Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mia Poulsen Drømmer du om skabe og sælge et online kursus? Gør det her i stedet

Drømmer du om skabe og sælge et online kursus? Gør det her i stedet

2.383 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 June 2021

Tillykke, og velkommen i klubben!

Klubben af os der drømmer om – og insisterer på – at skabe en lettere og sjovere hverdag. En hverdag hvor der er mere tid til det, vi elsker. Hvor livet flyder og er ukompliceret.

Vi er mange, der deler den vision. (Mig selv inklusive.)

Men spørgsmålet er bare: 

Er det realistisk?

Der findes mange guruer, der forsøger at sælge os drømmen om, at et online vidensprodukt er vejen frem til passiv indkomst og evig lykke.  

Men kan det virkelig passe?

Og er det noget alle kan gøre? 

Og endnu vigtigere: Er det noget DU kan gøre?

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt. 

Og hvis du tænker sådan. Så har du ret.  

Det ER for godt til at være sandt.  

I hvert fald hvis du gør det på den ‘forkerte’ måde. 

Der findes rigtig mange coaches, mentors, terapeuter, behandlere og vidensformidlere, der brænder deres lys i begge ender, når de kaster sig ud i online-verdenen for at søge efter drømmen om en mere passiv indtægt og dermed et nemmere liv. 

De vil gerne hjælpe flere. Men de ender med at hjælpe ingen (eller meget få), fordi det simpelthen bliver for opslidende at få hele den online maskine op at stå. 

De lægger deres kræfter der, hvor de får mindst ud af den energi, de investerer i projektet. Og det er super ærgerligt.  

Både for dem. Men især også for de kunder, de ikke når ud til, som bare venter på at blive hjulpet. 

Måske har du allerede forsøgt dig med online produkter før og føler, at du har løbet panden mod en mur.  

Eller også er du slet ikke kommet i gang endnu, fordi du føler dig overvældet – og mangler troen på, at det kan lykkes for dig.

Hvis du kan genkende dig selv i ovenstående, så skal du vide, at det er helt normalt; både at løbe panden mod en mur og at blive overvældet i opstartsfasen.

Det er en del af processen. 

Du skal vide, at du aldrig kan fejle, men altid kan lære.

En forretning er en levende organisme, som hele tiden skal justeres og tilpasses. 

Så når forretningen går i stå, er det tegn på, at det er tid til at justere, fordi du har brug for en anden tilgang for at nå din drøm. 

Det er ikke et tegn på, at du skal give op. Det er et tegn på, at du skal gøre noget andet end det, som du sidder fast i lige nu.

 

Jeg anbefaler aldrig at lave online kurser, før du har opbygget en solid og forankret online tilstedeværelse. 

Til gengæld vil jeg her beskrive processen til, hvordan du kommer derhen, samtidig med du udvikler produkter, du kan sælge online.

(Også selvom du er helt ny, ukendt, og aldrig har solgt noget online før)

Min bedste anbefaling til dig, der drømmer om at tage hele eller dele af din forretning online, er, at starte med at udvikle, sælge og producere online forløb (som principielt også kan foregå offline). 

Her er 3 grunde til, at det er (meget) mere profitabelt at starte med forløb end at starte med online kurser:

 

1. Online kurser der virker, kræver know-how

Onlinekurser selvfølgelig også sin plads i en forretningsstrategi. Men jeg vil kraftigt råde dig til, at basere dine kurser på et gennemtestet forløb, før du laver det til et ‘passivt’ self-study-kursus.

Du lærer sindssygt meget af, at have direkte kontakt med dine deltagere, så du kan optimere dit curriculum, din markedsføring og indhente socialt bevis og skabe word of mouth.

2. Forløb er mere profitable her-og-nu

Online kurser konverterer typisk med 1-3 % (dvs. hver gang du har 100 mennesker igennem din markedsføringskanal, nej ikke kun øjne på din salgsside, så køber 1-3 mennesker). Markedsprisen for et online kursus er typisk 2-5.000 kr.

Lad mig lave regnestykket for dig:

Salgsmål: 50.000 kr (ex moms)

Pris på online kursus: 2.000 kr (ex moms)

Antal salg: 25

Konverteringsgrad: 2 %
Antal relevante potentielle kunder der ska igennem din salgskanal: 1.250 

Online kurser kræver at man har et publikum af en vis størrelse og et solidt fundament online, for at man kan gøre dem profitable. 

Forløb har typisk en højere konverteringsgrad. De er nemmere at sælge, fordi folk typisk har mere tillid til, at de vil gennemføre et forløb med LIVE-elementer end et passivt onlinekursus, hvor de selv skal motivere dem selv. Prisen på forløb er også højere, fordi udbyttet anses som højere for kunden.

Forløb har også den fordel, at de kræver mindre forberedelse ‘up front’, fordi du kan udvikle dem løbende i samspil med deltagerne. Du skal ikke have alt optaget på forhånd, og du kan tilpasse indholdet undervejs, så deltagerne får mest ud af forløbet. Det er et win-win for begge parter. 

Vi laver lige regnestykket for forløb her:

Salgsmål: 50.000 kr (ex moms)

Pris på online forløb: 10.000 kr (ex moms)

Antal salg: 5

Konverteringsgrad: 2 %

Antal relevante potentielle kunder der skal igennem din salgskanal: 200 

Som du kan se, har du ikke i samme grad brug for at have en stor platform, for at kunne sælge online forløb og kunne profitere fra det.

 

3. Forløb skaber dit brand (og position) i markedet 

Den mest effektive vej til at skabe et brand og bygge et solidt online fundament i markedet, er at lave high-impact lanceringer, hvor du forener markedsføring og salg med dine unikke budskaber, inspiration og værdiskabelse.

Problemet er, at det er en stor opgave, som kræver kompetencer indenfor online markedsførings, salg og tech, samt indre lederskab.

Langt de fleste går kold med store lanceringer. Ikke fordi der er noget galt med dem eller med metoden, men fordi man skal vokse ind i opgaven. 

Min bedste anbefaling til at vokse ind i den opgave, og dermed bygge sin online tilstedeværelse, er at lave beta-lanceringer. Altså mindre målrettede lanceringer, hvor man tester markedet, ens budskaber og stille og roligt, får bygget sin tekniske platform op.

 

1000-kroners spørgsmålet er så:

Hvordan skaber man så et forløb, der er så godt, at det kan sælges og gør en reel forskel for dem, der køber?

Her er min proces til at skabe forvandlende forløb, som sætter dig på landkortet og gør en forskel på dem, der køber af dig.

Trin 1: Fundamentet for forløbet

Den allerstørste omvej, jeg ser folk tage, når de skal sælge online, er, at de får en idé og begynder at lave deres forløb med det samme – UDEN at vide, om der rent faktisk er nogen, der er interesseret i at købe det.

Trin 1 handler om at identificere, hvem kunden er og finde ind til præcis, HVAD de er interesseret i at købe. 

Vi sælger altid løsninger på problemer. Men ikke hvilket som helst problem: 

De problemer som vores potentielle kunder selv mærker, erkender og ønsker at løse.

 

De problemer skal vi kende indgående, før vi kan lave et forløb. Og det er der desværre ikke ret mange, der tager sig tid til at forstå grundigt nok.  

Typisk fordi de ikke har erkendt, at de er nødt til at forstå deres kunder på et endnu dybere niveau. Og selv hvis de har erkendt dette, ved mande ikke, hvordan de skal nå frem til denne dybe viden, uden at overtræde folks grænser.

Trin 2: Positionering

Positionering er kunsten, at beskrive hvorfor kunderne skal købe af dig

Mange nye digitale iværksættere tror, at den eneste måde de kan differentiere sig på, er ved at skrue prisen ned i forhold til deres ‘konkurrenter’. Og selvom det rigtigt nok ER et af parametrene, så er det langt fra det eneste. 

Udover pris, er der mange andre ting, der afgør, om et menneske vælger at købe hos dig eller hos din ‘konkurrent’.

Du skal mestre kunsten at pakke dit forløb ind på en måde, der får kunderne til at sige ‘JA’, fordi det er indlysende, hvordan forløbet kan hjælpe dem, og hvilken forandring det kan skabe for dem. For det er helt essentiel i både opbygningen og salget af dine forløb.

Det sikrer nemlig, at du skiller dig ud fra andre udbydere, der tilbyder lignende forløb, ved at tilføje den magiske og magnetiske ingrediens, som kun DU kan bidrage med … som er DIG.
 

Her skal du flette dit unikke take ind fra f.eks. din unikke baggrund, din personlighed, dit temperament, forløbets format, forløbets struktur og så videre, og så videre. Dybest set alt det, der er dit personlige brand.

Trin 3: Outline og produktion

I det er step er det tid til at lave sin outline for sit forløb.

Det betyder også, at jeg IKKE anbefaler man færdigproducerer sine forløb, inden man sælger dem.

Men det du skal have helt styr på her er:

Hvor mange moduler skal mit forløb have? I hvilken rækkefølge skal de komme? Hvad mit forløb skal indeholde? Og hvad kan jeg skære fra (uden at skuffe deltagerne)? Skal jeg lave videoer, lydfiler eller tekst-materiale? Hvad skal forløbet koste? Og hvilken teknologi skal jeg vælge til at sælge og levere forløbet?

 

Trin 4: Tribe og relationer 

Når mine kunder kommer til mig i frustration over at de ikke har mere flow i deres forretning, er det ofte lige præcis her, at skoen klemmer:

De har ikke bygget en fanskare af drømmekunder, der er interesseret i netop det, de har på hylderne.

Det er en game-changer, at skabe et stabilt flow af potentielle kunder, der strømmer ind i sin forretning.

Jeg anbefaler til langt de fleste forretninger, at bygge en følgeskare på sociale medier og på din emailliste. Det er dog et must, at det er mennesker, som er potentielle kunder til dit forløb. Kvaliteten af de mennekser, du får til at følge dig, trumfer altid kvantiteten og ‘vanity metrics’.

Det betyder, du skal kalde dem ind gennem målrettet (betalt) annoncering med værdifulde lead magnets (freebies), så du kun tiltrækker dem, der rent faktisk er et match til dig og din forretning.

Ellers er det pænt meget spild af tid og penge, at betale for annoncering.

 

Trin 5: Beta-lancering 

Før du lægger kræfter i at færdigproducere og finpudse dit forløb og din markedsføring, skal du sikre dig, at dit materiale giver mening for dine kunder – og rent faktisk skaber den forvandling, du har til hensigt at skabe. Og, ikke mindst, at forløbet kan sælges.

Det gør vi ved at gennemteste stoffet gennem en beta-lancering. Beta er græsk for bogstavet B og svarer til andet stadie i udviklingen af et produkt. Altså stadiet hvor vi udvikler en prototype, både hvad angår produkt og salg. 

På beta-stadiet lærer vi mange værdifulde ting. F.eks. om vores antagelser holder stik, om vores budskab ræsonnerer, om vores indhold skal justeres, og om der overhovedet er et marked for vores forløb.

Der findes mange måder at beta-lancere på, som skal tilpasses den du er og dine styrker.

En helt klassisk måde er at annoncere for en lead magnet, der er specielt udviklet til at tiltrække potentielle kunder til forløbet og lave en 14 dages email-kampagne til dem, evt. suppleret af opslag på sociale medier og salgsannoncer til forløbet.

 

Trin 6: Evaluering & justering 

Når tingene ikke går som planlagt, er det nemt at tage det personligt, og tro at det er os, den er galt med. Men sandheden er, at vi aldrig fejler. Vi får bare feedback, som vi skal lære af og justere efter. 

Men hvad så hvis man ikke forstår den feedback, som man får? 

Ja, så er det både svært at lære, svært at justere og svært at opnå den succes og de resultater, man ønsker sig.

På det her trin skal du analysere dine data og lære at forstå, hvor i din salgstragt tingene skal justeres, for at du kan skrue op ved næste lancering. 

Det her er maskinrummet i din forretning, og det er her, du skal kigge på dine annonce-tal, hvor mange kom ind i din kampagne, dine åbningsrater i dine emails, dine klik-rater i dine emails, hvor mange der købte og hvordan flowet i opbygningen på kampagnen var.

Det info skal, du bruge til at blive klogere på, hvordan du kan gøre dit salg bedre til næste gang.
 

Trin 7: Gør det hele igen, og igen, og igen, og igen

Hele pointen med at lave et forløb og lancere det, er selvfølgelig at hjælpe de mennesker, der har brug for lige præcis, det du kan. 

Men det er så sandelig også at bygge en struktur i din forretning, som din markesføring hviler på, og som på sigt bliver en profitabel salgsmaskine.

Derfor er lanceringer og udvikling af produkter ikke en engangs-ting. Det er en kontinuerlig opgave, som har til formål at bygge dit brand og din tilstedeværelse i markedet.

 

Jeg vil af med at sige, at alt det som jeg nævner i indlægget her i er ren business-strategi. Det er utrolig vigtigt at have styr på. Men det er stadig kun halvdelen af ligningen. 

Hvis du ikke mestre dig selv, dit mindset, dine følelser, din energi – med andre ord; dit eget lederskab – så kan din strategi ikke få lov til at komme ud i marken og gøre sit arbejde, fordi du simpelthen (ubevidst) kommer til at spænde ben for dit eget geni.

Som business mentor, ser jeg det ske gang på gang:

Folk der har en rigtig fin strategi, men som står i vejen for sig selv og ikke kommer ud over rampen – eller som knokler sig selv halvt ihjel, for at få det til at ske. 

Ingen af delene er optimale.

For hvis ikke du kan nyde processen med at skabe en forretning, så er du ikke tættere på drømmen om en nemmere, mere effortless forretning, hvor du har tid til alt det lækre, livet har at tilbyde.

Derfor er mindset-arbejde så utrolig vigtigt, hvis du vil have succes med din online forretning.

For mere inspiration og gode råd, kan du tjekke min hjemmeside ud eller mine sociale medier:

 

HJEMMESIDE: https://www.miapoulsen.dk

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/mia_poulsen_dk/

FACEBOOK: https://www.facebook.com/miapoulsendk

 

Mia Poulsen

Business & Succes Mentor



Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mia skriver Skriv dig op