med sigte på flere forskellige typer
  • Ingen automatisering – med mindre du specifikt ønsker, at løbe den risiko der er forbundet med det
  • Permanente links – nogle bureauer fjerner links når du ikke er kunde mere. Kræv skriftlig garanti for, at det ikke sker.

Gode linkbuilding services koster fra omkring et par tusinde kroner pr. måned og op. Nogle af de dygtigste bureauer jeg kender i USA starter på mere end de ti-dobbelte og du kan måske finde enkelte bureauer, der starter lidt lavere. Men god linkbuilding tager tid, og tid koster. Sådan er det.

Er du i et marked med hård konkurrence - som f.eks. rejsemarkedet, financielle ydelser, mode og tøj eler udvalgte shopping-områder, så skal du forvente, at der bruge adskille arbejdsdage pr. måned på linkbuilding. Og det er klar, at hvis du skal hav e nogle til at gøre det for dig, så bliver det en del mere end blot et par tusinde pr. måned. 

Enkelte leverandører i markedet udbyder kombinerede produkter og services, som det f.eks. er tilfældet med Waimea Business, som jeg står bag.

Med en sådan løsning får man både hjemmeside, webdesign, tekstskrivning, hosting, SEO og linkbuilding med for en fast månedlig pris. Hos os starter den på knap 2.000 kr/md, så hvis den type løsning kan bruges er det nok noget af det billigste, gode linkbuilding man kan få. Men det er naturligvis ikke nødvendigvis en løsning, der egner sig til alle.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op