På mit job ved siden af egen virksomhed, har jeg påtaget mig lidt ekstraarbejde fra jan-maj. Det giver mig i alt 40.000 i honorar(udover normal månedsløn fra virksomheden) Jeg havde forestillet mig at få det gradvist pr måned, så blev skuffet da jeg så lønsedlen. og nu skriver arbejdssgiver så, at honoraret bliver udbetalt i maj. Er der nogen som ved, om det er specielt besværligt for en virksomhed at udbetale honoraret i lige dele sammen med lønnen? (mine varmeregninger og boliglån er steget væsentligt, og holder ikke "pause" indtil maj) Eller kan der være regnskabstekniske grunde til at jeg får det udbetalt i maj. Arbejdsbyrden er forøvrigt fordelt ligeligt over alle 5 måneder. Afhængig af hvad jeg hører her på forum, vil jeg kontakte arbejdsgiver og bede om at få pengene fordelt. |
Du skal endeligt ikke være honorarmodtage i samme virksomhed du er lønmodtager. Det vil skat med 99% forkaste
Du må heller ikke have honorar over flere omgange som type månedsløn - det vil altid skulle ud som helt alm løn med skattetræk
Virksomheden vil også hænge på manglende skat fra dig evt og få bod
ALT der er netop over en række måneder skal du regne med, helt specielt ved samme sted du får løn men også fra andre steder, så er det lønmodtager job der ikke må betales via faktura som honorar. Det er nok det din arbejdsgiver tror denne kan omgå ved at betale over EN gang, men arbejdsgiveren vil hænge på evt manglende skat og du nærmer dig så også momsreg - får du 10 mere i honorar fra udbetaling og 12 mdr frem skal du være momsregistreret, ellers skal du af med 40% i moms og bod
vh John Hannover