Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe aktiv i andet EU land - Moms og bogføring?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed

Jeg skal for første gang købe et aktiv (en vare til brug virksomheden som er større end straksafskrivningsgrænsen)

Det er en investering i fremtiden, så jeg har ikke pengene til det i virksomheden.

Varen koster 64.000 kr ex moms
Varen købes på samme faktura sammen med to andre mindre varer også til virksomheden til hver 2000kr. ex moms.

Jeg køber det fra Sverige, og får derfor en faktura uden moms, som jeg vil betale med min firmakonto.
Min konto vil så gå i minus, da jeg ikke har pengene i firmaet til det.

Jeg vil derfor lave privat indskud for at dække udgiften. (Og jeg bogfører det som privat indskud)

Det vil jo så sige at mit regnskab stadig er i minus, men jeg slipper for at have min bankkonto i virksomheden i minus.

Og så til spørgsmålene:
1. Jeg har ikke pengene privat til at betale momsen også, men er vi ikke enige om at jeg heller ikke skal have moms pengene ud af "flyve" som hvis det var et dansk køb?  - Jeg skal vel blot bogføre det jf reglen omvendt betalingspligt, så momsen i regnskabet går både ind og ud, men jeg skal ikke betale momsen for senere at få den retur?

2. Hvordan bogfører jeg et aktiv (I Dinero) - Det er jo noget med det skal afskrives over en årrække? 

3. Hvordan bogfører jeg (I Dinero), når jeg sammen med mit aktiv også har to straksafskrivninger på samme faktura og samme betaling?

4. Hvis jeg ikke ender med at indhente det i løbet af året, og mit resultat i virksomheden dermed bliver negativt, og jeg på min forskudsopgørelse har angivet 0kr overskud i min virksomhed, får jeg så ikke lidt penge tilbage i skat til næste år? - Og er det penge af hele underskuddet, eller kun af den årlige afskrivning ift mit aktiv?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Du kan ikke afskrive så stort et køb på en gang. De to må kan du hvis ikke de hænver sammen brugsmæssigt med det store og ellers ikke
Grænsen er 32 ooo og når det er over det kan du afksrive 25% af den samlede værei. Resten skal så flyttes fra konto køb og ned til konto for aktiver som så afskrives med 25% hvert år til den samlede saldo er under årets grænse Derfor er den faktiske udgift kun 25% af beløbet i købsåret

Momsen koster ikke men skal indberettes korrekt

2 o g 3 du må bruge deres support. Du deler bare faktuaren og straksafskriver på de to små, forudsat de bruges uafhængig af den anden

4 hvis du har underskud giver det fradrag for købet i andre indtæger når alt er korrekt bogført og afskrevet

Pengene du skyder ind skydes ind i mellemregning privat indskud, og de påvirker derfor ikke resultat når de kommer ind eller tilbagebetales

Husk din private forsikring ikke dækker firma købte ting og husk aktiv liste, også over det der ER afskrevet da det skal ud igen ved lukning eller omdannelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)