Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistreret virksomhed køber varer af privat person

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Hvis jeg som momsregistreret virksomhed køber næsten ny genstand af ikke momsregistreret person, kan man så få refunderet noget af den indeholdte moms ?
2. Og hvis jeg skal videresælge genstanden, skal jeg så lægge moms på (salgsmoms)? Den indeholder jo allerede moms, medmindre jeg kunne trække det fra (købsmoms) jf spørgsmål 1.

Jeg køber af og til noget brugt fra private til egen virksomhed og til videresalg.

Mvh
Eskild

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

1: nej, du har jo ikke betalt moms til sælger.

2: ja, du er momsregistreret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan aldrig trække moms fra hvis ikke Dansk moms fremgår 100% klart af regning fra momsregistreret sælger. Du har jo så heller ikke betalt nogen moms 

du skal altid lægge moms på dit eget salg, men HVIS du kan finde ud af at administrere brugtmoms - som har store krav til både købs og salgstilskud og regnskab, så kan du bruge brugtmomsordning til at nedsætte eget salg. Det er ikke noget at rode med for “en gang imellem” og du lyder ikke specielt regnskabskyndig når du spørger til momsfradrag ved køb uden moms, så der skal du måske have råd og hjælp til opsætning og kontrol så d ikke pludseligt står med en moms du ikke har regnet med http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

Venlig hilsen john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar.

Ja, mit indlæg var noget naivt. Sådan er det nogle gange i en ny verden.
Jeg ved selvfølgelig godt man ikke kan trække moms fra, når der ikke fremgår moms på fakturaen. Det var blot en undring, som melder sig ofte. Derfor skar jeg det ud i et “ikke specielt regnskabskyndigt” spørgsmål.
Det kan virke urimeligt, hvis følgende scenarie sker.
Jeg køber en båd af en privat mand for 100.000kr. Markedsprisen på denne båd er 120.000 kr. Så jeg har udsigt til at sælge denne båd og tjene 20.000kr før skat. MEN jeg skal jo sælge den med moms. Så hedder det. 96.000+moms=120.000kr
Så har jeg tabt 4000kr, fordi jeg skal betale 24.000kr i moms til SKAT.
Det er derfor jeg spørger til en vej ud af den situation. Det er jo ikke gunstigt. Og hvad gør brugtvogsforhandlerne?
Vejen/svaret kan så være. Du må sælge til en højere pris eller indkøbe til en lavere.

Mvh
Eskild
Tilmeldt 13. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Nå ja, nu så jeg linket med brugtmoms.
Svaret må så være:
Salg af båd. Den individuelle metode. Citat fra linket “Momsgrundlaget er så 25% moms på fortjenesten (salgspris minus købspris gange 80%)
Den beregnes som salgspris minus indkøbspris x 80% f.eks. indkøb privat 100.000 kr , salg 120.000 kr = fortjeneste 20.000 kr. Momsgrundlaget udgør så 20.000 kr x 80% og momsen der skal bogføres udgør så 25% af dette beløn, i dette tilfælde 4.000 kr”

Og hvis det er brugtvognsforhandleren. Den særlige metode ved salg af brugte biler og motorcykler.

Så tror jeg jeg er godt med nu. Super link vedr. brugtmoms, som lige præcis fortæller mig, hvordan man kan få noget indirekte kompensation for den moms som ligger i den varer man indkøber hos en privat. Det var jo egentlig det der var formålet med mit indlæg.

Tak for hjælpen endnu engang.

Mvh
Eskild
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

super  - det lyder til du er med. vær omhyggelig med købs/afregning og faktura bilag (i princip ender det i moms er 20% af avancen ja)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)