Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MLM og Penn and Teller

Side 5 ud af 10 (94 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lasse Burholt:
Jeg ved godt, DeMib, du ikke kan se ideen med jeg så tit bruger dig og SEO som eksempel, og selvfølgelig er de heller ikke altid helt holdbare, men det er nu blot for at understrege en pointe.

Hvad er det for en pointe?
- At der er kæmpe stor forskel på hvordan masseproducerede varer prissættes i markedet kontra rådgivningsprodukter baseret på bestemte personer?
- At visse brancher med rette kritiseres langt mere end andre? MLM, banker, forsikringsselskaber, annoncehajer og brugtbilsælgere kritiseres mere end f.eks. SEO'ere, elektrikere, bogforlag eller frisører. Det synes jeg ikke er så underligt. Kritikken i alle disse - og flere, brancher bygger kritikken jo på faktiske oplevelser.

Det er jo så op til en selv - som erhvervsdrivende i de brancher eller som forbruger, om man vil forholde sig til den kritik eller ej. Som tidligere sagt har jeg personligt aldrig fundet MLM acceptabelt i en simpel risiko-evaluering - hverken som erhvervsdrivende eller som forbruger.

Jeg har iøvrigt også stærke forbehold og restriktioner i forhold til flere af de andre nævnte problematiske brancher. Jeg reviderer jævnligt mine forsikringer, jeg tager aldrig banklån, jeg køber aldrig annoncer over telefonen og jeg undersøger tingene meget omhyggeligt inden jeg køber en brugt bil.

Der er ingen grund til at MLM-folk føler sig særligt forfulgt. De er en del af en halv-rådden branche - accepter det eller gør noget ved det. Andre brancher må leve med det samme. Jeg synes det er patetisk at høre MLM-folk forsøge at snakke udenom eller bagatelisere de alvorlige problemer der jo er. Det ER ikke "bare ligesom så meget andet ..." - det ER værre.  

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld_J:

Der er noget galt med din udregning.

Fra trin 2 til 3 går du fra 5 til 75 ??  5 x 5 er kun 25 .  

Fra trin 3 til 4 går du fra 75 til 1125 ??  5 x 25 er kun 125 .  o.s.v.

 

Det har du fuldstændigt ret i Embarrassed

Det der skete var at jeg oprindeligt lavede skemaet med en faktor på 15 - dvs. hver deltager skaffede 15 nye deltagere. Men da jeg lavede det om til en faktor på 5, fik jeg kun ændret det i toppen... Dvs. fra niveau 2 kører mit skema med en faktor på 15.

Det er naturligvis en åndssvag fejl.... Men når nu det er, så synes jeg heller ikke en faktor på 15 er voldsomt overdrevet - særligt ikke når Lasse taler om tal på både 500 og 25.000. Så 15 er nok stadigvæk et relativt konservativt tal....og altså det tal skemaet repræsenterer. Så hvad har du at sige til skemaet med den faktor?

Synes du ikke det tegner et ret tydeligt billede, at hvis vi siger hver deltager skal skaffe 15 nye deltagere, så skal deltagerne, der kommer ind i 7. led, ud og skaffe næsten 57 mio. nye deltagere tilsammen? Synes du ikke det tegner et ret klart billede, at de deltagere der kommer ind i 9. led så skal ud og skaffe næsten 13 mia. nye deltagere?

Hvis vi regner med en faktor på 5 skal deltagerne, der kommer ind i 7. led, så ud og skaffe 78.125 nye deltagere.... Dem der kommer ind i 9. led skal skaffe 1.95 mio. nye deltagere. Det er naturligvis ikke teoretisk umuligt... Men med en faktor på 5 taler vi altså om at over 40% af DK's befolkning er med i py...sorry... MLM-virksomheden når vi kommer ud i 10. led - helt ærligt Keld.... Hvor realistisk er det lige at få 40% af landets befolkning til at blive "partnere" i en virksomhed?!?!?

 

Keld_J:
300 kunder er sat meget højt. Dem der kommer ind i starten har normalt ikke 300 kunder, nogen ligger på 10 og andre måske 50 over tid. Det er en af styrkerne at man ikke skal have mange kunder. Tit er det også fra kunde kredsen at konsulenderne kommer. De har fået en god produkt oplevelse og så får de lyst til at gå i gang.

 

Det er ikke 300 kunder.... Det er 300 kontakter til potentielle kunder.... Det synes jeg ikke er højt sat.... Hvis vi deler det ud på et år er det under 1 telefonopkald om dagen.... Hvilket dem der arbejder med kanvassalg vil bekræfte slet ikke kan betegnes som meget. Hvis vi igen kører med en faktor på 5 vil der i 10. led være foretaget 732 mio. forsøg på opsøgende salg - mon ikke markedet så er pænt dødt, når hver dansker er blevet kontaktet over 130 gange for at købe det samme produkt?

 

Ligegyldigt hvordan du end vender og drejer det, så hænger matematikken altså ikke sammen i forhold til MLM.... Jo den hænger fint sammen for dem, der kommer ind i de første led.... Men du skal altså ikke mange led ned i fødekæden før mulighederne er stærkt begrænsede.... Enten af helt praktiske årsager som det overlap der vil være mellem kunde- og partnergrundlaget i en virksomhed, hvor hvervningen i vid udstrækning ligger blandt folk der deler netværk. Eller også af det simple forhold, at MLM-modellen, såfremt deltagerne rent faktisk har succés med den, ikke hænger sammen rent matematisk.... Kort sagt afhænger MLM (ligesom pyramidespil) af at der er adgang til et ubegrænset antal kunder og/eller partnere - hvilket der naturligvis ikke er.

 

Så det jeg ligesom mangler er at I MLM-folk forholder jer konkret til de faktuelle problemer med modellen....

 

Ja og så venter jeg stadigvæk på nogle objektive tal (naturligvis fra en uafhængig organisation), der viser at succésraten er højere end de tal på 3-5% man ellers hører om.... For vi kan jo diskutere herfra og til juleaften.... Men kan det be- eller afkræftes at det altså kun er omkring 3%, der kommer til at tjene penge på MLM.... ja så har vi jo noget konkret, at forholde os til....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama, princippet i regnearket er god nok - men konklussionerne er ikke helt korrekte. Og det er måske det Lasse stejler lidt over. Den korrekte fortolkning er dog stadig ikke god for MLM :)

Det du overser er, at alle - i alle led, i princippet har lige gode chancer for at skaffe de X kunder eller Y under-sælgere. Hvis der ikke er begrænsninger på de niveauer der kan bygges står alle således i princippet lige ... lige dårligt!

For den totale sum af dine udregninger - og tilsvarende lavet med lidt større regnemæssig nøjagtighed af andre Stick out tongue - er rigtig nok. Med blot ganske få niveuer, skal der skaffes flere kunder end der er mennesker. Og det kan enhver sige sig selv ikke går. Det går kun, for nogle få i MLM-branchen, fordi konceptet netop bygger på, at en meget stor del skal fejle. Gør de det - og det gør de, så hænger regnestykket sammen ... altså for de få, som ikke "fejlede".

Problemet som P&T er inde på, at mange folk ikke ser, at MLM netop går ud på at flest muligt skal fejle. Det er en konkurrence med meget få vindere - og utroligt mange deltagere, men det ved deltagerne bare ikke. De betaler troligt for at spille med i forventning om nogle helt andre odds.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Det du overser er, at alle - i alle led, i princippet har lige gode chancer for at skaffe de X kunder eller Y under-sælgere. Hvis der ikke er begrænsninger på de niveauer der kan bygges står alle således i princippet lige ... lige dårligt!

 

Det er sådan set hele pointen med mit regneark :)

Jeg tager jo udgangspunkt best case scenario - MLM virker og alle i downline skaffer det antal deltagere, der skal til før det hele løber rundt... Fra niveau 2 i mit skema er det så altså 15 - åndssvag fejl, men om det er 5 eller 15 er vel underordnet... Det er stadigvæk konservativt sat.

Med andre ord er det fysisk umuligt for MLM at fungere, bare man kommer nogle få trin ned i pyra...sorry.... fødekæden.... Og det synes jeg er en temmeligt potent pointe. For selvom du og andre naturligvis har ret i at sådan er virkeligheden ikke..... Ja så mener jeg alligevel det burde være stof til eftertanke, at det her altså ikke fungerer, selv hvis alt klapper og ALLE deltagere når deres mål..... Faktisk vil den værst tænkelige situation for deltagerne være, at MLM-konceptet rent faktisk virker - det må da for pokker siges at være noget, der er værd at notere sig....

 

Mikkel deMib Svendsen:
For den totale sum af dine udregninger - og tilsvarende lavet med lidt større regnemæssig nøjagtighed af andre Stick out tongue - er rigtig nok.

 

Hæ hæ.... Udregningerne i skemaet er sådan set korrekte nok.... Jeg havde bare glemt at indrette alle niveauer til faktor 5 Embarrassed

Men som sagt mener jeg ikke faktor 15 ændrer på pointen.... Faktor 15 er nok stadigvæk et usandsynligt konservativt mål for langt de fleste MLM-virksomheder.... Så hvis folk forsøger at forholde sig de principper, jeg forsøger at illustrere, så mener jeg altså stadigvæk skemaet siger rigtigt meget.

 

Mikkel deMib Svendsen:
Med blot ganske få niveuer, skal der skaffes flere kunder end der er mennesker. Og det kan enhver sige sig selv ikke går.

 

Ja det skulle man jo mene.... Men alligevel danser MLM'erne uden om den problemstilling gang på gang... Nu var jeg så, så dum at jeg gav dem petitesse, at klamre sig til.... At konceptet stadigvæk er uholdbart upåagtet jeg nossede i faktoren mellem niveau 2 og 3.... ja det ignorerer man meget belejligt....

Det jeg bare gerne vil have er at MLM'erne forholder sig til at MLM altså ikke hænger sammen, rent matematisk.... Den problemstilling nægter folk simpelthen at svare på.... og det finder jeg dybt problematisk.... 

 

Mikkel deMib Svendsen:
Det går kun, for nogle få i MLM-branchen, fordi konceptet netop bygger på, at en meget stor del skal fejle. Gør de det - og det gør de, så hænger regnestykket sammen ... altså for de få, som ikke "fejlede".

 

Lige præcist.... og derfor vil jeg så gerne have MLM'erne til at forholde sig til det simple faktum, at der ganske enkelt ikke er nok mennesker på kloden til at konceptet kan hænge sammen, for dem der kommer ind længere nede, såfremt dem over dem bare har et minimum af succés....

 

Mikkel deMib Svendsen:
Problemet som P&T er inde på, at mange folk ikke ser, at MLM netop går ud på at flest muligt skal fejle. Det er en konkurrence med meget få vindere - og utroligt mange deltagere, men det ved deltagerne bare ikke. De betaler troligt for at spille med i forventning om nogle helt andre odds.

 

Helt enig.... og det er også det der går mig på ved MLM.... Sådan nogle som Lasse er jo tydeligvis intelligente personer... Derfor er jeg også overbevist om de ganske udemærket er klar over problemerne med konceptet... Men alligevel bliver MLM fremstillet som guds gave til iværksætterne.... Og det sætter jo unægteligt nogle spørgsmål igang om den moralske habitus blandt visse MLM'ere.... Spørgsmål som jeg synes dem der kommer ind i pyra...sorry... netværket længere nede på stigen fortjener at få besvaret......

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld_J:
Nu kommer det også an på om der er tale om open line eller binær. Men binær ligger dem oven over personer nederst. Det vil sige hvis en lægger 10 personer så har første person 9 fælles downline uden nummer har 8 fælles o.s.v.

 

Det er jo fuldstændigt underordnet hvordan man fordeler indtægten i pyra....sorry... netværket.... Antallet af personer er jo det samme og pengene flyder stadigvæk mod toppen....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Hvis vi regner med en faktor på 5 skal deltagerne, der kommer ind i 7. led, så ud og skaffe 78.125 nye deltagere.... Dem der kommer ind i 9. led skal skaffe 1.95 mio. nye deltagere. Det er naturligvis ikke teoretisk umuligt... Men med en faktor på 5 taler vi altså om at over 40% af DK's befolkning er med i py...sorry... MLM-virksomheden når vi kommer ud i 10. led - helt ærligt Keld.... Hvor realistisk er det lige at få 40% af landets befolkning til at blive "partnere" i en virksomhed?!?!?

Du skal have dine skolepenge tilbage - din teori er jo helt off the grid: Hvis nu vi siger at en marketingplan fordrer at rank advancement kører efter et princip på 3 af bestemt rang, så er det TEORETISK set kun 3 partnere man "behøver" at involvere - og dermed arbejde med, supporte, træne osv.

Så ALLE uanset om de er på 1. niveau under mig eller på mit 8. niveau, ja så er det jo stadigvik kun 3 de skal involvere.

Der bliver skrevet meget om en hulens masser kunder, som alle skal operere med - det er forfejlet - jeg har sagt det 1.000 gange: Networkers med succes tænker i netværk af partnere der hver især er eks. koblet på autoship og har et personligt forbrug (+ måske et mindre ekstrakøb som bruges til give/bruge som samples). De som tænker i KUNDE-VOLUME - og bruger al deres tid på det, har helt misforstået kraften i MLM.

En stærk produktloyalitet og emotionel tilknytning til et givent produkt - SAMTIDIG med autoship ordninger er ekstremt kraftfuldt - og ekstremt stabilt - og det er et sådan netværk man stille og roligt skal bygge over tid - ikke det der fis med at man som partnere skal ud og sælge, sælge, sælge, sælge til 25, 50 eller 100 kunder - det er spild af tid og skaber ikke stabil, kontinuerlig volume. I det øjeblik en person committer sig om partner - UANSET om det er for at tjene penge eller blot for at få x antal produkter leveret hver måned så er det mange flere penge værd end en stor REN kundeflade, som hele tiden, igen og igen skal plejes og bearbejdes!

Vil afrunde mine indspark i denne ellers spændende indlægsrunde med et godt citat jeg hørte tidligere idag:

Critics have all the answers but no results ;-)

Med det mener jeg at rigtig mange MLM kritikere har en masser ideer om hvordan det vidst nok hænger sammen, men har intet konkret ift. egne reelle erfaringer INDENFOR branchen. Det svarer lidt til når jeg stikker til DeMib med SEO - jeg ved intet om det - andet end i overskriftsform - jeg kan kun konstatere gennem forretningsdrivende at der er SEO folk der tager sig ekstremt godt betalt for ydelser, som ikke altid lever op til aftaler eller forventninger - men det er jo dermed ikke ensbetydende med at den samlede SEO styrke er gangstere, svindlere eller andre tillægsbetegnelser (  skulle lige have en afsluttende SEO bemærkning med, DeMib ;-)  )

Lasse Burholt

 

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:

Det er jo fuldstændigt underordnet hvordan man fordeler indtægten i pyra....sorry... netværket.... Antallet af personer er jo det samme og pengene flyder stadigvæk mod toppen....

Du har ret så frem den der kommer før har lavet mest. Jeg har nogen over mig som tjener mindre end mig og jeg har også nogen under mig som tjener mere end mig og det er fint med mig.

Direktøren i en alm virksomhed sidder også i toppen af pyra... netværket og jo lavere løn de ansatte får jo højere er direktørens løn/ ejerens løn. Det er som regl også dem der laver mest og det er fint med mig. 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse, jeg tror du tager den generelle kritik af MLM fra P&T og flere af os andre her alt for personligt. Det handler ikke så meget om hvad lige du har fundet frem til virker - og som du selv kan leve med. Jeg har et positivt indtryk af den måde du arbejder på, men det står bare i skærrende kontrast til den måde vi igen og igen ser store netværk opererer på og fører sig frem. De problemer som P&T fører frem o dem som jeg og andre har understreget her er alt for udbredte. At lige du, Lasse, sikkert driver en anstændig forretning ændrer ikke ved det.

P&T's eksempel med en ny MLM-sælger der knokler 10-12 timer om dagen, følger alle planerne og efter 9 måneder alligevel står med et minus på $1.500 har vi hørt varianter af mange gange før.

Din vedholdende forsøg på sammenligninger med SEO-branchen holder ikke, Lasse. De fleste sælger, ligesom jeg, ikke resultater og vidtløftige drømme. Vi sælger rådgivning - kunderne vil have svar på spørgsmål, gode råd til optimering, optimering af tekster og anden håndværksmæssig eksekvering. Og lige præcis det leverer vi. Vi kan "bygge et hus" til dig - men vi lover ikke at du bliver lykkelig i det.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Burholt:
Critics have all the answers but no results ;-)

 

Jamen så kom da med nogle resultater... Hvor stor er succésraten for MLM? Med andre ord, hvor mange procent, af dem der bliver partnere i en MLM-virksomhed, kommer rent faktisk til at tjene penge på det?

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 5 ud af 10 (94 indlæg)