Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt at scrabe internettet med selvudviklet bot?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 17. Jul 18
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Som software udvikler har jeg fået endnu ide som kræver man skraber nettet som eks Pricerunner, google osv gør, har svært ved at se det er ulovligt når google indexere og scraper ens egen side uden man har givet dem lov. 

Så tænker inden jeg går i fuld krig med mit spændene projekt, vil jeg selvfølgelig kun scrape "authorized" data som er offentlige tilgængelige så jeg ikke decideret kan ryge under hacker paragrafen?. 

MVh P 

Fra København S
Tilmeldt 17. Jul 18
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du offentliggøre data, tekst mm fra scraping, kan du godt forberede dig på en masse sager fra ejerne af disse data. Og alt praksis viser, at du formegentlig taber disse sager, hvis det anvendes kommercielt.

Eneste undtagelse er søgemaskiner, som er underlagt nogle lidt andre vilkår. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København S
Tilmeldt 17. Jul 18
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sætter stor pris på dit svar! 

Men er vi enige om det er grå zone?? 

Altså et andet eksempel er jo alle disse indexering price-runner osv. som crawler priser på forskellige produkter hvordan kan de rent juridisk gøre det lovligt? 

Tænker lad os nu antage at "Copyright loven" gør du ikke kan offentligøre andres data, men hvis jeg linker direkte tilbage til det content og data jeg har indsamlet, er det vel rent juridisk under "fair use" i copyright loven, eller jeg helt galt på den? 

Tænker der er så mange virksomheder som anvender bots.... 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Altså det er et meget bredt emne, og du er meget ukonkret, så det er svært at give andet end generelle svar.

Men nej loven er meget klar på området, dog er der ting, som du gerne må bruge, som f.eks priser fra en webshop. Nu er Pricerunner jo et site, som består af affiliate links til de butikker, som er signed up primært + de har lidt ikke kunder, hvor de ikke linker. 

Der findes ikke et begreb, der hedder fair use i europæisk ophavsret, det er et amerikansk begreb, som ikke er gældende i EU.

Der findes god citat skik, som er det, som du vil komme under, selvfølgelig afhængig af, hvilke data du trækker ud. 

Bots er okay at anvende, det er de data, som indsamles, som skal bruges med omtanke, da du hurtigt kommer galt afsted, og det kan blive vanvittig dyrt...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget andet er - men blot et tip:

- Sørg for at respektere robots.txt

- Lyt til disallow

- Giv mulighed for at sætte "crawl-rate"

- Hvis du laver dit system multi-threaded, så tjek du ikke scanner for mange sider på samme IP adresse samtidig

Generelt set, lad vær med at være et røvhul, fordi det vil lande dig på blocklists hos udbydere hvis du ikke har en acceptabel crawl-rate. Der findes nogle danske sider som crawler webshops men gør det ufattelig hurtigt uden at tænke over sidens opbygning eller lign, og derfor kan belaste en side unødigt, og nogle af disse crawlers og ejerne bag dem respektere ikke en venlig email om at nedsætte crawl-rate - løsningen er jo så at man som udbyder blot blokere dem på netværket.

Så hvis du er venlig, så er vi (både udbydere og ejere af sider) også oftest venlige Wink

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)