Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Luciano Bellacci Ny ekspertblog og 3 årsager til, at DU ikke skal bruge Google Ads

Ny ekspertblog og 3 årsager til, at DU ikke skal bruge Google Ads

1.909 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 March 2020

Hej Aminoer,

Mit navn er Luciano Bellacci. Jeg arbejder til dagligt hos Waimea Digital som CMO og Senior konsulent. Velkommen til min ekspertblog her på Amino. Min baggrund for at blogge her er, at jeg i mere end 11 år har arbejdet aktivt med Google Ads og SEO - det vil derfor også være her, at langt størstedelen af mine blogindlæg kommer til at have deres udgangspunkt. En anden del, jeg også interesserer mig for, er adfærd. Generel adfærd i forbindelse med ledelse, men i særdeleshed også adfærdssegmentering kombineret med marketing.

Har du brug for endnu en årsag til, at du skal følge netop min blog, kunne det være, at jeg er forfatter af AdsBogen. Bogen udkom første gang i 2017 og er netop blevet opdateret i januar 2020 - bogen er tilgængelig på ads-bogen.dk.

Deler du nogle af de samme interesser eller er du også interesseret i at sparre omkring emner indenfor online marketing, så tøv ikke med at forbinde med mig på linkedin :)

Nå! for at det ikke skal blive et helt lyserødt indlæg om mig, har jeg naturligvis inkluderet et par linjer om Google Ads. Det kommer næppe som en overraskelse når jeg siger, at Google Ads er en af de mest effektive måder at skabe omsætning på. Omsætning, ja, du læste rigtigt. Men det skulle nu gerne give overskud, ikke?

Her kommer 3 årsager til, at DU ikke skal bruge Google Ads.

Du vil gerne have flere besøgende

Hånden på hjernen - flere besøgende er da rart, men at betale for dem via et konverteringsdrevet annonceformat som Google Ads, er simpelthen ikke klogt nok. Google Ads har ganske vist flere kampagnepunkter der - via maskinlæring - optimerer til klik. Alt så besøgende til din hjemmeside. Misforstå mig ikke - besøgende er godt. Og med det rette indhold, en god struktur og flere interagerbare elementer, skal der da nok komme en smule indirekte belønning din vej. Men lad være med at gøre det til dit fokus. 

Hvis du absolut skal fokusere på besøgende, så kommer din regel her: tag din nuværende konverteringsrate og lad DEN være din rettesnor for de besøgende - ikke antallet. Konverteringsraten for dine Google Ads-kampagner bør alt andet lige være mindst lige så god, som de øvrige kanaler.

Du lider af Et-ord-fokus-syndrom

Lider du af et-ord-fokus-syndrom skal du stoppe med at bruge Google ads, allerede i dag. Faktisk skal du stoppe nu. Det her er en sygdom der plager rigtigt mange konti. I al sin enkelthed går det ud på, at du kun fokuserer på det ene ord. Ikke at du kun annoncere for ordet, men at du lader det styre opbygningen og dermed grundlaget for din kampagnestruktur.

Lad os tage et eksempel. Peter lider af et-ord-fokus-syndrom og har en webshop, der sælger sandaler til børn. Fokus for Peter er derfor kun ordet "sandaler". Peter er ligeglad med den måde, hvorpå brugerne kombinerer dette ord med andre. Derfor laver Peter kun én annoncegruppe, hvor han annoncerer for søgeordene "sandaler til børn", "børnesandaler", "billige børnesandaler", "dyre børnesandaler", "børnesandaler online" osv. Jacob derimod lider ikke af et-ord-fokus-syndrom. Derfor er Jacob i bedre stand til at skille søgeord fra hinanden. Jacob laver derfor en annoncegruppe til hvert af de søgeord, som Peter satte i én og samme annoncegruppe. Jeg kan godt afsløre allerede nu, at det er Jacob der vinder de eftertragtede podiepladser i Google. Hvorfor? fordi, at Jacob, via sin emneopdeling, kan skabe en lagt bedre synergi mellem de 3 ufravigelige krav: søgeordsrelevans. annoncerelevans og landingssiderelevans. En rød tråd gennem disse 3 skaber synergi og langt bedre forudsætninger for at gøre det godt (og billigt) med Google Ads.

Spørgeskemaet

Den sidste del indeholder 10 sætninger. Meningen er, at du skal læse alle 10 igennem. Kan du svare nej til blot EN af disse, så skal du ikke bruge Google Ads. Du bør istedet overlade det til professionelle eller sørge for, at sætte dig grundigt ind i emnet. Okay, det skal jeg naturlivis ikke bestemme, men det er for dit eget bedste, så du ikke spilder dine hårdt tjente penge.

1. Ved du hvad søgeordstyper er?

2. Ved du hvad annonceudvidelser er?

3. Vidste du, at man kan målrette annoncer efter enhed (mobil, tablet, desktop)?

4. Har du arbejdet med negative søgeord?

5. ved du, hvordan du anvender Google søgeordsplanlægning?

6. Har du udarbejdet landingssider til formålet?

7. Anvender du mere end én annonce pr. annoncegruppe?

8. Har du afprøvet kampagneeksperimenter?

9. Måler du på dine konverteringspunkter (salg, henvendelser, opkald)?

10. Har du helt styr på rapporten "søgetermer"?

Det var blot 3 hurtige årsager til, at du ikke skal anvende Google Ads. Den egentlige årsag ligger i, at alt ovenstående kan ende med, at du spilder dine penge. Husk på, at Google Ads, på samme måde som organisk SEO, bygger ekstremt meget på brugernes engagement - så tænk over, hvordan du engagerer brugerne bedst muligt og overvej altid alle annonceformater, når du giver dig i kast med Google Ads.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Luciano skriver Skriv dig op