Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af kapitalandel indre værdis metode

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har købt yderligere kapitalandel i et selskab via mit holding (før ejede jeg 50%, men nu har jeg købt 50% ekstra, så jeg ejer selskabet 100%). Jeg anvender indre værdis metode.

De sidste 50% er købt for et beløb, der er lavere end selskabets indre værdi (Egenkapital).

Hvordan skal jeg håndtere dette i årsrapporten/bogføringen for at kapitalandelene kommer til at stemme til egenkapitalen i datterselskabet?

Skal kapitalandelen reguleres op henover resultatopgørelsen og hvis ja, hvad skal posten så hedde?

På forhånd tak.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Først og fremmest ændres kapitalandelen fra at være et associeret selskab til et tilknyttet selskab (datterselskab) og dermed skal du registrere og håndtere sambeskatning mellem de to selskaber.

Mht "at kapitalandelene kommer til at stemme til egenkapitalen i datterselskabet", så kan jeg godt forstå at du tænker at de skal være ens, men sådan er det ikke.

Du foretager "netto-opskrivning efter indre værdi" baseret på resultat efter skat - og ikke baseret på egenkapital.

Måske du nu hvor der også er sambeskatning lige skal søge professionel hjælp og få helt styr på det.

vh Steffen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)