Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen SEO er let. Bare gør som Google siger

SEO er let. Bare gør som Google siger

21.975 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 April 2017

Der er skrevet tykke bøger og holdt lange konferencer om SEO. Jeg har selv bidraget rigeligt til begge dele. Men har du nu også brug for alt det gejl? Er SEO virkelig så kompliceret?

Det korte svar er nej.

Det behøver det i hvert fald ikke altid at være.

Jeg har igennem næsten 20 års arbejde med søgemaskiner eksperimenteret med de mest grænseoverskridende, kreative og ekstreme metoder, Jeg har optimeret websites inden for nogle af de mest konkurrenceprægede områder der findes og løst udfordringer for selv de mest krævende globale kunder.

Men faktum er, at 99% af alle danske virksomheder ikke har brug for 80% af alt det jeg og mit erfarne team ved og kan. De fleste ville klare sig rigeligt godt i søgemaskiner og sociale medier, hvis de ”bare de lige” fik gjort det mest basale ting 100% korrekt. Eller i hvert fald noget tættere på 100% end tilfældet for de fleste er i dag.

Jeg kommer tilbage til hvad de ”basale” ting så faktisk er, lige om lidt, men det er i det store hele det samme, som Google siger du bør gøre.

Så med andre ord: Hvis du gør alt det Google siger du skal gøre, så vil du sikkert klare dig rigtig fint i søgemaskinerne. I hvert fald, hvis du er en af de omtalte 99% af alle danske virksomheder.

Der vil bestemt være virksomheder tilbage, som har brug for at gøre lidt mere end det Google anbefaler – og for nogles vedkommende måske direkte noget helt andet end Google siger er det rigtige. Men det er tvivlsomt om du er en af dem.

For langt de fleste virksomheder, vil det faktisk være en rigtig god start – og måske i sidste ende nok, at starte med at få alle de helt grundlæggende ting på plads. Gør som Google siger …

Og hvad er så det? 

6 Skridt til god SEO

Man kan som sagt skrive lange, tykke bøger om SEO. Det har jeg også gjort. En af mine sidste bøger var på over 1.000 sider! Men hvis vi koger det helt ned, kan det vigtigste komprimeres til nedenstående 6 punkter.

Kommer du til fulde i mål med dem alle, så vil du garanteret være langt bedre optimeret end størstedelen af alle andre websites. Det er i det mindste en stærk begyndelse.

  1. Start med et hurtigt, mobilvenligt website uden tekniske fejl
  2. Skriv noget godt indhold fokuseret på brugernes behov
  3. Optimer de besøgendes engagement og handlinger
  4. Fokuser: Udeluk alle sider fra indeksering der ikke egner sig til search
  5. Linkbuilding: Få andre websites til at linke til dig
  6. Sociale medier: Skab engagerende og motiverende indhold

Lad os se lidt nærmere på de 6 punkter

Et hurtigt, mobilvenligt og teknisk perfekt website

Det lyder jo umiddelbart enkelt og helt logisk – naturligvis skal dit website være fri for tekniske fejl, have de tekniske faciliteter som man kan forvente af et moderne website i 2017 og naturligvis være mobilvenligt. Det synes jeg godt du kan forvente af din leverandør eller Content Management System. 

Faktum er desværre bare at stort set ingen websites i dag lever op til de simple krav.

I første omgang er det dit ansvar som website-kunde derfor, at stille krav om, at din leverandør overholder alle de krav du med rimelighed kan forvente af et website i dag. En forkortet liste kunne se således ud:

  • Hastighed: Minimum 90 målt via Google PageSpeed Insight (alle sider)
  • Mobilvenligt Responsivt Web Design (RWD) – med 100% positiv mobiltest
  • Mulighed for AMP- og Facebook Instant Article sider
  • Ingen teknisk Duplicate Content! Canonical tagging er ikke en tilstrækkelig løsning!
  • Ingen unødige redirects, aldrig klient-baseret (META-refresh eller JS)
  • Fuld implementering af Schema.org på alle sider, inkl. fulde firmainformationer og kortdata osv.  
  • Fuld implementering af Social META-tags på alle sider
  • Mulighed for enkel/automtisk generering af Video XML Sitemap
  • Mulighed for redigering af alle siders META- og objekt-data individuelt på alle sider

Alle ovenstående forhold vil Google elske. Intet af dette strider mod deres guidelines. Tværtimod. Hurtige og mobilvenlige websites, der er kodet så alle standarder overholdes gør Googles arbejde meget lettere. Og det virker faktisk!

Som sagt, ”bare” det at have ovenstående 100% på plads kan betyde, at der ikke skal ret meget mere optimering til, at få dit website til at ranke godt. Naturligvis skal der stadig noget indhold og lidt links til, men jeg oplever meget tydeligt, at hvis du har udgangspunkt i et teknisk set super stærkt website, så bliver resten utrolig meget lettere.

Lever dit nuværende website op til disse krav?

Hvis ikke, så er du allerede bagud på point inden du går i gang med at optimere tekster, links og autoritet.

Og værst af alt – tekniske problemer har det med at underminere dig, som landminer under hele din søgemaskine-strategi. Pludselig kan du risikere at træde på en af dem, og så eksplodere det hele i fjæset på dig – sådan billedligt talt.

Det kan f.eks. være at du har alvorlige problemer med Duplicate Content. I lang tid er det gået fint. Google har måske ikke identificeret det. Men det gør de så en dag og fra det ene øjeblik til det andet kan alle dine dejlige rankings være forsvundet. Og tilbage står du så med en kæmpe udfordring der skal løses i panik.

Det er en langt bedre, og mere sikker strategi, at få styr på de her tekniske ting fra starten. Så får du et solidt fundament at bygge videre på. Et fundament, der ikke så let vælter.

Men hvad gør du så, hvis dit website ikke lever op til ovenstående krav, eller du står overfor at skulle have lavet et nyt website og gerne vil være sikker på du får noget der er godt nok?

Du skal i første omgang stille krav! Stil krav til dit team eller din leverandør om, at de skal levere et website, der lever op til ovenstående krav. Det er faktisk ikke nogle specielt vilde krav. Jeg vil mene, at det er helt rimelige krav at stile til et website i 2017.

Stritter dit eget team, eller leverandør så imod, eller endnu værre – forsøger at argumentere for, at alt det jeg skriver ovenfor slet ikke er så vigtigt, så bør du overveje at skifte dem ud.  Din virksomheds overlevelse er vigtigere end den slags udenomssnak!

Skal du have lavet et nyt website, så sørg for at stile ovenstående krav (naturligvis beskrevet lidt mere detaljeret, så der absolut ingen misforståelser kan være) inden du skriver under. Det er fair for begge parter.

Godt indhold med fokus på brugerne

Når du har fået sikret en solid teknisk platform er det tid at se på indholdet – først og fremmest teksterne, men også meget gerne billeder, videoer og evt. andre objekttyper som pdf-downloads, eller tools.

Der er mange vinkler at lave indhold ud fra, men i forhold til at engagere nysgerrige online brugere anbefaler jeg at du tager udgangspunkt i, hvordan folk faktisk udtrykker sig.

Til det formål skal du i gang med keyword research. Ved at dykke ned i historisk søgedata, kan du få dokumentation for hvordan og hvor meget din målgruppe faktisk søger efter det du tilbyder.

Når du ved hvordan din målgruppe søger, kan du gå i gang med at skrive dine tekster, så de svarer på det folk faktisk søger svar på. Lav en side for hvert af de vigtigste keywords du har fundet – eller gruppe af tæt relaterede keywords. Tænk: Når folk søger på XX, hvad kunne så tilfredsstille dem? Skriv den side!

Du kan også lade dig inspirere af de andre websites, der ligger øverst i Google når du søger på dit keyword. Hvad gør de godt? Hvad kan du gøre endnu bedre. Hvordan kan du lave den bedste side om dit emne?

HUSK, at optimeringen af teksten på dine sider inkluderer både den synlige tekst, korrekt formaterede overskrifter, side TITLE og META-description.

Du har sikker brug for andre sider på dit website end dem der tager udgangspunkt i søgninger. Det er også helt fint. Sådanne sider skal du så bare ikke fokusere specielt på i søgemaskinerne.

Optimering til engagement og handlinger

Når din hjemmeside er teknisk perfekt og du har fået skrevet noget godt indhold, så er det tid at se lidt nærmere på, hvor godt dit website som helhed, og de enkelte sider er, til at engagere, motivere, fastholde og konvertere dine besøgende.

For at undersøge dette vil jeg anbefale, at du kigger lidt nærmere på dine web analytics. Hvis du bruger Google Analytics finder der en del rapporter, som kan hjælpe med at afdække engagement. Jeg anbefaler, at du i hvert fald ser på følgende:

  • Bounce rate
    Hvis for mange besøgende forlader dit site igen efter kun at have set en enkelt side, er det et dårligt tegn. Særlig skidt er det, hvis det er besøgende som har fundet dig i toppen af søgeresultaterne, for det registrerer Google. Hvis for mange bouncer gider Google ikke, af helt logiske årsager, at blive ved med at vise dig i toppen.
  • Time spend on site
    Den tid folk bruger på dit website er et godt udtryk for, hvor engagerede de er. Jo længere tid jo bedre.
  • Average page views per user session
    På samme måde som ovenstående, så er antallet af sider brugerne i gennemsnit ser et godt udtryk for engagement. Jo flere jo bedre.
  • Konverteringer
    Folk der udfylder en formular, putter varer i kurven, downloader en fil eller gennemfører en handel er mere engagerede end resten. Udover, at du naturligvis vil tjene flere penge på den måde, så er det også data, der fortæller Google meget om, hvor god engagement dit website har.

Hvor gode skal din user engagement data så være?

Det er desværre umuligt at give et generelt tal på. Det skal ”bare” være bedre, end dine konkurrenters. Desværre kan det meste af denne data ikke sådan lige indsamles på dine konkurrenter, så mit bedste råd er, i alle fald at arbejde konkret på at forbedre det på dit eget website. For hvis du indtil nu ikke har gjort noget kan jeg næsten garantere dig for, at det kan blive bedre.

Fokuser på de gode sider – udeluk resten

I gamle dage arbejde vi ofte ud fra den strategi, at hvis man kaster tilstrækkeligt meget lort op på væggen, så skal der nok være noget som hænger fast!

Den strategi dur bestemt ikke mere. Dårlige sider – duplikeret indhold, tyndt indhold, højt bouncende sider osv., som Google og deres brugere alligevel ikke bryder sig om er det bedre, at du selv udelukker, således at Google udelukkende får adgang til at crawle eller indeksere de sider, som faktisk er rigtig gode landing-sider fra søgemaskinerne.

Hvis du selv udelukker de sider, som alligevel ikke er gode sider i Google, så undgår du at Google gør det med de negative konsekvenser det kan have for hele dit website, hvis de gør det.

Linkbuilding er stadig vigtigt

På trods af utallige opdateringer fra Google på linkområdet, der i høj grad har til formål at filtrere unaturlige links ud – og ikke tælle dem med, så har links og den autoritet de giver fortsat en kæmpe stor betydning for, om du kommer til at ranke på noget som helst af betydning.

Så der er ingen vej udenom, at du skal have skaffet nogle gode links til dit website. Det kan så gøres på rigtig mange måder, men fælles for alle dem der virker i dag er, at de skal fremstå så naturligt som muligt.

Diversitet og løbende udvikling er vigtigt. Du må ikke bare lave en masse af den samme type links over meget kort tid. Det virker ikke – eller i bedste fald, kun kortvarigt.

Omvendt skal du ikke tro på dem der påstår, at bestemte typer links ikke virker. De fleste links har en vis effekt – det er for mange af de samme, og for mange på en gang, der ikke dur.

Igen kan du her godt lytte lidt på Google. Skab noget indhold og nogle features og aktiviteter på dit website, som folk helt naturligt får lyst til at linke til – spændende konkurrencer, fede gratis downloads, lækre tools, undersøgelser, nyheder eller provokerende vinkler på aktuelle historier.

Sociale medier kan styrke dit budskab og autoritet

Hvis du kan få din målgruppe engageret i de sociale medier kan det både have en direkte positiv effekt der, men vil også smitte af på din autoritet i Google og være med til at øge dine konverteringer generelt.

Så jeg anbefaler bestemt, at du også prioriterer dette, hvis du overhovedet kan overkomme det.

På de sociale medier er det ikke nok bare at lave en Facebook side, poste links til dine produktsider eller tilsvarende. Du skal tage udgangspunkt i de enkelte sociale medier og så skabe indhold, der har respekt for den måde folk bruger mediet på og som kan stimulere dem til at gide bruge til på lige dit indhold.

På Facebook kan det f.eks. være sjove indlæg, eksotiske eller provokerende nyheder, spil og konkurrencer. På Twitter er det mere de korte statements, der stikker ud, som skaber opmærksomhed. Og på Instagram er det unikke og opsigtsvækkende billeder.

Har du ikke tid til at involvere dig i alle de sociale medier – og det forstår jeg godt hvis du ikke har, så vil Facebook for de fleste være det bedste sted at starte. Her er langt de fleste danskere allerede på.

Handling skaber resultater

Uanset hvor meget af alt ovenstående du kan overkomme så må du i gang. Handling skaber resultater – og det modsatte giver sjældent meget. Så afsted med dig, lav din egen tjekliste (evt. med udgangspunkt i dette indlæg) og gå så i gang.

Du skal ikke blive stresset over, at du (naturligvis) ikke kan nå det hele på en gang. Tag det roligt. Det vigtigste er, at du går i gang, at du faktisk får gjort noget og skridt for skridt gør dit website lidt bedre i dag, end det var i går.

Det er den måde vi selv arbejder på med både vores rådgivningskunder og vores nye totalløsning Waimea Business. For det virker.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op