Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jonathan Bräuner Delfs Google Shopping er nu med i din organiske rapport

Google Shopping er nu med i din organiske rapport

1.340 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 October 2020

Er Shopping gratis, eller hvad?

Ja og nej. Du har sikkert set en nyhed om, at nu er Google Shopping gratis.
Det er en del af sandheden. Her får du svar på, hvordan det i virkeligheden foregår.




Betalte og organiske resultater
Google Shopping annoncerne, som du kender dem, i toppen (eller i venstre øverste hjørne) af Googles resultater findes stadig. Og det er stadig igennem Google Ads, at annoncerne sættes op - og betalingen foregår. 

Almindelig Google-søgning med shopping annoncer i toppen:
(screenshot taget 22. oktober 2020 - business as usual)

 


Bevæger du dig ind på “Shopping” fanen i Googles søgemaskine, så kan du stadig få vist betalte Google Shopping annoncer. De vises i eksemplet her i toppen af Shopping vinduet. Over dem er rækken markeret med teksten “Sponsorerede” (på mobil står der “annoncer”) og begge steder vises et informationsikon, markeret med (I) til højre på skærmen. 

Informationen for de betalte resultater:

Produkter og tilbud, der matcher din forespørgsel. Google modtager kompensation fra disse sælgere. Betalingen er én af mange faktorer, der anvendes, når disse resultater rangeres. Rangeringen og klassificeringen på Google Shopping er som standard baseret på en kombination af bud fra annoncører og relevans, f.eks. dine aktuelle søgetermer og din aktivitet. Gå til Googles Hjælp til forbrugerannoncer eller About Google Shopping page for at få flere oplysninger. Du kan blokere bestemte annoncører, fravælge tilpassede annoncer eller bekræfte din status som frameldt ved at gå til Googles annonceindstillinger. De viste priser er inklusive relevante afgifter. Forsendelsesomkostningerne kan variere.”

Under rækken med de betalte resultater, vises et stort net af produkter. Lige over dem, er det markeret med teksten “Om” og et lille informations ikon, markeret med (I) i højre side. 

Informationsteksten for dette område er:

“Medmindre andet er angivet, rangeres varerne på baggrund af relevans, bl.a. baseret på dine søgetermer og anden Google-aktivitet. Learn more om, hvordan din brugeroplevelse tilpasses. Der bruges visse annoncedata, herunder data om dine og andres interaktioner med annoncer, til at forbedre kvaliteten af resultaterne. Google kompenseres ikke for klik på disse resultater.

De angivne priser er inkl. gældende afgifter. Forsendelsesomkostningerne kan variere.”

Her er altså tale om “gratis” organiske shopping resultater!

Vi gentager lige:

Resultaterne markeret med rødt er betalte Google Shopping annoncer.

De grønne giver gratis klik.

Både søgning og shopping kan vises uden Google Shopping annoncer.

Og hvorfor giver de det gratis væk?

Google fortæller selv, her med citater fra Googles blog, https://blog.google/products/shopping/its-now-free-to-sell-on-google:

“The retail sector has faced many threats over the years, which have only intensified during the coronavirus pandemic… “

“.. In light of these challenges, we’re advancing our plans to make it free for merchants to sell on Google.“ 

Kort opsummeret: Google siger, at der er pres på virksomhedernes salg, bl.a. på grund af Corona pandemien. De vil hjælpe virksomheder med at sælge mere - gratis.

Men måske har det også andre effekter?
Google fortæller, hvad det vil betyde for handlende: “For shoppers, it means more products from more stores, discoverable through the Google Shopping tab.”

Flere produkter og flere forhandlere i Google Shopping, vil stille Google stærkere som “go to place” for online handel.

Med bedre prissammenligning og flere forhandlere kan Google Shopping måske ende med at stå stærkere end fx Pricerunner i Danmark.

Der er lagt an til konkurrence mod de store online markedspladser og prissammenligningssider.

Vi ser nu et styrket produkt, med flere merchants og deres varer. Og dermed en bedre sammenligning og et udvalg, der kan trække folk til.

Vil Google tjene mere på det i sidste ende?
Spørgsmålet er, om Google reelt afgiver nogen indtægtskilde, eller om de derimod står stærkere med et større potentiale, flere visninger og samtidig flere betalte klik.

Det er mit gæt, at Google ikke kommer dårligt ud af ændringen her, når den er rullet ud i resten af verden og ikke kun i USA. 

Rapportering
Nu vil du måske tænke: Hvordan skal klik fra Google Shopping rapporteres?
Hvis I arbejder med intern rapportering, vil I sandsynligvis sammenligne paid search med organic search jævnligt. 

De ikke-betalte resultater i Shopping kommer til at mudre jeres billede lidt. 

Et klik i den ikke-betalte del af Google Shopping vil som standard gå ind i kanalgruppen “Organic search” i Google Analytics og I kan dermed opleve en større vækst i antal klik her.

Omvendt er ikke-betalte klik i Google Shopping også med i Googles nye effektivitetsrapport i Google Merchant Center. Tryk “effektivitet” og derefter “kontrolpanel” i navigationsmenuen til venstre. (Google skriver dog “Snart vil du kunne se dine ikke-betalte klik i den nye effektivitetsrapport”, så måske ser du dem endnu ikke).

Rent teknisk sætter Google ikke GCLID-værdier som parameter bag URL’s i den ikke-betalte del, som du ellers kender det fra standard tagging ved Google Shopping Ads. Derfor vil stien til jeres produkt være helt ren (uden parametre), og blive rapporteret som source: Google. og medium: Organic. 

Hvem der får æren?
Det er et godt spørgsmål.

Uanset hvad, kan I med fordel tænke Search som en helhed - og undersøge, hvem der i jeres team er bedst stillet til at optimere Google Shoppings “organiske” resultater. Samarbejd gerne på tværs af SEO/SEM og få gavn af de kompetencer I har fra hver “lejr”.

Optimering af organisk shopping
Som Google skriver, bruges annoncedata til at forbedre de ikke-betalte resultater: 

“Der bruges visse annoncedata, herunder data om dine og andres interaktioner med annoncer, til at forbedre kvaliteten af resultaterne.”

Grundlaget for informationerne i resultaterne kommer fra indsendelse i Merchant Center. Og det er her, jeg forventer den største mulighed for optimering. Sørg for at overholde minimumskrav for produktdata og giv en god produkttekst med i feedet.

Læs også: Se hvilke elementer der normalt er vigtige for optimeringer af organiske resultater i search, i rapporten her.

Tag inspiration fra den måde du normalt laver SEO - og se om det kan overføres til Shopping. Lige nu har jeg ikke fundet dokumentation for rangeringen af de organiske shoppingresultater. Man kan forestille sig, at det minder om almindelig Google Shopping og Ads, bare uden budgivning. Her vil så være fokus på relevans i annonceindhold og landingpage for valgte keywords.

Er du ikke i gang med Google Ads i dag, men arbejder udelukkende med SEO - kan du stadig drage fordel af de gratis resultater. Tilmeld jer Merchant Center, indsend et produktfeed og få jeres produkter indekseret den vej. 

Ellers tal med jeres ansvarlige for betalt søgning.
Hvis I allerede har Shopping igennem Google Ads, vil I ofte automatisk blive medtaget i den ikke betalte del. Tjek selv, kan du finde jeres produkter i Shopping?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op