på Amino

Tips til kategorisiderne på webshoppen

Jeg har arbejdet en dag med at optimere kategorisiderne på internetbutikker, og her kommer nogle af de erfaringer jeg har gjort mig hos Refurb, som jeg har arbejdet med kontinuerligt gennem de sidste to år.

Tilpas dine filtre til produkterne

Det er meget forskelligt fra shop til shop, hvad der er relevant for folk at sortere produkterne efter. Særligt når det kommer til tekniske produkter, som eksempelvis bærbare computere og tablets, som sælges hos refurb, er det nødvendigt at lave nogle tilpassede filtre.

Her er et eksempel fra bærbar kategorien:

Her er det naturligvis filtre som pris og producent som er vigtige for folk, men også et valg som processor og varens tilstand er vigtig, netop fordi det er genbrugte computere der sælges på hjemmesiden. Derfor har vi gjort det muligt at sortere siden, Ift. hvor på og slidt computeren er.

Skærmstørrelse og hukommelse er også afgørende, men den største forskel har været at komme med en favorit i toppen af resultatlisten. På den måde kan den besøgende se, hvilke resultat der passer allerbedst til filtre settings.

Ofte vil der være en del forskellige produkter som minder utrolig meget om hinanden, og derfor kan det være vanskeligt at overskue de mange resultater.

Computer vs. Tablet visninger

Sørg for at tjekke hvordan designet tager sig ud både på mobil og tablets. I dag er det nemlig størstedelen er de besøgende på hjemmesider, som kommer fra en mobil enhed.

Det skete i 2014, at trafikken fra mobil overhalede trafikken fra desktop computere.

På disse enheder har vi valgt at sammenfolde filtrene i toppen af skærmen, da det ellers vil presse produkterne langt ned over skærmen. På den måde skal man ikke starte med at scrolle ned over skærmen. Her er et eksempel fra kategori siden for iPads. Dette er sådan det ser ud på en iPhone6 plus.

Der er sparet på filtrene, så det holdes relevant for Mobil brugeren.

Tilpas filtrene til hver kategori

kategori siden for mobiltelefoner er der kun to filtre i toppen at sortere efter: pris og popularitet. Her er det nemlig ikke så meget processor-kraft folk er optaget af, men mere pris og bestsellere. Kunderne tænker ikke så meget i skærmstørrelse, fordi de ved allerede hvad telefonen hedder, og hvor stor den er for hver mærke.

Fjern støj omkring søgeresultaterne

Det er vigtigt at blive god plads til søgeresultaterne på kategorisiden. I denne video kan du se hvordan det løftede konverteringsretten gevaldigt på en computerbutik, da man fjernede en produktkarrusel og et banner i toppen af siden:

Videoen viser også fint hvordan man skal splitteste ændringer. Ofte har man en ide om hvad der virker bedst, eller kan gøre en stor forskel, men i sidste ende er det de besøgende, som afgør det. Derfor er det altid en god ide at teste ændringer, også i de tilfælde hvor man tror man er helt sikker på resultatet.

Overvej at opdele private og erhverv

I mange brancher har man både kunder fra private og erhverv, Og der kan også være brancher med en overvægt af offentlige kunder. Det er vigtigt at erkende, at disse besøgende skal behandles forskelligt. En simpel forskel kan være, at erhvervskunder ønsker at se priser uden moms, og købe større partier ad gangen.

Derfor har en netbutik som Dustin valgt at lave denne opdeling helt i fronten, når den besøgende rammer hjemmesiden første gang:

Det giver butikken mulighed for at behandle disse kunder forskelligt, og give dem en forskellig oplevelse af hjemmesiden. Det kan virke forkert at ringe broren til at foretage dette valg til at starte med, men i virkeligheden er det utrolig få der smutter fra en netbutik, fordi de skal svare på et spørgsmål som dette, før de kommer i gang.

Til gengæld kan det virke meget seriøst, da man ved at man netop kommer til at se hvad man har brug for.


Skrevet 15-12-2015 16:27   af   mortenstorgaard