Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag med fortløbende nummer til alle posteringer?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg beklager, hvis der findes et konkret svar på mit spørgsmål et andet sted - jeg har ikke kunnet finde det helt specifikke, jeg havde brug for.

Jeg kan forstå, at alle ens posteringer (altså enhver ændring på bankkontoen) skal kunne dokumenteres med et nummereret bilag? Salgsfakturaer og kreditnotaer giver sig selv, men hvad med sådan noget som betaling af skat/moms, løn til sig selv osv? Jeg er med på, at jeg som ejer af en enkeltmandsvirksomhed kan udbetale til mig selv lige så tosset, jeg vil, men det er jo stadig penge, der forsvinder fra kontoen?

Derudover kan jeg forstå, at mange vælger et nummersystem, hvor deres fakturaer, kreditnotaer m.m. følger den samme nummerrække. Det er også det system, jeg mest hælder til, da alting er kronologisk, og jeg behøver ikke at forholde mig til flere talrækker. Men... når man taler nummerering, taler man formentlig ikke blot min egen nummerering af PDF'erne i mappen på PC'en (altså i filnavnet), men også nummerering på selve fakturaen/kreditnotaen? Betyder det så, at hvis jeg selv har udarbejdet faktura 0001, 0002 og 0003, og der så kommer en kreditnota, så skal jeg sørge for at påføre 0004 et eller andet sted inde i selve notaen, jeg har fået fra kunden?

Det skal siges, at jeg p.t. kører en basis/gratisudgave af et regnskabsprogram, da jeg lige vil se, om det er noget for mig, inden jeg evt. investerer i en betalt udgave. Programmet synes dog at nummerere fakturaer og kreditnotaer hver for sig (kan ikke uploade bilag til kreditnota i gratisudgaven). Jeg sørger selvfølgelig for at have hver enkelt faktura/nota på PC'en, men kan godt se, at det bliver noget bøvl med fortløbende numre, hvis jeg downloader de nummererede fakturaer fra regnskabsprogrammet. Jeg har derfor tænkt mig selv at udarbejde mine fakturaer, men mangler altså svar på mine spørgsmål foroven.

Jeg takker på forhånd for jeres hjælp:)
Laurits

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine bilag skal alle sammen have ubrudte løbende nummerserier. Det er helt enkelt for at gøre det vanskeligt, at slette et bilag fra en dato eller indsætte et nyt ind i en tidl dato

Du må godt have f.eks 2 nummerserier, bare de er ubrudte
En kreditnota skal altid være knyttet til en faktura, så der aldrig er tvivl om hvilken faktura der dermed krediteres, der må aldrig laves kreditnota til andet end en helt konkret faktura

Du skal endeligt ikke rode med den slags selv, men bruge et regnskabsprogram som alle vil sørge for den slags selv, og ikke begynde at lave egne fakturaer eller andet

Har du rod i numre på nogen måde, så åbner du en ladeport for, at skat kan forkaste regnskabet eller ændre dine indtægter osv

Brug KUN regnskabsprogram - excel f.eks lever slet ikke op til bogføringslov https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/excel-er-ikke-godt-som-regnskabsprogram.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for det.

Jeg er helt grøn i det her, kan jeg se. Jeg var af den opfattelse, at kreditnota var et andet navn for en købsfaktura, altså penge væk fra kontoen. Men nu ved jeg, hvad det dækker over.

Jeg har også lige lært, at jeg ikke skal bogføre betalingen af min skat og løn som udgift, men som et mellemværende mellem mig og virksomheden. Begge er en form for finansbilag. Dog behøver jeg ikke bogføre betaling af skat, hvis jeg betaler skatten fra min private konto, af den løn, jeg har udbetalt til mig selv.

Jeg kan se, at mit regnskabsprogram kalder salgsfakturaer for faktura, og købsfakturaer for regninger – hvilket jo giver fin mening. Og de har hver sin nummerrække. I modsætning til salgsfakturaerne, som er tilgengællige i systemet online, er det dog ikke muligt at uploade købsfakturaer som bilag til regningen, hvilket er ærgerligt, da man jo skal gemme alle sine bilag i fem år. Ergo skal jeg enten selv sørge for at gemme de her købsfakturaer et sted, eller også skal jeg investere i en betalt udgave af programmet, så de kan gemmes i skyen.

Jeg har virkelig kun brug for det mest basale – jeg er oversætter, så mit regnskab er forholdsvis ligetil, med relativt få posteringer og (stadig) en beskeden indkomst. Ingen varelager og kun køb/salg af ydelser. Og jeg har tænkt mig at investere i et årsregnskab via netop det her regnskabsprogram. Men det kan være, jeg ikke slipper så billigt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

bluejay:

Jeg har også lige lært, at jeg ikke skal bogføre betalingen af min skat og løn som udgift, men som et mellemværende mellem mig og virksomheden. Begge er en form for finansbilag. Dog behøver jeg ikke bogføre betaling af skat, hvis jeg betaler skatten fra min private konto, af den løn, jeg har udbetalt til mig selv.

Det er helt korrekt - du har ikke løn som sådan men må hæve som du vil i personlig virksomhed. Det sker ikke i drift, som påvirker resultatet men i status http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

bluejay:

Jeg er helt grøn i det her, kan jeg se. Jeg var af den opfattelse, at kreditnota var et andet navn for en købsfaktura, altså penge væk fra kontoen. Men nu ved jeg, hvad det dækker over.

det er helt fint og - jeps kreditnota er ikke modsagt salgsfaktura og må kun bruges til at udligne en faktura hvis man er enige om, at den var gal

bluejay:
Jeg kan se, at mit regnskabsprogram kalder salgsfakturaer for faktura, og købsfakturaer for regninger – hvilket jo giver fin mening. Og de har hver sin nummerrække.
så længe ubrudte nummerserier er det fint

bluejay:
I modsætning til salgsfakturaerne, som er tilgengællige i systemet online, er det dog ikke muligt at uploade købsfakturaer som bilag til regningen, hvilket er ærgerligt, da man jo skal gemme alle sine bilag i fem år. Ergo skal jeg enten selv sørge for at gemme de her købsfakturaer et sted, eller også skal jeg investere i en betalt udgave af programmet, så de kan gemmes i skyen.
yes nemlig

bluejay:
Jeg har virkelig kun brug for det mest basale – jeg er oversætter, så mit regnskab er forholdsvis ligetil, med relativt få posteringer og (stadig) en beskeden indkomst. I
fino - så længe du er momsregistreret er alt så OK, kun uden momsregistrering, så skal firmaer du oversætter for, indberette det til skat som honorar til dit PMV CVR nummer (helt som hvis du var CPR )

bluejay:
jeg har tænkt mig at investere i et årsregnskab via netop det her regnskabsprogram. Men det kan være, jeg ikke slipper så billigt.
ikke med på hvilket, men ville mene du i en start kan køre f.eks dinero i gratis versionen. Du kan savne support, men når du bare har alle bilag gemt i + 5år - så er det jo også nok

god vind med det - Mere basalt om regnskab i letlæst ebog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html som i princip er generelt og derfor ikke til specielt program

vh John Hanover





6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vær opmærksom på at efterhånden som den nye bogføringslov slår igennem så skal alle bilag findes som filer i bogføringssystemet! (hos den udbyder). Så er lokale pdf’er eller mapper ikke længere lovligt. 

pt er det første regnskabår efter 1/7/24 for alle (ikke helt små) virksomheder.  

Tilmeldt 19. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for de uddybende svar, John.

Jo, jeg er momsregistreret. Lige den del har jeg nogenlunde styr på. F. eks. skal jeg, udover at indberette moms, også benytte mig af listesystemet (hed det førhen), når jeg sælger til EU.

Tilmeldt 19. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Det havde jeg godt læst et eller andet sted, men man skal have en vis omsætning for at være omfattet af den lov. Og rammer jeg den omsætning, så vil bogførings- og regnskabsudgiften føles som en bagatel.
Tilmeldt 9. Jun 23
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 04:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan se, at jeg er helt grøn i det her. Jeg troede, at kreditnotaen var en anden betegnelse for en købsfaktura eller penge, der blev taget ud af kontoen. Men nu er jeg klar over dens omfang.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)