Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering eller gæld

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke finde klare informationer om det, men hvad er fordelene og ulemperne ved at låne sit eget firma penge, istedet for at investere samme penge i sit eget firma?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du mener - forskel mellem at låne et SELSKAB penge frem for at skyde ny kapital ind bundet og officielt

Den store fordel ved at låne selskabet penge er - at man altid kan få dem retur uden skat

Ved indskud af egentlig kapital, kan´man kun få dem ved salg af anparterne eller lukning - så komme de uden skat

En bagdel kan være - at lån der ikke gives konvertibelt (lidt kompliceret - via vedtægter og "mange" regler) så er der ikke fradrag for tab - det er der for indskudt kapital

Egentlige lån skal forrentes med markedsrente, da man eller vil blive beskattet af den manglende rente, uden selskabet har fradrag for den. Det er ikke i sig selv en bagdel, skat af rente er lavere end af løn, men det er lidt arbejde

Taler vi IVS - kan kapitalindskud have den klare fordel, at man kan komme til omregistrering til ApS hurtigt.

Endeligt kan nævnes, at i det officielle regnskab vil lån ikke virke som styrkelse af selskabet kapital udadtil - lige som de jo ved salg af anparter ikke vil øge værdien af selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det en fordel for et ApS. Hvis man låner pengene til sit ApS, vil det så ikke optræde som gæld i regnskabet og derfor gøre at virksomheden ud af til virker gældsplaget?

Hvis jeg skyder 2.000.000 i som gæld til mit ApS der måske kun omsætter for 200.000. Ville det så ikke have været bedre at have indskudt det?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du låner dit selskab 2 mio kr og der slet ikke er brug for den kapital, så kan du bare hæve dem igen og undlade at tilskrive renter. Det er jo et stående lån, så du kan trække pengene ud til enhver tid og dermed behøver 2 mio kr ikke figurere i regnskabet, når behovet åbenlyst ikke er der.

Nu skal du huske, at regnskaber ikke er til for andres skyld end Skat og din egen. Hvad andre mennesker tænker om dit regnskab, må være deres problem. En gældspost er ikke et problem, men det er derimod negativ forretning af egenkapital, drift med underskud og mange andre ting. Gæld er uden relevans, hvis kapitalen stadig er intakt.

Selv stiftede jeg et ApS med kapital 50k og lånte selskabet 700k. De penge er i dag investeret i anlægsaktiver og omsætningsaktiver, så pengene er jo ikke væk, men står som aktiver i selskabet. Dine ville bare stå som likvide midler og matche gælden. Løbende har jeg også reduceret gælden, da jeg ikke skal tjene penge på min virksomheds lån, men på selskabets drift. Så investerer jeg pengene privat i stedet for.

Lad være med at overtænke situationen. Det er enklere end det lige ser ud til og lyder som.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:

Men er det en fordel for et ApS. Hvis man låner pengene til sit ApS, vil det så ikke optræde som gæld i regnskabet og derfor gøre at virksomheden ud af til virker gældsplaget?

Hvis jeg skyder 2.000.000 i som gæld til mit ApS der måske kun omsætter for 200.000. Ville det så ikke have været bedre at have indskudt det?

det er jo en fordel hvis selskabet står og mangler 2 mio kr.

Jo det vil jo i første omgang ikke påvirke egenkapital - da du så har gæld 2 mio og bank 2 mio men bruger du dem så, så får du negativ egenkapital og så skal du jo i regnskaber (og generalforsamlig) redegøre for det og - formentlig love at træde tilbage for gælden og ikke kræve den tilbage før x dato osv

Ellers vil det givet efterlade dit selskab med et meget negativt indtryk overfor læserne -

Jeg ser masser af selskaber (ofte ejet af få) som har kæmpe gæld til ejer eller - lige så slemt - Kæmpe tilgodehavender fra div andre tilknyttede selskaber og jeg synes det er klar uskik og mudrer regnskabet og ville selv være meget forsigtig med kredit til den slags, med mindre ejer rent faktisk selv var sten rig og kunne stå inden for sine garantier, men i mange jeg følger, er det rent cirkus, og de tilknyttede og associerede som har mio tilgodehavender, har ikke skyggen af værdier eller resultater, som peger på, at de KAN betale betale nogen sinde MEN at - ejer har bedømt at de VIL de skam kunne - og derfor er regnskabet afgivet som going concern. 

Så skriver reviser (ofte blot i hjælp med opstilling men det gør nu ikke stor forskel) AT de i bedømmelse af going concern har noteret, at der er denne negative EK og at de derfor bedømmer ud fra going concern.

Masser af disse selskaber kommer aldrig til at kunne indfri indbyrdes tilgodehavender/gæld - det er rene cirkusser

Revisorkrav er oppe i tiden - Jyske vil have erhvervs kunderne skal bruge revisor og morten Bødskov har udtalt, at S regeringen overvejer ændrede krav til brug af revisor, men hvad er det værd, når så mange revisorer, så kritikløst - bare skriver, at OK den gæld - eller det tilgodehavende til ejer eller tilknyttede/associerede, den ser de bort fra, da ejer jo er så tillidsvækkende

Nå kort svar- Selvklart har det fordel at kunne få penge igen hurtigt og låne 2 mio giver mening hvis man i alvor tror det er relativt kort - Ellers bør man i mine øjne skyde pengene reelt ind

vh John Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:

Men er det en fordel for et ApS. Hvis man låner pengene til sit ApS, vil det så ikke optræde som gæld i regnskabet og derfor gøre at virksomheden ud af til virker gældsplaget?

Hvis jeg skyder 2.000.000 i som gæld til mit ApS der måske kun omsætter for 200.000. Ville det så ikke have været bedre at have indskudt det?

Helt basalt er det forskellen på om det er dine penge eller selskabets penge.

Hvis du indskyder pengene, så er det kun dine igen når alle kreditorer mv er betalt og du enten sælger eller lukker firmaet. Dit er langt mere solvent hvis du indskyder pengene, men din personlige eksponering er lang større.

Afhængig af din skatteprocent så får dit firma 66% flere midler hvis du undlader at betale dig selv løn ved 40% indkomstskat og 127% flere midler ved 56% indkomstskat.

Under alle omstændigheder ville jeg lave indskuddet gennem et holding selskab så du eventuelt kan dække tab ind senere med et andet firma uden at skulle betale indkomstskat en gang til. 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange virksomheder vil jo ikke handle med virksomheder der har stor kortsigtet gæld (i stedet for investering) over længere tid og hvis man undersøger kreditværdigheden af virksomheden vil den jo være ekstremt dårlig.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:

Mange virksomheder vil jo ikke handle med virksomheder der har stor kortsigtet gæld (i stedet for investering) over længere tid og hvis man undersøger kreditværdigheden af virksomheden vil den jo være ekstremt dårlig.

Besvarede du dit eget spørgsmål her?

Sagen er, som alle andre også skriver: Du skal ikke indlåne dit firma flere penge, end det har behov for. Men du skal heller ikke indskyde færre penge, end du ved, at du får brug for. Du skal bare finde den rette balance.

Hvis du skal etablere en produktionsvirksomhed med mange maskiner og aktiver, så er det useriøst at starte med meget lille kapital og store lån. Men skal du starte en lille virksomhed, med få eller ingen produktionsmidler og lille kapitalbinding, så skal du have lille kapital og større lån, da du forventeligt hurtigt kan tilbagebetale gælden.

Kreditværdighed kommer du ikke langt med i en opstart, da ingen vil sælge dig noget uden forudbetaling indtil du har vist at du tjener penge. Det er i hvert fald kun ganske få firmaer, der er så dumme. Så de første par år skal du regne med at kunne klare alle regninger selv og ikke kunne finansiere noget gennem betalingsfrister etc.

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Men ejergæld er sådan ikke helt det samme som almindelig gæld, selvom det optræder sådan. Det er vel dumt hvis din virksomhed har andre formål, at så på længere sigt køre alt ind som kortsigtet gæld i 5-10+ år, bare for at måske have en chance for tilbagebetaling engang.

Det påvirker jo ikke bare ens forhold til kunder, men også muligheden for at lease og lignende, hvis det bliver ved så længe.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)