Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Luciano Bellacci Best practise: SEO-venlige URLs – dette SKAL du have styr på

Best practise: SEO-venlige URLs – dette SKAL du have styr på

1.812 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 January 2021

URLs eller webadresser er hjemmesidens road map – man kan sammenligne det med en form for koordinater til søgemaskiner og brugere, som de skal følge, for at komme fra A til B. Hvis disse koordinater for uklare, bliver de svære at følge, dele og forstå – dette går udover brugerengagementet og dermed rankings i søgemaskinerne. I denne artikel vil jeg tage dig igennem best practise, når det kommer til at skabe SEO-venlige og let interagerbare URLs.

URLs, mapper og undermapper – gør det rigtigt første gang

En hjemmeside består meget sjældent kun af én side. Og dem der gør, kan godt glemme alt om SEO og rankings på Google. Årsagen er, at du med en enkelt side (one page website) ikke har mulighed for at skabe redaktionel synergi på tværs af hjemmesiden, og dermed ikke har mulighed for at matche de søgeforespørgsler, som brugerne har, med indhold på din hjemmeside. Derfor, når du har flere indholdstyper/emner, er det altid en god ide at opdele siderne i mapper og undermapper. Det kunne f.eks. foregå således:

  • www.hjemmeside.dk - Forside
  • www.hjemmeside.dk/behandlinger/ - Behandlinger forside
  • www.hjemmeside.dk/bahandlinger/rodbehandling/ - Undermappe med en specifik behandlingstype

Det vigtige er, at mappestrukturen altid er logisk og læsbar – dette sikres ved at overholde en række retningslinjer, der naturligt også vil skabe et langt bedre fundament for SEO.

Selvom mapper og undermapper er vigtige, når det kommer til struktur og fordeling af indhold, er det vigtigt at bruge så få niveauer som muligt. Reglen er: Jo længere væk en underside ligger fra forsiden – altså jo flere mappe-niveauer, der findes – jo mindre linkværdi nedarver de fra hjemmesidens stærkeste side, forsiden. Men også fra de øvrige, overliggende sider.  Hertil kommer så, at lange mappenavne og mange mapper generelt, giver lange URLs – lange URLs er svære at læse og dele med andre.

Opsummerende for mapper og undermapper:

  • Navngiv mapper og undermapper med relevante søgeord
  • Hold det logisk og læsbart
  • Brug den kortest mulige form
  • Brug så få undermapper som muligt
  • Brug kun meningsfulde mapper og undermapper

Det er selve URLen, der danner grundlag for mappestrukturen, og derfor hænger de to ting uløseligt sammen. Men én ting er håndtering og strukturering af mapper og undermapper, en anden ting er selve URL-formatet og navngivning af disse.

Årsagen ligger mindst lige så meget i, hvad der sker ved ikke at følge de retningslinjer, som jeg kommer til om lidt. Der forsvinder nemlig en række fordele, når disse ikke overholdes. Her taler jeg især om længden. For lange URLs ødelægger nemlig ofte det ellers gode stykke arbejde, du har koncentreret dig om at lave. Jeg vil påstå, at søgemaskinerne nedprioriterer URLs med mange bindestreger, hvor søgeordene er presset unaturligt ind. Det betyder ikke, at du ikke skal anvende bindestreger, for det skal du der, hvor du vil placere et mellemrum. Google anser nemlig bindestreger som mellemrum – det ved vi. Jeg ser desværre alt for tit hjemmesider, hvor underscore anvendes til ”mellemrum” – hold dig fra det, og hav 100% fokus på, at en URL skal altid kunne læses op for modtageren.

Omvendt, hvis du holder dig til korte og præcise URLs, rammer du ind i en række fordele, som alle gavner SEO. Disse fordele er bl.a., at:

  • Søgemaskinerne og almindelige mennesker kan forstå hvad siden handler om bare ved at læse sidens URL.
  • Når der linkes til den pågældende side, med den definerede URL, vil sidens vigtigste søgeord dermed indgå i ankerteksten.
  • URLen bliver lettere at kommunikere og dele med andre – to ting, der skaber et godt grundlag for at få flere links.

OK, nu ved du altså, at du skal holde mappestrukturen kort og relevant. Du ved, at du skal anvende sidens vigtigste søgeord i sidens URLen, at du ikke må bruge for mange bindestreger, men at du for alt i verden skal bruge bindestreger frem for underscore. Men der er lige lidt mere, du skal vide, før du er klar til at gå i krig med at skabe et SEO-venlige miljø gennem URL-strukturen.

For det første må du aldrig bruge danske bogstaver som æ, ø og å. Disse skal omskrives fonetisk, således: æ=ae, ø=oe og å=aa. Disse bogstaver og ALLE andre, der indgår i sidens URL, skal ALTID være lower case. Du må aldrig anvende upper case i URLs og hvis en bruger ved en fejl kommer til at tilgå URL med upper case, skal der være en redirect-regel, der håndterer dette, og redirecter brugerne direkte til URLen i lower case. På den måde undgår du, at der opstår varianter af samme URL og dermed duplicate content.

Ad, af, da, de, den (Stopord) – (+, =, <, >) samt $, €, @, !, §, * (specialtegn) 123456789 (tal)

Stopord, specialtegn og tal hører ikke hjemme i URLs – det komplicerer blot de ting, vi gerne vil have brugerne og søgemaskinerne til, nemlig at forstå indholdet, opfange relevansen og for brugernes vedkommende dele- og linke til URLen. Derudover er stopord, specialtegn og tal sjældent en del af de primære søgeord. Tal kan dog benyttes, i enkelte tilfælde, hvor det hæmmer forståelsen af indholdet, hvis de udelades.

Dette var altså de helt basale regler for, hvordan du håndterer SEO-venlige URLs. Husk altid på, at der ikke findes to ens webadresser, og husk ligeledes at opsætte 301 redirects for webadresser, der ikke længere anvendes aktivt på hjemmesiden.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Luciano skriver Skriv dig op