Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Anders Hahn Opskriften på succesfuld Facebookannoncering

Opskriften på succesfuld Facebookannoncering

6.891 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 November 2019

Mit navn er Anders Hahn Madsen og jeg er ny ekspertblogger på Amino. Hvis du er en gammel ræv, der har været på Amino længe, kan du måske genkende mit navn. Jeg har nemlig arbejdet på Amino for 5 år siden og senere var jeg med til at stifte Saxis, hvor jeg var marketingchef. Nu er jeg bare ven af huset :-) 

Til daglig er jeg selvstændig marketingkonsulent med speciale i Facebookannoncering. Her på min ekspertblog vil jeg kloge mig på mit yndlingsemne; Facebookannoncering! Og nu til sagen.

Før du rigtig kan få udbytte af din Facebookannocering, er der nogle ting du skal have styr på. Det kan være lidt bøvlet, men det er en rigtig god investering, og afgørende for om din Facebookannoncering bliver en succes.

  1.  Facebook Pixel

Det første er Facebookpixlen, som er et lille stykke kode, der skal implementeres på dit site. Din Facebook Pixel er nøglen til at din annoncering bliver en succes, da den i praksis fungerer som din private lille superhjerne, der kan skabe mirakler, hvis den bliver brugt rigtigt. Helt lavpraktisk sender den data fra dit website til Facebook, og sørger bl.a. for at det er muligt at tracke brugernes adfærd når de lander på dit site. Derudover kan den hjælpe dig med at finde nye kunder.

Pixelen bliver “klogere” jo mere data, der kommer igennem. Lad os antage at du har en webshop der sælger sko, og har lavet en målgruppe på Facebook, der indeholder folk der har vist interesse for sko. Den målgruppe er rigtig stor, og der er derfor stor forskel på, hvor interesserede disse folk er, i dine sko. 

Facebookpixelen kan regne ud, hvilke af de folk i målgruppen, der er mest interesserede i at købe dine sko, og dermed hvem der skal se annoncerne først og hyppigst. Jo mere data pixelen har, jo bedre bliver den til at regne ud, hvem der køber dine varer, og det bliver dermed billigere for dig, at finde frem til dem der køber. 

Det er derfor meget afgørende for om din Facebookannoncering bliver en succes.

  1.  Struktur på kontoen

For at du kan optimere dine kampagner, annoncesæt og annoncer så effektivt som muligt, er det utrolig vigtigt at du har en overskuelig struktur på din annoncekonto. Der er mange måder at gøre dette på, og i sidste ende er det et spørgsmål om hvad der fungerer for dig. Det vigtige er, at du føler at du får et godt overblik over kompagnernes performance.

Jeg plejer(i langt de fleste tilfælde) at inddele i 3 steps; 

  • Bred annoncering - Folk der ikke kender til din virksomhed i forvejen.

  • Remarketing - Folk der kender din virksomhed, men ikke har købt/konverteret.

  • Retention - Folk der har konverteret, som du vil have genaktiveret.

For at du skal få det fulde udbytte af den struktur, er det vigtigt at du husker at ekskludere nedad. Det betyder, at du i bred annoncering, skal ekskludere alle dem, der har vist interesse for din virksomhed, og i remarketing skal du ekskludere alle dem der har handlet med din virksomhed, så du ikke får blandet målgrupperne sammen.

  1. Godt content

Der er rigtig mange andre, der annoncerer på Facebook, og derfor er det vigtigt at dit content (Videoer, billeder og tekster) fanger opmærksomhed hos målgruppen med det samme. 

Det er en videnskab i sig selv, men der er nogle generelle ting man kan sige om det. 

  • Det vigtigste skal komme først. Du har få sekunder til at fange folks opmærksomhed, så kom ud med dit budskab med det samme.

  • Fortæl folk hvad du vil have dem til. Husk altid at have en call to action på dit billede eller din video. “køb nu”, “læs mere”, “bestil tid” eller hvad du vil have folk til.

  • Vær ikke for fin til de nemme point. Hundehvalpe, hurtige biler, smukke kvinder. Det kan sagtens fungere, selvom det ikke har noget som helst med dine produkter at gøre, og så længe det er gjort på en underholdende måde.

Det kan godt betale sig at investere i noget ordentligt content - din Facebookannoncering er aldrig bedre end det content du viser folk :-)

  1. Data

Det helt store buzzword i dette årti. Da jeg nævnte at Facebooks Pixel kan regne ud hvem der vil købe dine produkter, mente jeg selvfølgelig, at den kigger på de personer, der har købt/konverteret på dit site, og ser hvad de har til fælles. Ud fra det, kan den hurtigt se hvilke personer der køber dine varer, og hvem der ikke gør. Det gør det selvfølgeligt nemmere og billigere at finde nye kunder og som altid, når det handler om data - jo mere, jo bedre.

Har du styr på alle ovenstående elementer, inden du starter din Facebookannoncering, kan det ikke gå helt galt. 

Hvis du har idéer til emner eller feedback, så skriv en kommentar under blogindlægget. Men husk at være sød :-) 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anders skriver Skriv dig op