Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem kan tilbyde skatterådgivning?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det lovligt for nogen at give skatterådgivning og anmode om betaling for at løse mine årlige selvangivelser, hvis han ikke har nogen uddannelse i marken?
Hvor kan jeg klage, hvis nogen løj for mig, at han er en skattekonsulent og ikke har nogen skole til denne aktivitet?
Hvem kan tilbyde skatterådgivning?
Hvor finder jeg loven?
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Titia:
Er det lovligt for nogen at give skatterådgivning og anmode om betaling for at løse mine årlige selvangivelser, hvis han ikke har nogen uddannelse i marken?

Det er da intet ulovligt i, så længe vedkommende ikke har givet sig ud for at være registret / statsautoriseret revisor. Skattekonsulent er mig bekendt ikke nogen beskyttet titel. 

Titia:
Hvem kan tilbyde skatterådgivning?

Det kan en revisor, enten en registreret eller en statsautoriseret - så er du sikker på de har en uddannelse og laver op til visse krav. 

http://revisorguide.dk/revisor-typer.php

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Du finder ikke nogle steder i loven der siger at en person ikke må tilbyde dig skatterådgivning. 

Han/hun må selvfølgelig ikke kalde sig jurist, advokat, godkendt revisor osv. uden at have den rigtige uddannelse. 

Personen kan sagtens kalde sig en skattekonsulent, uanset om denne er god eller dårlig (som det tyder på ud fra din frustation). 

Så for at svare på dine spørgsmål:

1. Ja det er lovligt, han kalder sig blot for "skattekonsulent", og ja han kan kræve betaling SÅFREMT han har udført det aftalte arbejde gældende jf. aftaleloven. UNDERSØG derfor om han har overholdt sin aftale (helst på noget skriftligt), i så fald kan du nægte at betale.

2. Det er ikke at lyve at kalde sig skattekonsulent bare fordi han ikke har en uddannelse for dette. Hvis han kalder sig for Cand.jur, Cand.merc.aud, godkendt revisor (registreret, stats.aut) advokat osv, uden at være det, så er det strafbart. 

3. Alle kan tilbyde skatterådgivning. Henvend dig dog til folk som har en beskyttet titel/udd. som Cand. Jur, godkendt revisor, advokat osv. Så er du sikker på at de har en relevant uddannelse.

4. Der er ingen lovgivning for hvem der må lave skatterådgivning. 

Men de love der kan være relevante for dig kan være:

1. Aftaleloven: Vurder konkret om personen har leveret det aftalte (er en klar fordel hvis du har aftalen på skrift).

1.2. Såfremt det aftalte IKKE er leveret som aftalt, kan der ej heller kræves betaling for dette.

2. Hvis du vil klage, er det eneste du egentlig kan gøre at føre en retssag. Såfremt du mener at rådgiver har rådgivet på et område som kun beskyttede titler/uddannelser må eller det er "normal praksis" at disse udføre, kan du overveje forbrugerombudsmanden, MEN det skal være ret gralt før de tager sig af dette.

3. Hvis du har lidt et væsentligt økonomisk tab, så overvej en advokat der kan rejse erstatningsansvar mod personen.

jeg beklager mit svar er lidt langt, og nok også lidt forvirrende 

Håber det hjælper lidt alligevel.

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med ravn :) 
jeg udformede mit svar, mens han svarede, så jeg undskylder for min gentagelse af hans svar.

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak. 


Men jeg så, at han ikke vidste noget og begik fejl. Og jeg ved ikke, hvor jeg skal klage. Han siger, at han også tilbyder juridisk rådgivning og ikke har nogen træning. Det forekommer mig ikke rimeligt at sige til alle, at han er en skattekonsulent og en juridisk konsulent, og at han ikke har nogen uddannelse i denne henseende. Og jeg måtte betale for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Titia:

Mange tak. 


Men jeg så, at han ikke vidste noget og begik fejl. Og jeg ved ikke, hvor jeg skal klage. Han siger, at han også tilbyder juridisk rådgivning og ikke har nogen træning. Det forekommer mig ikke rimeligt at sige til alle, at han er en skattekonsulent og en juridisk konsulent, og at han ikke har nogen uddannelse i denne henseende. Og jeg måtte betale for det.

du klager først til ham og så må du via en advokat hvis det betaler sig - og det skal nok ikke være ham så vel, hvis han siger han tilbyder juridisk rådgivning og reklamerer med, ikke at have træning

Du måtte betale, og det gør man jo, nogen gange uden at blive tilfreds  og i skatterådgivning er der ikke nødvendigvis en let vej til at afgøre en evt erstatning - for kunne du have fået mindre skat med ret rådgivning - så kan du måske stadigt rette det til, og var det fordi hans råd var gale i beregning af skat, så du kom af med mere end han sagde, så er der ikke umiddelbart erstatning, for du har ikke lidt tab, blot betalt det du skulle, og tilbage er så at få din betaling til ham retur - 

Det skal være et vist beløb hvis det skal betale sig, men så er der nok via en jurist (er du privat person evt via en tur til gratis retshjælp for at få et råd om hvad der betaler sig)

Der er som sådan ikke krav om branchereg hvis man omsætter under 300.000 kr i en bibranche MEN med alt jeg ved, skal skatterådgivere være registreret i hvidvaskregister for pligter i forhold til det - loven:

17) Virksomheder og personer, der i øvrigt erhvervsmæssigt leverer samme ydelser som de i nr. 14- 16 nævnte persongrupper, herunder revisorer, som ikke er godkendt i henhold til revisorloven, skatterådgivere og eksterne bogholdere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 19
Indlæg ialt: 1
Fra  hurtigt lån Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

NEJ, rette myndigheder.
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)